چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
«پیرمرد و صندلی»؛ گزارشی تاریخی از فراز و فرود زندگی سیاسی شهید مدرس

کتاب «پیرمرد و صندلی» رمانی تاریخی در 17 فصل روایتگر ماجراهای پندآموز زندگی آیت‌الله مدرس به‌قلم سیدسعید هاشمی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، «پیرمرد و صندلی» حاوی داستانی مصور و واقعی است که در زمان احمدشاه قاجار اتفاق می‌افتد. این اتفاقات وقتی می‌افتد که انگلیسی‌ها با تلاش زیاد باعث تغییر حکومت قاجار و انتقال آن به رضا پهلوی شدند. نقش مدرس در مجلس برای جلوگیری از انتقال قدرت به قزاق‌ها، فشار رضاخان به مجلس برای تصویب انتقال قدرت، کشته‌شدن عده ای از نمایندگان مجلس و … در این داستان بازگو شده است.
 
کتاب «پیرمرد و صندلی» یک رمان تاریخی است که در 17 فصل به بیان بخشی از زندگی سیاسی مدرس پرداخته است. زمانی که مدرس به عنوان یکی از وکلای مجلس شورای ملی آن زمان بر صندلی مجلس نشسته بود. بیشتر وقایع داستان در مجلس اتفاق افتاده است. بنابراین نویسنده با ذکر عنوان «پیرمرد و صندلی» سعی داشته نقش مدرس در مجلس برای جلوگیری از انتقال قدرت به قزاق‌ها، فشار رضاخان به مجلس برای تصویب انتقال قدرت، کشته‌شدن عده ای از نمایندگان مجلس و. ..را در این داستان بازگو کند.
 
داستان کتاب مربوط به زمان پادشاهی احمدشاه قاجار است. آن زمان که ایران زیر سلطه انگلستان بوده و رضاشاه به عنوان رئیس الوزرا در دربار احمدشاه مشغول بوده است. رضا خان سردارسپه پس از رفتن احمدشاه به انگلستان، با توطئه، رشوه و زور نمایندگان مجلس را در اختیار خود می‌گیرد و سعی در براندازی نظام و سلسله قاجاریه دارد. سرانجام نیز با وجود مخالفت‌های مدرس و سایر وکلا، با توسل به زور و قتل موفق به براندازی سلسله قاجار می‌شود و خودش به عنوان اولین شاه پهلوی بر مسند قدرت می‌نشیند.
 


در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
«زندان سرد و تاریک بود آجر‌های نم زده و قدیمی، شور بسته بودند. بودند زندان بو می‌داد. جابه‌جای دیوارها ریخته بود. موش‌ها این‌طرف و آن‌طرف زندان سوراخ داشتند. مدرس از جا بلند شد و عصایش را به دست گرفت و آرام‌آرام شروع کرد به قدم زدن. یکی از زندانی‌ها که کنار مدرس نشسته بود بعد از بلند شدن مدرس آرام در گوشش زندانی دیگر گفت: «آقا، این مدت که در زندان بوده خیلی شکسته شده» زندانی دیگر به قامت مدرس که کمی کمانی شده بود، نگاه کرد و گفت: «بله دیگر معلوم است که شکسته می‌شود در این زندان سرد و تاریک هر کس دیگری هم به جای او بود شکسته می‌شد» یکی از زندانیان با صدای بلند از مدرس پرسید: «آقا! به نظر شما ما تا کی در زندان می‌مانیم؟» مدرس روی سکوی آجری کنار دیوار نشست. کف دو دستش را روی دسته‍ی عصا گذاشت و گفت: «دیگر چیزی نمانده این رئیس الوزرا خیلی نمی‌تواند دوام بیاورد ان‌شاءالله چند وقت دیگر آزاد می‌شویم و می‌روید سراغ خانواده‌هایتان» زندانی با ناامیدی گفت: خدا کند... »
 
کتاب «پیرمرد و صندلی» روایتگر ماجراهای پندآموز و گزارشی تاریخی از فراز و فرود زندگی سیاسی شهید مدرس در ۱۲۸ صفحه قطع رقعی به قلم سیدسعید‌ هاشمی توسط انتشارات به‌نشر منتشر شده است.
 
اضافه می‌شود «سیدحسن طباطبایی زواره» معروف به «مدرس» متولد سال ۱۲۴۹ در زواره استان اصفهان، از مجتهدان تراز اول ناظر بر مجلس شورای ملی و نماینده مردم حوزه انتخاباتی تهران طی دوره‌های نخست تا پنجم مجلس شورای ملی بود که به‌خاطر مخالفت شجاعانه و سرسختانه با رضاشاه نخست به خواف در شرق خراسان تبعید شد. وی سپس به کاشمر انتقال یافت و در همان دوران تبعید توسط عمال حکومتی روز دهم آذر ماه ۱۳۱۶ در کاشمر به شهادت رسید و در همان جا مدفون شد. دهم آذرماه مصادف با سالروز شهادت آیت‌الله سیدحسن مدرس، در تقویم به نام روز مجلس نام‌گذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها