دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
تحلیلی جامعه‌شناختی از تغییرات جنسی و جنسیتی در جوامع امروزی

کتاب حاضر از مهم‌ترین آثار حوزه جنسی و جنسیتی در جوامع امروزی است که تحلیل جامعه‌شناختی روشن و آموزنده‌ای از دگرگونی‌های ژرفی عرضه می‌کند که همه شئون زندگی اجتماعی را در سطح خرد و کلان، درمی‌نوردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ولریش بک، در کنایه‌ای آشکار به جمله مشهور مارکس و انگلس در مانیفست کمونیست، می‌گوید: «کل تاریخ نوع بشر، چیزی جز تاریخ مبارزه‌های بین دو جنس نیست». این جمله، دست‌کم، نشانگر اهمیت شایان مناسبات جنسی و جنسیتی در جوامع امروزی است. این اهمیت طبعا در نظریه‌ها و پژوهش‌های علوم اجتماعی معاصر نیز انعکاس یافته است.

سوای نقش پیشگامانه فروید و روانکاوی و جریان عظیم فمینیسم، آثار پرآوازه میشل فوکو، ریوین کانل، اولریش بک، زیگمونت باومن و آنتونی گیدنز گواه همین مدعایند. در این میان، کتاب حاضر از مهم‌ترین آثار این حوزه است که تحلیل جامعه‌شناختی روشن و آموزنده‌ای از دگرگونی‌های ژرفی عرضه می‌کند که همه شئون زندگی اجتماعی را، در سطح خرد و کلان، درمی‌نوردند. هستند کسانی که مسکوت ماندن مباحثی از این دست را ترجیح بدهند یا توصیه کنند، اما آن‌ها باید تمامی عواقب و مکافات‌های نابینایی را به جان بخرند.

در «پیشگفتار» این کتاب آمده است: «اشخاص متعددی پیش نویس‌های اولیه این کتاب را خوانده و درباره آن نظر داده‌اند. سعی کرده‌ام تا جاییکه در توانم بوده انتقادهای ایشان را در نظر گیرم. به ویژه مایلم از افراد زیر تشکر کنم: گرنت بارنز، مایکل برت، ترزا برنان، مونتسر اگیبرنو، ربکا هارکین، دیوید هلد، سام هالیک، گراهام مک کان، هیژوا رویک، جفری ویکس و ویراستار ناشناسی از انتشارات دانشگاه استنفورد. همچنین مایلم از آوریل سایموندز برای آماده‌سازی این متن و از هلن جفری برای نمونه‌خوانی بسیار دقیقش تشکر کنم. قصد داشتم کتابی بنویسم که برای اکثر کسانی که در پی فهمیدن آن هستند آسان‌یاب باشد. به همین دلیل تا جایی که مقدور بوده از زبان فنی پرهیز کرده‌ام، حتی وقتی به بعضی حیطه‌های فکری تقریبا پیچیده گریز زده‌ام. من از منابع بسیار گوناگونی بهره گرفته‌ام، ولی برای حفظ سهولت خواندن این کتاب، به حداقل ارجاع‌ها و پانویس‌ها اکتفا کرده‌ام.»

در مقدمه این کتاب نیز می‌خوانیم: «جنسینگی موضوعی که شاید به نظر آید به عرصه عمومی ربطی ندارد - موضوعی فریبنده و گیرا، ولی اساس خصوصی و همچنین شاید تصور کنیم عاملی ثابت و همیشگی است، چون از ویژگی‌های زیست‌شناختی است و برای تداوم زندگی گونه‌های جانوران لازم است. اما واقعیت این است که در حال حاضر امور جنسی بی‌وقفه در عرصه عمومی حضور دارند و علاوه بر این، به زبان انقلاب سخن می‌گویند. ظرف همین چند دهه گذشته، به قولی، انقلاب جنسی رخ داده است و بسیاری از متفکران امیدهای انقلابی خود را بر پایه جنسینگی بنا کرده‌اند چون از نظر ایشان جنسینگی نمایانگر قلمرو بالقوه آزادی است که عاری از محدودیت‌های تمدن امروزی است.

پیدایش عشق رمانتیک دریچه‌ای است به مطالعه موردی سرچشمه‌های رابطه ناب. آرمان‌های عشق رمانتیک از دیرباز روی آرزوها و رویاهای زنان بیش از مردان اثر گذارده است، هرچند که مسلما مردان هم از آن تأثیر پذیرفته‌اند. روحیات عشق رمانتیک تأثیر دوگانه‌ای روی وضعیت زنان گذاشته است. از یک سو، زنان را «سرجایشان» خانه نگه داشته است. اما از سوی دیگر، عشق رمانتیک را می‌توان کشمکشی فعال و رادیکال با «مردمحوری» جامعه مدرن به حساب آورد. عشق رمانتیک فرض را بر این می‌گذارد که می‌توان پیوند عاطفی پایداری با دیگری برقرار کرد که بر پایه کیفیات درونی خود این پیوند استوار باشد و این منادی رابطه ناب است، هر چند که در تنش با آن نیز است.»

کتاب «گرگونی عشق و صمیمیت: جنسینگی، عشق، و شهرت‌پرستی در جوامع مدرن» نوشته آنتونی گیدنز به ترجمه حسن چاوشیان در 207 صفحه و با قیمت 75000 تومان از سوی بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها