پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹
«انقلاب یادگیری عمیق» و بررسی ابعاد مختلف یادگیری و هوش مصنوعی

کتاب «انقلاب یادگیری عمیق» که با اشاره به تاریخچه‌ای از ظهور هوش مصنوعی، مقوله هوش مصنوعی در برابر هوش انسان و مسأله یادگیری را از وجوه گوناگون بررسی می‌کند، در بخش ترجمه دومین دوره کتاب سال جوانان شایسته تقدیر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،  کتاب «انقلاب یادگیری عمیق» تالیف ترنس ج. سجنوسکی توسط مراد روح‌رضی و علی محمدیان اصل ترجمه شده و در سه فصل به مباحثی همچون هوش بهبودیافته، ظهور یادگیری ماشین، تولد دوباره هوش مصنوعی، طلوع شبکه‌های عصبی، روش‌های زیاد برای یادگیری، سیستم‌های پردازش اطلاعات عصبی، آینده یادگیری ماشین، آگاهی و هوش عمیق می‌پردازد.

این کتاب تاکید دارد که پیشرفت اخیر در هوش مصنوعی (AI) با مهندسی معکوس مغزها ایجاد شده است. الگوریتم‌های یادگیری برای مدل‌های شبکه عصبی لایه‌ای، از روشی الهام گرفته‌اند که نورون‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و با تجربه تغییر می‌یابند. در داخل شبکه، پیچیدگی جهان به‌صورت ترکیبی از الگوهای درونی فعالیت، تبدیل می‌شود که عناصر اطلاعاتی هستند. مدل‌های شبکه‌ای که من در دهه 1980 کار کردم در مقایسه با مدل‌های امروزی بسیار کوچک بودند که اکنون میلیون‌ها نورون مصنوعی دارند و دارای ده‌ها لایه عمیق هستند؛ چیزی که برای یادگیری عمیق امکان‌پذیر بود، ایجاد موفقیت بزرگ در حل برخی از دشوارترین مسائل در هوش مصنوعی، پایداری، داده‌های بزرگ و توانمندی بسیار کامپیوتر است.

همچنین این کتاب یادآور می‌شود که نوشتن، خواندن و یادگیری است که تمدن مدرن فعلی را ممکن ساخته؛ نه زبان گفتاری که رایج است... طبیعت ممکن است از ما باهوش‌تر باشد؛ اما دلیلی نمی‌بینیم که ما به عنوان یک گونه نتوانیم روزی معمای هوش را حل کنیم.

«یادگیری عمیق به بهینه‌سازی تابع هزینه بستگی دارد. تابع هزینه در طبیعت چیست؟ معکوس هزینه در تکامل تناسب نامیده می‌شود، اما این مفهومی است که تنها در زمینه مجموعه‌ای از موانع، یا از محیط و یا از سیستم بهینه می‌شود. در مغز، هزینه‌های ذاتی وجود دارند که رفتار را منظم می‌کنند، مانند نیاز به غذا، گرما، ایمنی، اکسیژن و زایش. در یادگیری تقویتی اقداماتی برای بهینه‌سازی پاداش‌های آینده انجام می‌شوند. اما فراتر از پاداش‌هایی که بقا را بیمه می‌کنند، طیف گسترده‌ای از پاداش‌ها می‌توانند بهینه شوند؛ همان‌طور که از طیف گیج‌کننده‌ای از رفتارهای انسانی مشهود است. آیا یک تابع هزینه جهانی وجود دارد که مسئول این تنوع باشد؟»

کتاب «انقلاب یادگیری عمیق» برای مطالعه دانشجویان، فعالان حوزه هوش مصنوعی و علاقه‌مندان به یادگیری عمیق، ترجمه و نگاشته شده است و خواننده در این کتاب با محققان و تحقیق‌هایی آشنا می‌شود که پایه‌های علمی یادگیری عمیق را پی‌ریزی کرده‌اند و نتایج شگفت‌انگیزی به دست آورده‌اند که هوش مصنوعی را دگرگون کرده است.

یادگیری عمیق یک زیرشاخه از یادگیری ماشینی و بر مبنای مجموعه‌ای از الگوریتم‌هاست و پژوهشگران به دنبال هوشی پرقدرت و البته مصنوعی هستند که توانایی یادگیری را نیز دارا باشد.

اصطلاح هوش مصنوعی زمانی به کار می‌رود که یک دستگاه توانایی انجام کارها بدون نیاز به هوش بشری را دارد. این فناوری امروزه کاربرد بسیار گسترده‌ای در بخش‌های مختلف پیدا کرده است؛ به‌گونه‌ای که در آینده از آن در مباحث رانندگی، حل مسائل، دستیاران مجازی، موارد پزشکی و غیره استفاده خواهد شد.
 
نخستین چاپ کتاب «انقلاب یادگیری عمیق» در 406 صفحه با شمارگان یک هزار نسخه به بهای 70 هزار تومان در سال 98 از سوی انتشارات علمیران در تبریز روانه بازار نشر شد و مورد استقبال قرار گرفت. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها