سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
«ایرانیان و حضرت معصومه (س)»

به بهانه سالروز وفات حضرت معصومه (س)، «ایبنا» کتاب «ایرانیان و حضرت معصومه (س)» به قلم محمدحسین شمسایی را مرور کرده است.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، کتاب «ایرانیان و حضرت معصومه (س)» در 8 فصل شامل زندگی حضرت معصومه (س) در یک نگاه، جایگاه دینی و شخصیت معنوی حضرت معصومه (س)، حضرت معصومه (س) و آیین‌های معنوی ایرانیان، حضرت معصومه (س) و آداب ایرانی، ساختار حرم حضرت معصومه (س)، مکان‌ها و ساختمان‌های اداری، حضرت معصومه (س) در ادبیات فارسی و حرم حضرت معصومه (س) و گسترش شهر قم به همراه بخش ویژه کتابنامه منتشر شده است.
 
در پشت جلد این کتاب آمده است: «مهاجرت حضرت معصومه (س) به عنوان یکی از اهل بیت پیامبر اسلام (ص) و از شخصیت‌های دوره تابعین به ایران، چه اندازه در پیدایی و شکل‌گیری فرهنگ کنونی شهر قم و فرهنگ عامه ایران نقش داشته است؟

مردمان قم و نیز ایرانیان با این بانو و آرامگاه و آستانه وی چه رفتاری داشته‌اند و بر پایه آن چه آداب و آیینی برساخته‌اند؟

این کتاب آثار ورود حضرت معصومه (س) به ایران و ساخته شدن آستانه وی در شهر قم بر فرهنگ عامه ایران و نیز رفتارها و آداب و آیینی را بررسی کرده است که ایرانیان درباره این بانوی مقدس برپا کرده‌اند.»

 
 «ایرانیان و حضرت معصومه (س)»؛ پاسخ به سوالاتی همچون چگونگی رفتار ایرانیان با آرامگاه و آستانه حضرت معصومه (س)، نحوه تأثیرگذاری آن بر فرهنگ و خرده فرهنگ‌های ایرانی اسلامی، آداب و رسوم ایجاد شده به سبب وجود آستانه حضرت معصومه (س) و غیره به خواننده اثر ارائه می‌شود.
 
در بخشی از این اثر آمده است کوچ کردن شخصیت‌ها و قبایل عرب به ایران آثار متعددی برجای گذاشت که بیشتر آنها کوتاه مدت بودند اما مهاجرت چند تن از شخصیت‌های اسلامی مانند امام علی بن موسی الرضا (ع) و حضرت معصومه (س) نه تنها تأثیرات ماندگاری بر تاریخ و تمدن ایرانی اسلامی داشتند بلکه مبنا و محور دگرگونی‌های فرهنگی را نیز بنا نهاد.
 
در قسمتی از این کتاب دربارة مقام و جایگاه حضرت معصومه (س) چنین نوشته شده است: «ملاصدرا- فیلسوف نامدار ایرانی قرن یازدهم هجری- در مدتی که در قم زندگی می‌کرد، هر گاه به مشکلی برمی‌خورد،‌ یا مطلبی برایش مبهم می‌شد،‌ به حرم حضرت معصومه‌ (س) می‌رفت و از او یاری می‌جست و همان‌جا مطلب برایش حل می‌شد.»
 
اضافه می‌شود «ایرنیان و حضرت معصومه (س)» به قلم محمد حسین شمسایی در 128 صفحه قطع رقعی کوتاه و شمارگان یک هزار نسخه با قیمت 9500 تومان توسط انتشارات به‌نشر در دسترس عموم قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها