پنجشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۹
آموزه‌هایی برای وقار، خودشناسی و انعطاف

در این کتاب، برای هر روز سال یکی از نقل قول‌های نغز و قدرتمند از فلاسفه را خواهید یافت، با دنبال کردن این آموزه‌ها در طول سال، در خود وقار، خودشناسی و انعطافی را خواهید یافت که برای زندگانی نیکو به آنها نیازمندید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چرا بزرگترین ذهن‌های تاریخ، از جورج واشینگتن گرفته تا فردریک کبیر و رالف والدو امرسون، در کنار هنرپیشگان برتر امروزی، از قهرمانان ورزشی گرفته تا مدیرعاملان و سلبریتی‌ها، حکمت رواقیون باستان را با آغوش باز پذیرا هستند؟ چون آنها می‌دانند ارزشمندترین حکمت‌ها فراتر از زمان هستند و دیگر آنکه، این فلسفه برای داشتن یک زندگی بهتر است نه برای تمرین درسی سر کلاس جان‌های رواقی مشتمل بر بینش‌ها و تمرین‌هایی رواقیانه برای ۳۶۶ روز است، با ترجمه‌هایی جدید از آثار مارکوس اورلیوس امپراتور، سنکای نمایشنامه‌نویس و اپیکتتوس فیلسوف و برده سابق، و نیز برگردان‌هایی تازه از آثار شخصیت‌های برجسته‌ای که کمتر شناخته شده‌اند، نظیر زنون، کلئانتس و موسونیوس روفوس. در این کتاب، برای هر روز سال یکی از نقل قول‌های نغز و قدرتمند این فلاسفه را خواهید یافت، همراه با حکایت‌های تاریخی، شرح و تفسیرهای تفکر برانگیز و واژه‌نام‌های سودمند از اصطلاحات یونانی. با دنبال کردن این آموزه‌ها در طول سال، در خود وقار، خودشناسی و انعطافی را خواهید یافت که برای زندگانی نیکو به آنها نیازمندید.

کتاب حاضر براساس سه حوزه (ادراک، کنش و اراده) سازمان یافته است و هریک از این حوزه‌ها نیز خود به شماری مضامین مهم تقسیم شده‌اند. خواهید دید که در هر ماه یک خصلت به خصوص مورد تأکید قرار می‌گیرد و در هر روز، شیوه‌ای تازه برای اندیشیدن یا عمل کردن عرضه می‌شود. تمامی حیطه‌های محبوب رواقیون در اینجا ظاهر می‌شوند، فضيلت، فناپذیری، شورها و احساسات، خويشتن آگاهی، استقامت، کار درست، حل مسئله پذیرفتن، وضوح ذهن، پراگماتیسم(عمل‌گرایی)، تفکر ناسوگیرانه و وظيفه. رواقیون پیشگامان آیین‌های صبحگاهی و شبانگاهی بودند، آماده‌سازی در صبح، تامل در شب، با این کتاب را به گونه‌ای نوشته‌ایم که برای هر دوی اینها مفید باشد. هدف این رویکرد عملی به فلسفه کمک به شماست تا زندگی بهتری داشته باشید و امیدواریم حرفی در این کتاب نباشد که نتواند یا نباید، به گفته سنکا با تغییراتی جزئی در آن به عمل تبدیل نشود.

در «مقدمه» این کتاب آمده است: «دفترچه‌های یادداشت یکی از بزرگترین امپراتوران رم، نامه‌های شخصی یکی از بهترین نمایشنامه‌نویسان و خردمندترین سیاستمداران رم، درسگفتارهای یک برده و تبعیدی سابق که بعدا به آموزگاری پرنفوذ تبدیل شد؛ به رغم همه مشکلات و پس از گذشت حدود دو هزاره، این اسناد باورنکردنی همچنان بر جای مانده‌اند. این اسناد چه می‌گویند؟ آیا واقعا ممكن است که این برگه‌های باستانی و مبهم، حاوی مطلبی باشند که به زندگی مدرن امروزی مربوط باشد؟ از قضا پاسخ آری است؛ آنها در بردارنده چندی از ناب‌ترین حکمت‌های تاریخ جهانند. این اسناد بر روی هم سنگ بنای چیزی را تشکیل می‌دهند که رواقی‌گری نامیده می‌شود؛ فلسفه‌ای باستانی که زمانی یکی از محبوب‌ترین حوزه‌های دانش و معرفت مدنی در مغرب زمین بود و فقیر و غنی، قدرتمند و ضعیف به یکسان در جستجوی زندگانی نیک بدان می‌پرداختند. اما در گذار سده‌ها، دانش و معرفت مربوط به این شیوه از اندیشه ورزی، که زمانی برای بسیاری اساسی بود، آهسته آهسته از نظرها پنهان شد.‌ رواقی‌گری، به جز مشتاق‌ترین جویندگان حکمت، برای دیگران یا ناشناخته است یا بدفهم شده. حقیقت آن که به سختی می‌توان کلمه دیگری غیر از «رواقی» در زبان انگلیسی یافت.

کتاب «جان‌های رواقی» نوشته رایان هالیدی و استیفن هنزلمن با ترجمه فرزانه بیطرفان در 464 صفحه و با قیمت 110000 تومان از سوی بنگاه نشر و ترجمه کتاب پارسه روانه بازار نشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها