یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
قاسم یاحسینی «سال آزارو در بوشهر» را مکتوب کرد

کتاب «سال آزارو در بوشهر» نوشته سیدقاسم یاحسینی که گزارشی است درباره آنفلونزای اسپانیایی در اواخر جنگ جهانی اول، به همت نشر پاتیزه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر، کتاب «سال آزارو در بوشهر» در 284 صفحه و با قیمت 98 هزار تومان منتشر شده است.

سیدقاسم یاحسینی در مقدمه این کتاب نوشته است:
«یکی از موضوعات مهم در آن مطالعه، موضوع بیماری و همه‌‌گیر (پاندمی) موسوم به «آنفلوانزای اسپانیایی» بود که در اواخر جنگ جهانی اول در دنیا، ایران و بوشهر شیوع پیدا کرد و میلیون‌‌ها انسان را قربانی خود نمود. شکل اولیه و نسبتاً خام این بخش از مطالعه و تحقیق، در حدود زمستان 1394 به‌‌پایان رسید؛ اما به‌‌همین دلیل «خام» و ناتمام‌بودن، تمایلی به انتشارش پیدا نکردم. آن مطالب در حافظه لپ‌‌تاپ من ماند تا در پاییز و زمستان 1398 آنفلوانزا در برخی از شهرهای ایران شیوع پیدا کرد و صدها و شاید هم هزاران نفر را به‌‌کام مرگ فرو بود. به‌‌دنبال آن نیز بیماری مرموز و مُهلک کُرونا در رسید و زندگی‌‌های زیادی را درنوردید و پایمال کرد و هنوز نیز تباه می‌‌کند!

با فراگیر شدن پاندومی «کووید 19» یا همان «کُرونا» در اویل سال 2020 میلادی/ 1398ش. در جهان، توجه برخی از مورخان و محققان تاریخ اجتماعی و تاریخ سلامت به‌‌بیماری‌‌های جهانگیر و منطقه‌‌ای در گذشته‌‌های دور و نزدیک جلب شد. در همین راستا، صدها مقاله، کتاب و رساله نوشته و منتشر شد و هنوز نیز می‌‌شود. از جمله مطالبی که مورد توجه مجدد قرار گرفت، پاندمی و بیماری عالم‌‌گیر آنفلوانزای اسپانیایی بود که در اواخر جنگ جهانی اول جهان (1918./ 1337هـ.ق.) را درنوردید و بنا به برخی آمارهای متفاوت، بین حدود بیست، چهل، پنجاه و حتی صد میلیون نفر را به‌‌کام مرگ کشاند.»

بر اساس این خبر، کتاب «سال آزارو در بوشهر» همزمان با پاندمی کرونا در جهان و ایران به قلم یاحسینی منتشر شده است؛ چراکه این ویروس نیز مانند آنفولانزای 1918 شرایط بُغرنجی را بر جهان حاکم کرده و جان میلیون‌ها نفر را گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها