چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
کتابی مفید در تبیین مفصل مداخلات رفتاری مورد استفاده در CBT

«مداخلات رفتاری در رفتاردرمانی شناختی» در شرح مفصل مداخلات رفتاری مورد استفاده در CBT در دومین دوره جایزه کتاب سال جوانان برگزیده شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «مداخلات رفتاری در رفتاردرمانی شناختی» سال 2016 توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا منتشرشده و یکی از معدود کتاب‌هایی است که مداخلات رفتاری مورد استفاده در CBT را به‌طور مفصل شرح می دهد. همچنین در این کتاب چگونگی انجام ارزیابی رفتاری و فرمول‌بندی موردی رفتاری به‌طور مفصل توضیح داده شده است.

در تمام فصول به همراه توضیحات مربوط به هر مداخله و مبانی نظری مربوط به آن، یک نمونه موردی نیز در انتهای فصل آورده شده و نحوه کاربرد آن مداخله در عمل را نشان داده است.

در فصول یک تا سه کلیات، ساختار جلسات سنجش اولیه و فرمول‌بندی موردی رفتاری و طرح‌ریزی درمان توضیح داده شده است. از فصول 4 تا 10 نیز مداخلات رفتاری مهم از جمله تغییر رفتار به‌وسیله تغییر محیط، مداخله در جنبه‌های کارکردی تفکر ناسازگارانه، تغییر رفتار با ایجاد مهارت‌ها، ارتقای کارآیی بین‌فردی، فعال‌سازی رفتاری، مداخلات مبتنی بر مواجهه، ارتقای تنظیم هیجان ذکر شده و در نهایت در دو فصل آخر نیز نحوه مدیریت چالش‌های درمانی و پایان دادن به درمان و مراقبت‌های‌ بعدی توضیح داده شده است.

رفتار درمانی شناختی (CBT) یک رویکرد درمانی پرکاربرد و موثر برای بسیاری از مشکلات روان شناختی نظیر افسردگی، اختلالات اضطرابی، اختلالات شخصیت، اختلالات سوء مصرف مواد، اختلالات خوردن و آشفتگی‌های زناشویی است. با این حال رفتاردرمانی شناختی مفهوم وسیع و ناهمگنی است که نشان‌دهنده رویکردهای درمانی متنوعی است که به درجات متفاوتی بر عوامل شناختی، رفتاری، هیجانی، فیزیولوژیک و محیطی در ارتباط با اختلالات روان شناختی تاکید دارند.

دیدگاه‌های شناختی که منجر به پیشرفت‌هایی در رفتاردرمانی شناختی شده‌اند از نظر درجه نگاه به محیط به عنوان یک عامل تعیین‌کننده تفکر، هیجان و عمل با هم تفاوت دارند و برخی نظریه‌های شناختی بر یک محیط ساختاریافته شناختی بیشتر از محیط فیزیکی به عنوان تعیین‌کننده اولیه هیجان و رفتار تاکید می‌کنند.

در این کتاب کلیاتی درباره دیدگاه‌های رفتاری نابهنجاری و اختلالات روان‌شناختی ارایه شده و فرضیه‌های زیربنایی اصلی مرتبط با رفتاردرمانی مورد بررسی قرار گرفته است.

«مداخلات رفتاری در رفتاردرمانی شناختی» تالیف ریچارد فارمر و الکساندر چاپمن و ترجمه سجاد بشرپور، نسترن عطارد و فریما عنبری سال 98 در 444 صفحه منتشر و مهر امسال در دومین جایزه کتاب سال جوانان برگزیده حوزه روان‌شناسی شناخته شد.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها