یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
گلچین‌معانی از احیاگران آثار و مآثر اسلامی-ایرانی است

بهروز ایمانی زنده‌یاد استاد احمد گلچین‌معانی را از احیاگران آثار و مآثر اسلامی -ایرانی، و از رهروان پویا و راستین وادی تحقیق دانسته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بهروز ایمانی در کتاب «ارج‌نامه احمد گلچین‌معانی» به بحث درباره زندگی، آثار و جستارهای متن‌پژوهی وی پرداخته است. این اثر از سوی مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب منتشر شده است. پیشتر از این مجموعه که به قصد آشنایی محققان جوان با روش کار مصححان، کتاب‌شناسان و فهرست‌نگاران تدوین و چاپ شده، ارج‌نامه محمد معین، غلامحسین یوسفی، ذبیح‌الله صفا، حبیب یغمایی، صادق کیا انتشار یافته است.

ایمانی در پیشگفتاری که بر این اثر نگاشته است، زنده‌یاد استاد احمد گلچین‌معانی را از احیاگران آثار و مآثر اسلامی -ایرانی، و از رهروان پویا و راستین وادی تحقیق دانسته است. از منظر مؤلف، ژرف‌نگری گلچین‌معانی در متون و به گفته خود او «تحقیق در اوراق عتیق» و تفحّص سرچشمه‌های دانش به خاصیت عالمانه او در شمار پژوهشگران، تمایز ویژه‌ای بخشیده و بنا به نوشته زنده‌یاد غلامحسین یوسفی، او را به زنجیره کتاب‌شناسان معدود کشور، پیوند داده است.

ایمانی، ارج‌نامه احمد گلچین‌معانی را در هشت فصل تدوین کرده است. فصل نخست به سال‌شمار و زندگی‌نامه احمد گلچین معانی اختصاص یافته است. در این فصل فعالیت‌های وی از زمان تولد تا مرگ در دسترس خوانندگان قرار دارد. چگونگی راهیابی وی به وزارت دادگستری، ورود به انجمن‌های ادبی، فعالیت در کتابخانه ملی ملک و انتقال به کتابخانه مجلس شورای اسلامی از جمله مطالب خواندنی در این فصل است.

 مؤلف در فصل دوم آثار احمد گلچین‌معانی را در هشت بخش مورد بررسی قرار داده است. در بخش نخست، آثار تصحیحی گلچین‌معانی را ارزیابی کرده و در بخش دوم از این فصل به فهرست‌نگاری این استاد ادبیات همت گمارده است. تحقیقات و تألیفات احمد گلچین‌معانی عنوان بخش سوم از فصل دوم است. اشعار گلچین‌معانی در بخش چهارم بررسی شده که در آن دیوان گلچین به خوانندگان معرفی شده است. نامه‌ها، مصاحبه‌ها، آثار چاپ نشده و فهرست تفصیلی مقالات تحقیقی و رسالات تصحیحی به ترتیب عناوین بخش‌های پنجم تا هشتم است.

«اسناد و تصاویر» عنوان فصل سوم است. ایمانی در این فصل مطلبی از پرویز گلچین‌معانی فرزند آن مرحوم با عنوان «درآمدی بر مکاتبات و نامه‌های استاد احمد گلچین‌معانی و معرفی چند نامه از ایشان به زنده‌یاد استاد محمد قهرمان» را جای داده است.

خوانندگان در فصل چهارم، با مطالبی در زمینه کتابشناسی، نقد و معرفی آثار و بررسی احوال آشنا می‌شوند. مؤلف در دو بخش آثار و احوال به این موضوعات پرداخته است.

فصل پنجم و ششم «ارج‌ نامه احمد گلچین‌معانی» به شیوه فهرست‌نگاری و روش تصحیح متون و پژوهش اختصاص دارد و در فصل ششم نیز از آثاری که درباره این استاد ادبیات فارسی به رشته تحریر درآمده، بحث شده است.

آثار چاپ‌نشده گلچین‌معانی عنوان فصل هفتم است که در آن مطلبی از محمد باهر با عنوان «یادداشت‌های استاد احمد گلچین‌معانی بر گلستان هنر» به چاپ رسیده است. در فصل هشتم که دارای عنوان «مقالات تقدیمی» است، مقاله‌ای از دکتر محمد سیاسی با نام «بلبل گلزار معانی، گلچین تهرانی» چاپ شده و پیش‌روی علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نمایه عام و استدراک پایان‌بخش «ارج‌نامه احمد گلچین‌معانی» است.

مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب «ارج نامه احمد گلچین‌معانی» اثر بهروز ایمانی را در 333 صفحه منتشر کرده است. این اثر با جلد شومیز به بهای 69 هزار تومان و با جلد سخت به قیمت 94 هزار تومان به فروش می‌رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها