شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
«داروهای قلب و عروق، داروهای خون»؛ مجموعه‌ای جامع از اطلاعات دارویی تخصصی

کتاب «داروهای قلب و عروق، داروهای خون» که مجموعه‌ای جامع از داروهای موثر در درمان بیماری های قلبی- عروقی است، در بخش تالیف دومین دوره کتاب سال جوانان برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «داروهای قلب و عروق، داروهای خون» دارونامه جامع رسمی است که به قلم مهدیه بهشادفر، عاطفه رباب‌پور درخشان، زهرا قاسمی، پرنیان مغزی، زهرا نوری، مرضیه مشهدی، نسیم صرامی و الهه تصدیقی نوشته شده است.

این اثر سال گذشته توسط انتشارات تیمورزاده عرضه شد و مورد استقبال جامعه پزشکی قرار گرفت.

مهدیه بهشادفر و عاطفه رباب ‌پور درخشان، ویراستاران اثر در مقدمه کتاب اشاره کرده‌اند که بیماری‌های قلبی و عروقی از مهم‌ترین علل مرگ و میر و ازکارافتادگی در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه هستند و در واقع ما با یک بیماری همه‌گیر روبه‌رو هستیم که بار مالی و روانی زیادی را برای مردم ایجاد می‌کند. از طرف دیگر هزینه‌های تحمیل‌شده بر سیستم سلامت کشورها نیز بسیار قابل توجه است و به نظر می‌رسد که همچنان این روند روبه رشد خواهد بود.

بیماری‌های قلبی- عروقی به‌ویژه انواع آتروترومبوز به‌طور قابل توجهی رو به افزایش است و این موضوع عمدتا ناشی از افزایش ریسک فاکتورهایی از قبیل چاقی، استعمال دخانیات، عدم فعالیت بدنی، استرس‌های روانی، افزایش مصرف غذاهای پرکالری و کاهش مصرف میوه‌ها و سبزی‌هاست.

بیماری‌های خون نیز از انواع کم‌خونی گرفته تا بیماری‌های وراثتی نظیر تالاسمی و هموفیلی بسیار شایع بوده و دارودرمانی صحیح آنها تاثیر به‌سزایی در کیفیت زندگی افراد مبتلا دارد.

با وجود پیشرفت بسیار زیادی که در سال‌های اخیر در درمان این بیماری‌ها وجود داشته است، همچنان چالش‌های زیادی پیش روی متخصصان این حوزه وجود دارد. رشد تصاعدی در تعداد داروهای موثر بر سیستم قلبی- عروقی و خون ناشی از سرمایه‌گذاری قابل توجه شرکت‌های دارویی جهت ارائه داروهای نسل جدید با اثربخشی بیشتر و عوارض کمتر است. از طرفی تحقیقات بالینی همچنان در مورد داروهای قدیمی‌تر انجام می‌شود و ماحصل همه این موارد، حجم وسیعی از مطالب است که با سرعت بالایی به‌روز می‌شوند.

کتاب « داروهای قلب و عروق، داروهای خون» مجموعه جامعی از داروهای موثر در درمان بیماری‌های قلبی- عروقی از جمله افزایش فشار خون، بیماری‌های ایسکمیک قلب، نارسایی قلبی و ریسک فاکتورهای آن نظیر دیابت و اضافه وزن و نیز بیماری‌های هماتولوژیک مانند انواع کم‌خونی است.

در هر بخش کتاب تمام نکات مربوط به نحوه نگهداری، احتیاط مصرف، مصرف در بارداری و شیردهی و توجهات ویژه پزشکی آورده شده و نیز مباحث تخصصی هر دارو در بخشی با عنوان اطلاعات دارویی برای بیمار ذیل مونوگراف هر دارو آورده شده که در آن به زبان ساده نکات مهم جهت استفاده بهینه از دارو ذکر شده است.

بخش‌های اصلی این اثر شامل داروهای ضد فشار خون، داروهای درمان افت فشار خون، داروهای ضد آریتمی، داروهای نارسایی قلبی، داروهای ضد آنژین صدری، داروهای ضد انعقاد خون و ضد پلاکت، داروهای هیپرلیپیدمی، داروهای ضد دیابت و سایر داروهاست.

این کتاب می‌تواند تاثیر بهسزایی در استفاده بهینه از داروها در درمان هرچه بهتر بیماران داشته باشد.
 

 

 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها