یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰

 کتاب «ابزارهای پژوهش در حوزه قرآن و حدیث» با هدف معرفی ابزارهای کاربردی پژوهش در حوزه مطالعات دینی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «ابزارهای پژوهش در حوزه قرآن و حدیث» به معرفی روش‌های منبع شناسی و پیشینه یابی، نرم‌افزارهای پژوهشی، وب سایت‌های پژوهشی(داخلی و خارجی)، معرفی مجلات و کتاب‌های روش تحقیق پرداخته که توسط انتشارات دانشگاه اراک منتشر شده است.

در ابتدای این کتاب اینگونه آمده است: «تحقیق عبارت است از عملکردی که فرد یا گروه، بر اساس طرح و اندیشه‌ای با هدف کشف حقیقت انجام می‌دهند در تحقیق معمولاً افراد، به دنبال موضوعات مسئله محور و موضوعاتی که کسی تا کنون انجام نداده است و دارای نوآوری است، می‌باشند. چیزی که تا قبل از انجام تحقیق، مجهول و ناشناخته بوده اما پس از تحقیق، شناخته می‌شود. معمولاً اساتید و دانشجویان، بخشی از وقت خود (و برخی بخش اعظم وقت خود) را صرف تحقیق و پژوهش می‌کنند.

اولین و مهمترین گام، برای رشد و پیشرفت در هر زمینه‌ای و در هر علمی، تحقیق و پژوهش است. بی شک جوامع پیشرفته در جهان، رشد و ترقی خود در زمینه‌های مختلف را مرهون تحقیق و پژوهش می‌دانند. بنابراین ضرورت و اهمیت پژوهش بر کسی پوشیده نیست. اما درباره سیر پژوهش باید گفت که در گذشته پژوهش به شکل سنتی انجام می‌شد و سختی‌های فراوانی داشت اما امروزه با رشد علوم مختلف و تکنولوژی، ابزارهایی برای پژوهش به وجود آمدند که به روند پژوهش سرعت به سزایی بخشیده‌اند شناخت این ابزارها برای پژوهشگران (اعم از اساتید و دانشجویان و غیره) اهمیت فراوانی دارد کتاب ابزارهای پژوهش در حوزه قرآن و حدیث دارای پنج فصل است که در ادامه به معرفی فصل‌های این کتاب پرداخته می‌شود.»

در فصل اول با عنوان منبع‌شناسی و پیشینه‌یابی راهکارهای شناخت منابع در سه بخش 1-کتاب، 2-پایان‌نامه و 3-مقاله ارائه شده است. با این یادگیری روش، پژوهشگر خواهد دانست که در موضوع مورد نظر خود چه تعداد کتاب، مقاله و پایان‌نامه نوشته شده است، آیا موضوع مورد نظر، تکراری است یا خیر و اینکه در پژوهش خود باید به چه منابعی رجوع کند.

در فصل دوم با عنوان نرم‌افزارهای پژوهشی به صورت کاربردی معرفی شده اند، نرم‌افزارهایی مانند نرم‌افزارهای موسسه نور ازجمله: جامع التفاسیر 3، جامع الاحادیث 5/3، مشکات الانوار، سیره معصومان(ع)، کتابخانه تخصصی امام رضا(ع)، کتابخانه مهدویت و غیره، همچنین نرم‌افزارهای حوزه علمیه اصفهان مانند؛ مدینه العلم (کتابخانه تخصصی پیامبر(ص))، باب العلم (کتابخانه تخصصی امام علی(ع))، ریحانه (کتابخانه تخصصی حضرت زهرا(س))، سفینه النجاه (کتابخانه تخصصی امام حسین(ع)) و غیره که حوزه علمیه اصفهان برای تمامی معصومان(ع) نرم افزار کتابخانه‌ای تولید کرده است. نرم افزار مکتبه اهل بیت (ع) نسخه 2 (که دارای 7 هزار جلد کتاب است)، نرم افزار مکتبه الشامله، نرم افزار مژده (مخصوص عهدین) و غیره.

فصل سوم به پایگاه‌های پژوهشی اختصاص دارد و  پایگاه‌های پژوهشی از جمله سایت قائمیه (دارای 16 هزار کتاب)، کتابخانه دیجیتال نور،کتابخانه مدرسه فقاهت و دیگر سایت‌های پژوهشی به زبان انگلیسی معرفی شده اند.

فصل چهارم به معرفی مجلات مرتبط با قرآن و حدیث و مطالعات دینی می‌پردازد چراکه شناخت مجلات قرآن و حدیثی برای پژوهشگران ضرورت دارد. در فصل چهارم یعنی فصل مجلات، 95 مجله علمی پژوهشی، 27 مجله ترویجی و 60 مجله علمی تخصصی معرفی شده اند.

در فصل پنجم با عنوان کتاب‌شناسی روش تحقیق 272 کتاب پیرامون روش تحقیق، مقاله نویسی و پایان‌نامه‌نویسی معرفی شده اند  که با تهیه برخی از آن ها می توان از روش های تحقیق اطلاعات جامع و کاملی به دست آورد.

کار نگارش این کتاب در ابتدای سال 1397 به پایان رسید و پس از آن به مراحل ویراستاری و داوری و غیره سپرده شد و  این کتاب برای پژوهشگران مطالعات دینی بسیار مفید است. «کتاب ابزارهای پژوهش در حوزه قرآن و حدیث» از سوی انتشارت دانشگاه اراک  در 196 صفحه به بهای  ٦٠ هزار تومان منتشر شد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها