دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
دستاوردهایی درباره سقوط به ورطه افسردگی و بازگشت به زیبایی‌های بودن

«کتاب آرامش» جدیدترین اثر مت هیگ است که در آن، از دستاوردهای خود درباره سقوط به ورطه افسردگی و بازگشت به زیبایی‌های بودن گفته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب آرامش جدید‌ترین اثر مت هیگ، نویسنده کتاب‌های پرفروشی مثل کتابخانه نیمه‌شب، انسان‌ها، یادداشت‌هایی درباره سیاره ناآرام و چگونه زمان را متوقف کنیم است. هیگ که برای کتاب‌هایش برنده جوایز متعددی شده است، در این کتاب با ما از دستاوردهایش از سقوط به اعماق افسردگی و بازگشت به زیبایی بودن می‌گوید. گفته‌های هیگ از رنج، امید، خودباوری و رضایتمندی، از سر پندآموزی نیست؛ بلکه مرواریدهایی‌اند که از دل اقیانوس تاریکی‌ها صید شده‌‌اند.

به گفته هیگ، کتاب آرامش کتابی است درهم‌وبرهم از هرآنچه به او آرامش می‌دهد؛ از گزیده‌هایی از متون تا دستور غذایی، از روایت‌هایی از زندگی افراد سرشناس تا فهرست فیلم‌های محبوبش. خواندن کتاب ترتیبی ندارد و می‌توان آن را در وقفه‌های کوتاه میان ضرب‌آهنگ تند زندگی مطالعه کرد. مت هیگ روزنامه‌نگار و نویسنده کتاب‌های داستانی و غیرداستانی است که برای بزرگسالان و کودکان می‌نویسد. داستان‌های او بیشتر به سبک ادبیات گمانه‌زن است و آثار او به بیش از چهل زبان ترجمه شده است.

نسخه اصلی این‌کتاب سال ۲۰۲۱ منتشر شده است. مت هیگ، نویسنده و روزنامه‌نگار ۴۶‌ساله انگلیسی است. او به‌جز این‌کتاب، با آثاری مثل «دلایلی برای زنده‌ماندن»، «کتابخانه نیمه‌شب»، «توقف زمان» یا «یادداشت‌هایی برای سیاره پر استرس» در بازار نشر ایران شناخته می‌شود. «کتاب آرامش» جدیدترین اثر اوست که در آن، از دستاوردهای خود درباره سقوط به ورطه افسردگی و بازگشت به زیبایی‌های بودن گفته است.

در مقدمه کتاب می‌خوانیم: «گاهی برای آرام‌کردن خودم چیزهایی می‌نویسم؛ چیزهایی که در روزهای سخت باد گرفته‌ام. فکرهایم، مکاشفه‌هایم، فهرستی از چیزهای مختلف، مثال‌های مختلف، چیزهایی که می‌خواهم یادم بماند یا چیزهایی که از دیگران و سرگذشت آنها یاد گرفته‌ام. نکته عجیب و متناقض این است که بسیاری از درس‌های واضح و آرامش‌بخشی که در زندگی می‌آموزیم، به روزهایی مربوط می‌شوند که در بدترین اوضاع بوده‌ایم. زمانی که گرسنه هستیم، بیشتر از همیشه به غذا فکر می‌کنیم و زمانی که در دریا می‌افتیم، بیشتر از همیشه به قایق نجات می‌اندیشیم... چیزهایی که می‌نویسم، برایم مثل قایق نجات هستند و من را روی آب شناور نگه می‌دارند. امیدوارم این قایق‌ها بتوانند شما را هم به ساحل برسانند.»

نکته‌ای که درباره ساختار این کتاب لازم است بدانیم این است که این کتاب درست مثل زندگی واقعی درهم و برهم است. بعضی از فصل‌های آن کوتاه و بعضی بلند است. کتاب پر است از فهرست، جملات قصار، نقل قول، مطالعات موردی و باز هم فهرست و حتی گاهی دستور آشپزی. مطالب این کتاب را بر اساس تجربیاتم نوشته‌ام، اما بخش‌هایی از آن را از منابع مختلفی مثل فیزیک کوانتوم، فلسفه، فیلم‌های مورد علاقه‌ام، مذاهب باستانی و اینستاگرام الهام گرفته‌ام.

شما می‌توانید این کتاب را به هر ترتیبی که دوست دارید، بخوانید. می‌توانید کتاب را از ابتدایش شروع و در انتهایش تمام کنید یا از انتهایش شروع و در ابتدایش تمام کنید یا آنکه جسته و گریخته بخش‌هایی از آن را مطالعه کنید. می‌توانید صفحاتش را تا کنید یا حتی پاره کنید. می‌توانید آن را به دوستتان امانت بدهید. می‌توانید آن را کنار تخت‌خوابتان یا حتی کنار توالت بگذارید. می‌توانید آن را از پنجره به بیرون پرت کنید. در هر صورت هیچ قانونی برای خواندن آن وجود ندارد. هرچند کتاب بر حسب تصادف موضوعی دارد. این موضوع همان ارتباط است. همه جزء چیزها هستیم و با تمام چیزها در ارتباطیم: انسان با انسان؛ لحظه با لیٹ، درد با لذت، ناامیدی با امید.

ما همگی در روزهای سخت به نوع عمیقی از آرامش نیاز داریم؛ آرامشی بنیادین حمایتی استوار؛ کوهی که بتوانیم به آن تکیه کنیم. همان نوع آرامشی که از اول درونمان داشته‌ایم؛ ولی گاهی برای دیدنش به کمی کمک نیاز داریم.

«کتاب آرامش» نوشته مت هیگ با ترجمه مریم فتاح‌زاده توسط نشر چترنگ با قیمت 60000 تومان منتشر و راهی بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها