شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲
کتابی درباره معیارهای پذیرش حدیث منتشر شد

کتاب «موافقت معنایی» با عنوان فرعی «موافقت گشتاری، موافقت تعبیری، موافقت فرانقشی» از مجموعه زبان‌شناسی و نشانه‌شناسی روایت منتشر شد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، کتاب «موافقت معنایی» با عنوان فرعی «موافقت گشتاری، موافقت تعبیری، موافقت فرانقشی» از مجموعه زبان‌شناسی و نشانه‌شناسی روایت به قلم علیرضا قائمی‌نیا توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

این اثر نوشته علیرضا قائمی‌نیا عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در خصوص یکی از مهم‌ترین معیارهای پذیرش حدیث یعنی موافقت آن با آیات قرآن نوشته شده است.

در کتاب «موافقت معنایی»، نخست این نظریه مطرح شده است که مراد از این موافقت «موافقت معنایی» است که به کمک اصول و قواعد معناشناسی نوین، می‌توان بدان دست یافت. سپس با توجه به سه جریان کلی در زبان‌شناسی قرن بیستم؛ یعنی زبان‌شناسی گشتاری زایشی، زبان‌شناسی نقش‌گرا و زبان‌شناسی شناختی، موافقت‌ها در سه دسته کلی گشتاری و تعبیری (شناختی) و فرانقشی جای داده شده و بر اساس هر یک از این جریان‌ها تعدادی از اقسام موافقت معنایی، با ذکر نمونه‌هایی از روایات، تحلیل شده‌اند. همچنین در ادامه اقسام موافقت در پیش فرض‌ها و لوازم معنایی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

اثر حاضر نکات تطبیقی فراوانی را در خصوص مباحث زبان‌شناسی، علم اصول و دیگر زمینه‌های علوم اسلامی دربردارد و برنامه‌ای پژوهشی در باب نسبت‌سنجی زبان‌شناختی روایات با آیات به دست می‌دهد که می‌توان به کمک آن تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام داد. نویسنده در این اثر تلاش کرده با استفاده از جریان‌های مختلف نشانه‌شناختی و زبان شناسی راهی را بر تحلیل متون روایی با استفاده از روش‌های و متدهای جدید را باز کند که می‌تواند تحولی در مطالعات حدیثی به راه اندازد.

کتاب «موافقت معنایی» به قلم علیرضا قائمی‌نیا، با ارزیابی عبدالهادی مسعودی و علی راد و طراحی جلد نیما نقوی در 726 قطع وزیری fh شمارگان 300 نسخه با قیمت 150 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها