شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
«شیمی خاک» و بیان مبانی علمی سلامت و اکولوژی خاک

«شیمی خاک» نوشته گریسون اسپوزیتو و ترجمه محمدمهدی طهرانی و ارژنگ فتحی گردلیدانی در دومین دوره جایزه کتاب سال جوانان به عنوان ترجمه برتر حوزه زمین‌شناسی معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از زمان انتشار ویرایش دوم «شیمی خاک» تغییرات عمیقی هم در درک خاک به عنوان یک اکوسیستم و هم در به رسمیت شناختن اهمیت آن به‌عنوان یک منبع جهانی اتفاق افتاده است که در اعلان سال 2015 به‌عنوان سال جهانی خاک به اوج رسید.

اهداف مطرح‌شده در رویداد بین‌المللی انتخاب سال جهانی خاک، شامل افزایش آگاهی کامل میان اعضای جامعه مدنی و تصمیم‌گیرندگان درباره اهمیت عمیق خاک برای زندگی بشر، آموزش عمومی درباره نقش کلیدی خاک در دستیابی به امنیت غذایی، تعدیل تغییر اقلیم و کاهش آن، ارتقای سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های مدیریت پایدار خاک و حمایت از افزایش جمع‌آوری و پایش اطلاعات خاک در تمام مقیاس‌های فضایی، جهانی، منطقه‌ای و ملی بود.

«شیمی خاک» از معتبرترین منابع شیمی خاک موجود در سراسر جهان محسوب می‌شود که به دست پروفسور گریسون اسپوزیتو تالیف شده است و مخاطبان آن دانشجویان رشته‌های علوم خاک، محیط زیست و زمین‌شناسی هستند.

نویسنده این کتاب درک بسیار عمیقی از شیمی خاک دارد و بیش از 20 جلد کتاب و بیش از 500 مقاله و گزارش در زمینه علوم خاک تالیف کرده است.

این کتاب دارای 12 فصل است که هریک به پنج بخش تقسیم می‌شود و در پایان هر فصل تعدادی منبع پیشنهادی برای علاقه‌مندان به مطالعه بیشتر و 10 مساله مرتبط با مباحث مطرح‌شده در همان فصل ارایه شده است.

طرح کلی کتاب «شیمی خاک» نیز معرفی اجزای جامد و مایع خاک‌ها در پرتو سه ویژگی بنیادی است که در چهار فصل اول اثر با نام‌های ترکیب خاک‌ها، کانی‌های خاک، هوموس خاک و محلول خاک به آن پرداخته شده و در فصل‌های بعدی فرایندهای شیمیایی مهم خاک توصیف شده است.

در این اثر تلاش شده تا زبان شیمی خاک را در زمینه اکولوژی مناسب آن قرار دهد و دو فصل انتهایی کتاب درباره اسیدیته و شوری به عنوان مهم‌ترین موضوعات مرتبط با تخریب سلامت خاک بحث می‌کنند.

در کتاب، 120 مساله نیز برای تقویت یا گسترش نظرهای اصلی اثر، طرح شده و بخش تکمیلی متن محسوب می‌شود. همچنین برای کسانی که مایل به درک عمیق‌تر موضوع هستند، فهرستی خواندنی در انتهای هر فصل ارائه شده است.

«محمدمهدی طهرانی» و «ارژنگ فتحی گردلیدانی» مترجمان این مجموعه علمی در بخش مقدمه آورده‌اند: کتاب حاضر از معتبرترین منابع شیمی خاک موجود در سراسر جهان است که به‌دست شیمیِ‌خاک‌دان برجسته دانشگاه کالیفرنیا یعنی پروفسور گریسون اسپوزیتو تألیف شده است. پروفسور اسپوزیتو درک بسیار عمیقی از شیمی خاک دارد که این موضوع با خواندن این کتاب -چه به زبان اصلی آن و چه به زبان ترجمه- قابل فهم است.

در فصل اول این کتاب با عنوان ترکیب خاک‌ها نیز چنین آمده است:
«خاک‌ها محیط‌های متخلخل هستند که در سطح زمین از طریق فرآیندهای هوادیدگی متأثر از پدیده‌های بیولوژیکی زمین‌شناسی و هیدرولوژیکی ایجاد می‌شوند. از دیدگاه شیمیِ‌خاک‌ها سیستم‌های بیوژئوشیمیایی باز و چندجزئی شامل جامدات، مایعات و گازها هستند. این‌که خاک‌ها سیستم‌های باز هستند، به این معنی است که خاک‌ها با اتمسفر، بیوسفر و هیدروسفر محیط هم انرژی و هم ماده مبادله می‌کنند. این‌که آن‌ها سیستم‌های بیولوژیکی هستند، به این معنی است که توسعه آن‌ها در طول زمان نتیجه تغییر شکل‌های شیمیایی مواد زمینی مرتبط با چرخه‌های زندگی ریشه‌های گیاهی و موجودات زنده خاک است.

این کتاب سال 98 در 333 صفحه از سوی جهاد دانشگاهی واحد تهران منتشر شد و مهرماه امسال به عنوان اثر برگزیده بخش ترجمه حوزه زمین‌شناسی در دومین جایزه کتاب سال جوانان مورد تقدیر قرار گرفت.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها