یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
 تشریح اختلال سیستم حرکتی ستون فقرات در یک کتاب

از سال 1980 میلادی، شرلی سهرمن و همکارانش، در تلاش برای توسعه مدل مفهومی سندرم‌های اختلال حرکتی هستند تا شرایطی را توصیف کنند که می‌تواند از سوی متخصصان حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی تشخیص داده ‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «سندرم‌های اختلال سیستم حرکتی ستون فقرات گردنی، سینه‌ای و کمری» تألیف پروفسور شرلی آ. سهرمن و همکاران با ترجمه فرهاد رضازاده، شیرین عالی و امیرحسین براتی از سوی انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی چاپ و به بازار کتاب عرضه‌ شده است. گفتنی است، امیرحسین براتی ویراستاری علمی این اثر را هم بر عهده داشته است.
      
از سال 1980 میلادی، «شرلی سهرمن و همکارانش»، در تلاش برای توسعه مدل مفهومی سندرم‌های اختلال حرکتی هستند تا شرایطی را توصیف کنند که می‌تواند از سوی متخصصان حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی تشخیص داده ‌شود و راهنمای درمان باشد. اصطلاح «سیستم حرکتی»، توسط انجمن فیزیوتراپی آمریکا در سال 2013 در زمره مفاهیم اساسی فیزیوتراپی قرار گرفت. تعریف ارائه‌شده از سیستم حرکتی در دانشگاه واشنگتن، عبارت بود از «مجموعه‌ای از سیستم‌های اندام‌های فیزیولوژیکی که برای تولید حرکت بدن و اجزای آن در تعامل‌ هستند.»
 
چارچوب مفهومی که پایه و اساس اختلال سیستم حرکتی را تشکیل می‌دهد، مدل کینزیوپاتولوژیک بوده و بر این اصل استوار است که حرکات تکراری در یک‌ جهت خاص و راستای ثابت می‌تواند، پاتولوژی ایجاد کند.
 
سهرمن، طبقه‌بندی سندرم‌های اختلال سیستم حرکتی و درمان آن برای همه نواحی بدن را شرح داده است و طبقه‌بندی از طریق تفسير داده‌های حاصل از آزمون‌های استانداردسازی‌شده برای راستا و حرکت را انجام داده است. درمان‌ها نیز بر اساس اصلاح راستا و الگوی حرکتی مختل‌شده و همچنین اصلاح سازگاری‌های بافتی، ارائه‌ شده‌اند. همچنین روایی و پایایی سندرم‌های اختلال سیستم حرکتی تا اندازه‌ای مورد بررسی قرارگرفته است.



 
از آنجایی‌که در حوزه حرکات اصلاحی نیز جای خالی چنین منابع مرجعی -که به ‌صورت عملی و کاربردی به بیان مفاهیم بپردازد- بسیار احساس می‌شود، لذا مترجمان را بر آن داشت تا با ترجمه کتاب حاضر، گامی هرچند کوچک در به‌روزرسانی مفاهیم کاربردی در حوزه حرکات اصلاحی در سطح تحصیلات تکمیلی بردارند.
 
سهرمن در چاپ اول کتاب با عنوان «تشخیص و درمان سندرم‌های سیستم حرکتی» -که در سال ۲۰۰۲ انتشار یافت- به معرفی رویکرد جدید سیستم حرکتی و کاربرد آن در بررسی اختلالات راستا و حرکت در ستون فقرات کمری، مفاصل شانه و ران پرداخت.
 
همچنین، در چاپ دوم کتاب با عنوان «سندرم‌های اختلال سیستم حرکتی ستون فقرات گردنی، سینه‌ای و اندام‌ها» که در سال ۲۰۱۱ انتشار یافته است، نویسنده، مفاهيم کتاب قبلی را در قالب سندرم‌های اختلال سیستم حرکتی، به‌روزرسانی و تکمیل کرده است و به بررسی این سندرم‌ها در ستون فقرات گردنی و سینه‌ای، مفاصل آرنج، زانو و مچ پا پرداخته است که در واقع دقت نظر و ابعاد ژرف و گسترده تحقیق و تحلیل مؤلف کتاب را آشکار می‌سازد.
 
یکی از ویژگی‌های خوب این کتاب، ارائه مثال‌های موردی برای تمامی سندرم‌های اختلال حرکتی است که در کمتر کتابی می‌توان آن را یافت و این مسئله می‌تواند، درک مفاهیم و کاربرد آن را برای خوانندگان تسهیل کند؛ لذا مترجمان بر آن شدند تا کلیه مفاهیم هر دو کتاب چاپ سال‌ ۲۰۰۲ و همچنین سال ۲۰۱۱ را در قالب یک مجموعه دوجلدی به مخاطبان ارائه کنند.
 
جلد اول کتاب، ترجمه مفاهیم و اصول زیربنایی رویکرد سهرمن، به‌روزرسانی این مفاهیم، مرحله‌بندی درمان، سندرم‌های اختلال سیستم حرکتی ستون فقرات گردنی، سینه‌ای و کمری است. جلد دوم کتاب نیز ترجمه فصل‌های مربوط به اندام‌های فوقانی و تحتانی، اعم از مفاصل شانه، آرنج، دست و مچ دست، ران، زانو و مچ پا خواهد بود. لذا به مخاطبان توصیه می‌شود، ابتدا جلد اول را -که شامل مفاهیم زیربنایی به همراه بررسی سندرم‌های ستون فقرات است- مطالعه کرده و سپس سندرم‌های مربوط به هر اندام و مفصل را از جلد دوم کتاب -که به‌زودی توسط «انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی» منتشر می شود- مطالعه نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها