پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۰
تشریح مبانی روان‌درمانی ترس‌های بیمارگونه در «هراس‌های ژنتیکی انسان»

کتاب «هراس‌های ژنتیکی انسان» در معرفی انواع ترس‌های بیمارگونه و علایم و شیوه درمان آنها به بازار آمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران  (ایبنا)، هراس شدید یا بیمارگونه -که در روان‌شناسی به فوبیا شهرت دارد- نوعی بیمارگونه و پایدار از ترس در فرد است که باعث اختلال در زندگی روزمره می‌شود. بر خلاف ترس معمولی -که واکنشی زودگذر و طبیعی به یک عامل خطرناک خارجی است- هراس بیشتر ترس از قرارگرفتن در یک موقعیت خطرناک است؛ مانند ترس از پرواز یا ماشین‌سواری و در برخی موارد فرد هرگز در تماس با پدیده‌ای -که از آن می‌ترسد- نبوده است.

هراس‌زدگی، نوعی ترس نامعقول و شدید از یک موضوع، یک موقعیت یا یک شیء است؛ و در واقع با اینکه فرد می‌داند ترسش نامعقول است؛ ولی توانایی کنترل آن را ندارد؛ و اگر در معرض آنچه از آن هراس دارد، قرار بگیرد، موجی از اضطراب، ترس شدید و حتی وحشت‌زدگی بر او چیره می‌شود؛ و این تجربه چنان برایش ناخوشایند است که سعی می‌کند همیشه از آن مورد هراس‌آور دوری کند.

تاکنون بیش از هشتاد نوع هراس در انسان تشخیص داده شده که برخی بسیار نادرند؛ مانند ترس از سرخس، عدد 8 یا آبگرمکن دیواری؛ اما به‌طور کلی هراس‌زدگی‌ها را می‌توان به سه دسته کلی شامل هراس‌های ویژه مانند ترس از حیوانات، جمع‌هراسی و بازارهراسی تقسیم کرد.

همچنین هراس‌های خاص شامل ترس غیرمنطقی و نامعقول از یک موضوع یا موقعیت خاص است که ترس از حیوانات، هراس از عوامل طبیعی، هراس شدید از زخم، تزریق و خون، هراس موقعیتی و هراس‌های دیگر مانند ترس از مرگ و بیماری را شامل می‌شود.این هراس‌های ویژه شایع هستند و معمولا از دوران کودکی یا نوجوانی آغاز می‌شوند و حدود 50 درصد آنها هم ظرف مدت پنج سال خودبه‌خود برطرف می‌شوند.

روان‌درمانی کاربرد آگاهانه روش‌های بالینی و مواضع میان‌فردی است که از اصول روانشناسی نوین و کهن حاصل شده؛ و هدف آن کمک به درمان‌گیران و بیماران است که رفتارها، شناخت‌ها، هیجان‌ها و دیگر ویژگی‌های فردی خود را در جهت درمان مطلوب و تعادل روانشناختی تغییر دهند.
 
کتاب «هراس‌های ژنتیکی انسان» ضمن معرفی بیش از 80 نوع هراس متداول در انسان از جمله آگورافوبیا، بلندی‌هراسی، پروازهراسی، ترس از اجسام نوک‌تیز، هراس از زامبی، هراس از دکمه، ماهی‌هراسی و غیره به شیوه‌های روان‌درمانی و بررسی عوامل ایجاد هریک می‌پردازد.

این کتاب اخیرا به قلم گلعذار محمودزاده، سحر معصومی‌نیا، سیدمحمدرضا میرعمادی، مونا حبشی‌زاده و شاهین اسعدی در 5000 نسخه و بهای 130هزار تومان از سوی انتشارات عمیدی به بازار آمده است. 
 

 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها