چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
روایتی تاریخی از ارسنجان تا استهبان در یک کتاب

چاپ دوم کتاب «پسرم، گریه برای تو نیست!» (از استهـبان تا ارسنـجان)، نوشته جعفر زارع (خوشدل)، نویسنده و شاعر ارسنجانی با ویراستاری کرامت یزدانی (اشک) و مقدمه‌ای از عبدالنبی سلامی، نویسنده و پژوهشگر کازرونی، توسط انتشارات نویسندگان پارس در شیراز منتشر شد.

کرامت یزدانی(اشک)، ویراستار و ناشر این کتاب به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، گفت: ادبیات در مفهوم خاص و در شاخه‌های مختلف، سرشار از عناصر فولکلور است و توجه ویژه به آن در حوزه مطالعات میان‌رشته‌ای، نگرشی نو است. در حوزه مطالعات تاریخی، سفرنامه‌ها به دلیل محتوای اجتماعی و فرهنگی خود از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. سفرنامه‌ها دربردارنده اطلاعات مفیدی هستند که از طریق آن می‌توان به واقعیت‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دوره‌های مختلف تاریخ ملت‌ها پی بُرد. همچنین یکی از راه‌های مهم شناخت ملت‌ها و مقایسه آن‌ها با یکدیگر و بهترین روش برای شناخت پدیده‌های گوناگون مرتبط با فرهنگ عمومی و ارتباطات اجتماعی است. به سفرنامه‌ها به عنوان یکی از منابع مهم شناخت ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی جوامع توجه شده است. قلمرو ایران، همواره قلمرو فرهنگی بوده است و تمدن و زبان، مرزهای آن را مشخص کرده است.
 
این ناشر فعال استان فارس در خصوص این کتاب گفت: جعفر زارع (خوشدل)، از نویسندگان و شاعران برجسته استان فارس، یک مستند داستانی را در قالب سفرنامه‌ای تاریخی، پژوهشی با نام «پسرم، گریه برای تو نیست!» تقدیم خوانندگان عزیز کرده است. در اصل، این کتاب مستند داستانی، شهرستان استهبان تا شهرستان ارسنجان را در دوران قاجاریه و پهلوی دربرمی‌گیرد.

به گفته یزدانی، این نویسنده توانا، با قلمی روان و ساده، سفر و زندگی فردی حقیقی، به نام علی‌محمد را در ارتباط با شرایط زندگی دوران ارباب و رعیتی اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی در قالب داستان بیان می‌دارد که همه بر مبنای واقعیت است.

وی ادامه داد: در این کتاب به ظاهر سفرنامه تاریخی - پژوهشی، میزان صبر و شکیبایی افراد، حُسن معاشرت آنها با انسان‌های مختلف و قدرت روحی ایشان در تطبیق دادن خود با محیط جدید محک می‌خورد. جعفر زارع (خوشدل)، با ژرف‌نگری خاصی، ما را با آدم‌های دوران دو سلسله، محورهای جغرافیایی و تاریخی مناطقی خاص آشنا می‌کند. خواننده، همراه با ماجراهای شخصیت اصلی کتاب، از دره‌های عمیق، کوه‌های بلند و دشت‌های گسترده عبور می‌کند، از دهکده‌های متروک دیدن می‌کند، با مفاخر مناطق آشنا می‌شود، با مردمان هر ناحیه مأنوس می‌گردد، بر سر سفره خوراکشان می‌نشیند و با مراسم و سنت‌هایشان الفت می‌گیرد و در یک کلام: با خواندن «پسرم، گریه برای تو نیست!» در حقیقت، با گوش نویسنده می‌شنود و با چشمان او می‌بیند.

همچنین جعفر زارع (خوشدل) نویسنده این کتاب، گفت: این سفرنامه از روستای بنوان خیر (xir) که از حومه استهبان فارس است، آغاز شده و پس از عبور از بعضی روستاها، به خرامه و کُربال و از آنجا به ارسنجان و نهایتاً به روستای احمدآباد ارسنجان خاتمه یافته است. به‌واسطه آن، به موارد تاریخی مهمی از جمله: پایان سلسله قاجار و شروع سلسله پهلوی و وقایعی چون قحطی بزرگ سال‌های 1296 تا 1298 خورشیدی، پلیس جنوب، قزاق‌ها، ژاندارمری، سربازگیری، وقایع شهریور 20، سال نهضت و وقایع غیرمترقبه همچون سیل، گرسنگی، بیماری‌های طاعون، حصبه و وبا، راهزن‌ها و غارت روستاها و ولایات، آثار باستانی، چگونگی مقابله مردم سال‌های گذشته با بیماری‌ها و بلایا و آفات و... از سال 1285 تا 1365 خورشیدی با ذکر منابع پرداخته است.
                                                                    
یادآور می‌شود: چاپ دوم کتاب «پسرم،گریه برای تو نیست! (از استهـبان تا ارسنـجان) «سفرنامه‌ای تاریخی- پژوهشی، از سال 1285 تا 1365 خورشیدی» نوشته جعفر زارع (خوشدل)، در قطع رقعی در ۵۵۴ صفحه به صورت تک‌رنگ و رنگی و با جلد گالینگور در 22 مهرماه 1400 توسط انتشارات نویسندگان فارس منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها