سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
«طب داخلی در قالب MindMap» منبع تشریح موضوعات اصلی دانش پزشکی است

کتاب «طب داخلی در قالب MindMap» نوشته الویا اسمیت در بخش ترجمه جایزه کتاب سال جوانان به عنوان اثر برگزیده شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در کتاب « طب داخلی در قالب MindMap» تلاش شده است تا موضوعات اصلی که دانشجویان پزشکی از روز اول با آنها روبه رو می‌شوند، پوشش داده شود.

 همچنین در این اثر حقایق علمی به صورتی روشن ارایه دهد به طوری که برای دانشجویان سال آخر نیز کافی است.

 قالب کتاب مطابق ذهن دانشجو طراحی شده است تا عناوینی را که تعریف بیماری، علل، بررسی‌ها، درمان‌ها و عوارض را در برمی‌گیرند، راحت تر به خاطر بسپرند.

نویسنده اثر الویا اسمیت و مترجم حامد خوش اخلاق است که کتاب را زیرنظر 14 تن از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ترجمه کرده است.

نام اصلی کتاب Mindmaps for medical students به معنی نقشه‌های ذهن برای دانشجویان پزشکی است که مترجم این مفهوم را طب داخلی در قالب MindMap نام‌گذاری کرده چراکه نه فقط دانشجویان، بلکه تمام مقاطع حتی متخصصان به گزیده‌ای از مطالب طب داخلی احتیاج دارند.

MindMap روشی بسیار کارآمد در آموزش است که مطالب را در قالب دیاگرام‌های بصری خلاصه می‌کند و به گفته مترجم اثر شواهدی وجود دارد که برخی دانشمندان در قرن سوم میلادی از این روش بصری برای انتقال مفاهیم استفاده کردند ولی تحول و شهرت آن به نیمه دوم قرن بیستم بازمی‌گردد که توسط محققینی همچون جوزف دی نوواک و تونی بورزان به عمل آمد.

هم دانشجویان پزشکی در برخی مقاطع باید حجم عظیمی از مطالب را در مدت زمانی کوتاه به ذهن بسپارند هم پزشکان عمومی و متخصصان به چکیده‌ای از مباحث طب داخلی نیازمندند، بنابراین نقشه ذهن در اینجا بسیار کاربرد دارد تا با یک نگاه بتوانیم کلیاتی از مطالب را دریابیم.

کتاب «طب داخلی در قالب MndMap» نه تکست است نه رفرنس بلکه تنها برای مرور و صرفا خلاصه‌ای از مطالب مفصل است و تمام مطالب طب داخلی را شامل نمی‌شود.

این کتاب خلاصه‌سازی است و مطلب جدیدی نمی‌آموزد بلکه آموخته‌ها را یادآوری می‌کند. بنابراین در برخی موارد مانند بررسی بیماری‌ها صرفا اشاره‌ای کرده است.

این اثر در 14 فصل به بیان توضیح درباره دستگاه قلب و عروق، دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش، دستگاه کلیوی، دستگاه درون ریز، دستگاه خون‌ساز، بیماری‌های عفونی، دستگاه ایمنی، دستگاه عصبی، دستگاه عضلانی- اسکلتی، دستگاه تولید مثل، جنین‌شناسی، اختلالات ژنتیکی و بیماری‌های متفرقه می‌پردازد.

هر فصل دارای نقشه‌ها و شکل‌ها، جدول و ضمائم برای توضیح تکمیلی است تا دانشجو هرچه آسان‌تر مطالب را بیاموزد و به ذهن بسپرد.

« طب داخلی در قالب MindMap» سال 98 توسط انتشارات تیمورزاده منتشر شد و مهر امسال به عنوان برگزیده کتاب سال جوانان مورد تقدیر قرار گرفت.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها