شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
«سیاست‌گذاری علوم و تحقیقات بنیادی» و ارائه مدل مفهومی اولویت‌گذاری پژوهش‌ها

کتاب «سیاست‌گذاری علوم و تحقیقات بنیادی» به قلم سپهر قاضی نوری و طه شوکتیان با هدف واکاوی مفهوم تحقیقات بنیادی و ارایه قالب مدل مفهومی اولویت‌گذاری برای این پژوهش‌ها تالیف شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هدف نگارندگان این اثر طرح مساله علوم و تحقیقات بنیادی از منظر سیاست‌گذاری و واکاوی برخی ابعاد آن بویژه با توجه به بافتار جمهوری اسلامی ایران و نیز ارایه برخی دلالت‌های سیاستی و یافته‌های علمی در زمینه تحقیقات بنیادی.است.

کتاب «سیاست‌گذاری علوم و تحقیقات بنیادی» به ناپختگی  نگاه به تحقیقات بنیادی در ایران و فقدان تعامل مناسب میان سه بازی‌گر اصلی این حوزه یعنی پژوهشگران حوزه علوم بنیادی، پژوهشگران حوزه سیاست علم و سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران دولتی اشاره می‌‌کند که این ضعف، موجب شکل‌گیری موانع جدی برای استفاده بهینه از منابع مصروف در حوزه علوم بنیادی شده است.

نویسندگان این کتاب تلاش کرده‌‌اند در راستای ایجاد انگیزش برای انجام تحقیق بیشتر در حوزه پژوهش‌های بنیادی به بیان مساله به صورتی دقیق و موشکافانه بپردازند.

کتاب شامل هفت فصل است که پس از واکاوی مفهوم تحقیقات بنیادی و زمینه تاریخی اجتماعی شکل‌گیری این مفهوم، از منظرهای اقتصادی، جامعه‌شناختی و دینی به آن می‌پردازد. سپس برخی جنبه‌های مرتبط سیاست علم را در نسبت با تحقیقات بنیادی بررسی کرده و به صورت خاص به مقوله اولویت‌گذاری تحقیقات بنیادی وارد شده است. در نهایت نیز چکیده مطالب در قالب مدل مفهومی اولویت‌گذاری تحقیقات بنیادی ارائه شده است.

نویسندگان «سیاست‌گذاری علوم و تحقیقات بنیادی» نتیجه‌گیری کرده‌اند که تحقیقات بنیادی به معنای تلاش علمی برای ایجاد یا توسعه فهم عمیق نسبت به لایه‌های بنیادی پدیده موضوع تحقیق، حائز ویژگی‌هایی است که تصمیم‌گیری‌های سیاستی در خصوص آن را با دشواری بیشتری نسبت به سایر انواع علوم و تحقیقات مواجه می‌کند. این دشواری ریشه در ماهیت غیر قابل پیش‌بینی این دسته از تحقیقات دارد که موجب می‌شود اندازه‌گیری منافع اقتصادی و اجتماعی حاصل از آن تقریبا غیرممکن بنماید. منافع حاصل از تحقیقات بنیادی تنها در دانش حاصل از این تحقیقات و در نتیجه کاربردهای آن در زندگی بشر خلاصه نشده؛ و این تحقیقات از مسیرهای مختلف و بسیار مهم دیگری نیز از جمله تربیت نیروی انسانی آشنا به روش‌های علمی، توسعه روش‌های علمی جدید و ایجاد ظرفیت جذب برای استفاده از دانش و فناوری تولیدشده در سایر نقاط دنیا به کار می‌آیند.

این اثر یکی از کتاب‌های فاخر در حوزه سیاست‌گذاری و مدیریت فناوری و نوآوری به شمار می‌رود.

کتاب «سیاست‌گذاری علوم و تحقیقات بنیادی» به قلم سپهر قاضی نوری و طه شوکتیان اخیرا در 226 صفحه و بهای 70هزار تومان از سوی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور عرضه شده است.

سپهر قاضی نوري از نویسندگان این کتاب، استاد گروه مديريت فناوري اطلاعات دانشگاه تربيت مدرس است که دبیری ستاد فناوری‌های نرم و فرهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت سیاستگذاری و نظارت راهبردی معاونت علمي و فناوری ریاست جمهوری، سردبیری فصلنامه علمی پژوهشی سیاست علم و فناوری مركز تحقیقات سیاست علمی كشور و طراحی برنامه ملی نانوفناوری ايران (راهبرد آينده) را در کارنامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها