شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
روایتی از میلیون‌ها زن و مرد معمولی که مسیر تاریخ را عوض کردند/ سه ژنرال چینی کوبایی در انقلاب کوبا

کتاب «تاریخ ما هنوز دارد نوشته می‌شود» روایت زندگی سه جوان کوبایی- چینی‌تبار است که از سه خاستگاه مختلف به انقلاب کوبا پیوستند. آن‌ها پس از پیروزی انقلاب کوبا در سال 1959، به مدتی بیش از 50 سال، از کوبا تا آنگولا در آفریقا و از نیکاراگوئه تا ونزوئلا، در عملیات انقلابی شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «تاریخ ما هنوز دارد نوشته می‌شود» نوشته آرماندو چوی، گوستاوو چویی و مویزِس سیووُنگ با ترجمه ناصر یکتا از سوی انتشارات طلایه پُرسو منتشر شد. ویراست نخست این کتاب را انتشارات پاث‌فایندر برای اولین بار در سال 1384 به زبان‌های انگلیسی و اسپانیایی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در هاوانا عرضه کرد. ترجمه چینی کتاب دو سال بعد در چین منتشر شد و در سال 1393 انتشارات طلایه پُرسو در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ترجمه فارسی کتاب را عرضه کرد- این چهارمین زبان بود. اینک ترجمه ویراست دوم کتاب که پاث‌فایندر دو سال پیش آن را منتشر کرد در دسترس خوانندگان قرار گرفته است. این ویراست کتاب، امسال به زبان فرانسوی هم منتشر شد.

کتاب «تاریخ ما هنوز دارد نوشته می‌شود» با مقدمه‌ای از وانگ لوشا، ماری-آلیس واترز، آرماندو چوی، گوستاوو چویی و مویزِس سیووُنگ شروع می‌شود و شامل سه فصل اصلی شامل تفاوت در انقلاب سوسیالیستی است، چینی‌ها در کوبا، تقویت انقلاب، دوران ویژه و فراتر از آن است که هر فصل از چندین بخش تشکیل شده است. در پایان کتاب نیز نقشه‌ها، عکس‌ها، تصاویر و متون برجسته شده آورده شده است.

آرماندو چوی، گوستاوو چویی و مویزِس سیووُنگ -سه جوان کوبایی که اجدادشان چینی بودند- خود را به درون عرصه‌ نبرد عظیم پرولتری افکندند که وجه مشخصه‌ نسل آنان شد. آنان رزمندگان مبارزه‌ زیرزمینی و جنگی انقلابی شدند که دیکتاتوری مورد حمایت ایالات متحده را ساقط کرد و دروازه‌ انقلاب سوسیالیستی در قاره‌ آمریکا را گشود. هر یک از آنان، ژنرالی در نیروهای مسلح انقلابی کوبا شد.

آن‌ها در این کتاب از مهاجرت تاریخی چینی‌ها به کوبا سخن می‌گویند و از نیروهای اجتماعی و سیاسی که ملت کوبا را پدید آوردند. با خواندن روایت‌های آن‌ها پی می‌بریم که چگونه میلیون‌‌ها زن و مرد معمولی، مانند آن‌ها، مسیر تاریخ را عوض کردند.

آرماندو چوی، گوستاوو چویی و مویزِس سیووُنگ، هر سه در ماموریت‌های بین‌المللی و از جمله ماموریت نظامی در آنگولا بین سال‌های 1975 تا 1988 خدمت کردند و هر یک از این سه ژنرال طی این سال‌ها در زمان‌های مختلف جزو داوطلبان کوبایی در آنگولا بودند. طی آن 13 سال، کوبا به درخواست کمک دولت آنگولا، که تازه داشت استقلال خود را از سلطه‌ِ پرتغال به دست می‌آورد، جواب مثبت داد. هدف از حضور داوطلبان کوبایی در آنگولا، شکست نیروهای مسلح رژیم نژادپرست آپارتاید آفریقای جنوبی بود. رژیم آپارتاید از حمایت امپریالیست‌ها برخوردار بود و به آنگولا حمله کرده بود تا جلوی کسب استقلالش را بگیرد. بالاخره در ماه مارس 1988 نیروهای نظامی آفریقای جنوبی در جنگ مشهور کوئیتو کواناواله به دست نیروهای کوبایی و آفریقایی شکست سختی را متحمل شدند.

سه سال بعد نلسون ماندلا، رهبر ضد آپارتاید آفریقای جنوبی، طی یک سخنرانی در کوبا گفت که «شکست قاطع ارتش نژادپرست در کوئیتو کواناواله، یک پیروزی برای کل آفریقا بود. کوئیتو کواناواله نقطه‌ِی عطفی در مبارزه برای آزادی قاره‌ی آفریقا و کشور ما از مصیبت آپارتاید بوده است.»

کتاب «تاریخ ما هنوز دارد نوشته می‌شود» نوشته آرماندو چوی، گوستاوو چویی و مویزِس سیووُنگ با ترجمه ناصر یکتا در 316 صفحه، شمارگان 500 نسخه و قیمت 75 هزار تومان از سوی انتشارات طلایه پُرسو منتشر شد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها