دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
آنچه از جنگ جهانی اول نمی‌دانیم در«تاریخ مخفی علل پنهان جنگ جهانی اول»

کتاب «تاریخ مخفی علل پنهان جنگ جهانی اول» مدعی است که در وقوع این «جنگ بزرگ» باروت و جرقه در کار نبود بلکه اجتماعی نهان‌کار از اشراف و بانکداران بریتانیا، توسط شبکه‌ای از انجمن‌های سری و دولتمردان وابسته، دهه‌ها برای برافروختن آتش جنگ کوشید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «تاریخ مخفی: علل پنهان جنگ جهانی اول» نوشته جری دوکرتی و جیم مک‌گرگور با ترجمه مصطفی آقایی منتشر شد.

کتاب «تاریخ مخفی علل پنهان جنگ جهانی اول» مدعی است که در وقوع این «جنگ بزرگ» باروت و جرقه در کار نبود بلکه اجتماعی نهان‌کار از اشراف و بانکداران بریتانیا، توسط شبکه‌ای از انجمن‌های سری و دولتمردان وابسته، دهه‌ها برای برافروختن آتش جنگ کوشید.

«تاریخ مخفی: علل پنهان جنگ جهانی اول» پس از پیشگفتار و مقدمه، در بیست و هفت فصل به تشریح وقایع، حوادث و پشت پرده‌های جنگ بزرگ می‌پردازد و پس از نتیجه‌گیری با نمایش تصاویر به همراه دو ضمیمه متاخر، تصویر و تصوری از این رویداد بزرگ را نشان می‌دهد.
«انجمن سری»، «آفریقای جنوبی؛ بی‌اعتنایی به جیغ‌جیغوها»، «توطئه‌ ادوارد؛ گام‌های نخستین و سرآغازهای نو»، «دل‌زدن به دریاهای خروشان‌تر»، «رام‌کردن خرس» و... از فصل‌های آغازین آن هستند.

جنگ جهانی اول که با نام‌های جنگ بزرگ و جنگی برای پایان همه جنگ‌ها نیز شناخته می‌شود، جنگی جهانی بود که از 28 ژوئیه 1914 تا 11 نوامبر 1918 میلادی رخ داد و در پی آن سربازان بسیاری برای جنگ تجهیز و مناطق بسیاری از جهان درگیر جنگ شدند. تلفات جنگ جهانی اول تا آن زمان در تاریخ جنگ‌های جهان بی‌سابقه بود. در این جنگ برای نخستین‌بار از سلاح‌های شیمیایی استفاده و به گونه‌ای انبوه مناطق غیرنظامی بمباران هوایی شد.

از تاریخ و تاریخ جنگ اول جهانی بسیار خوانده‌ایم اما کتاب تاریخ مخفی علل پنهان جنگ جهانی اول که به تازگی از سوی انتشارات دهکده هوسم در اختیار علاقه‌مندان به کتاب و به ویژه تاریخ اجتماعی قرار گرفته مدعی روایتی تازه از این جنگ بزرگ است.

تاریخ مخفی علل پنهان جنگ جهانی اول مدعی است که در وقوع این جنگ بزرگ باروت و جرقه در کار نبود بلکه اجتماعی نهانکار از اشراف و بانکداران بریتانیا، توسط شبکه ای از انجمن‌های سری و دولتمردان وابسته، دهه‌ها برای برافروختن آتش جنگ کوشید و با دستکاری در اسناد و مضبوطات رسمی و نیز با بهره‌گیری از نفوذ دانشگاهی و رسانه‌ای ژرف‌اش روایت رسمی تاریخ را طوری شکل داد که آلمان مقصر بنماید.

البته مترجم تاکید می‌کند که هدف از ترجمه این اثر نه تاکید بر گناهکاری یک کشور اروپایی و بیگناهی کشوری دیگر که تشریح رویه‌های سیاسی در انگلستان در آغاز قرن بیستم است و نکته‌ای کلی تر را درباره سیاست دولت‌های امپریالیست مدرن به تصویر می‌کشد.

این کتاب نشان می‌دهد که قدرت چگونه با استفاده از انجمن‌های سری حکومت و ارتش و رسانه‌ها را راه می‌برد تا شریرانه‌ترین خواسته‌ای اشراف به بهای ویرانی بی سابقه و خون ریزی آخرالزمانی برآورده شود و انتظار دارد روایت چنین ماجرایی بر درک ما(خوانندگان) از رویدادهای تاریخی دیگر اثر گذارد.

در بخشی از این کتاب با عنوان «فصل سیزدهم»، افسانه‌های مراکش؛ فاس و اگادیر آمده است: «در تابستان سوزان 1911، در اوج تنش میان حکومت اسکویت و مجلس اعیان، نخبگان پنهان با مهندسی دومین بحران مراکش به عمد اروپا را به آستانه جنگ کشاندند. بازگشت تئوفیل دلکسه به کابینه فرانسه، مانند انتقال راهبردی الکساندر ایزولسکی از سن پترزبورگ به پاریس، نشان می‌داد دوران تازه ای نفوذشان در سیاست این کشور آغاز شده است.

ظرف چند هفته، با جستن بهانه‌ای برای اعزام نیروی نظامی بزرگ به مراکش، فرانسه در این سرزمین تهاجمش را از سر گرفت. هنگامی که این نیرو به ارتشی اشغالگر بدل شد آلمان اعتراض کرد. چنان بود که گفتی به 1905 بازگشته اند (ص.333).»

در نوشته پشت‌ جلد این کتاب آمده است: تاریخ جنگ جهانی اول دروغی‌ست که عامدانه جعل شده. و یک قرن است که حقیقت این‌ را که جنگ چطور آغاز شد و چطور به‌عمد و بی‌آن‌که ضرورتی باشد پس از سال 1915 تداوم یافت با موفقیت پنهان کرده‌اند. و به دقت تاریخی تحریف‌شده آفریده‌اند تا این واقعیت را پنهان کنند که بریتانیا مسئول آغاز جنگ بود نه آلمان. این حقیقت، چنان‌چه پس از سال 1918 آشکار می‌شد، برای دم‌ودستگاه امپراتوری بریتانیا تبعاتی تاریخ‌ساز در پی می‌داشت.

این کتاب درصدد اثبات آن است که مردانی بی‌شرافت، که در بریتانیا رگ و ریشه داشتند، در طلب جنگی بودند که آلمان را خرد کند، و برای دستیابی به این هدف حوادث لازم را از پی هم قطار کردند. عموما سال 1914 را نقطه آغاز فاجعه‌ای می‌شمارند که از پی‌آمد، اما در واقع تصمیمات کلیدی منجر به جنگ سال‌ها قبل اتخاذ شده بود. 

کتاب «تاریخ مخفی: علل پنهان جنگ جهانی اول» در 801 صفحه با شمارگان 500 نسخه و قیمت 180 هزار تومان توسط انتشارات دهکده هوسم منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها