یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲
شرح بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در یک کتاب

نوشتار حاضر حاوی شرح بیانیه گران‌سنگ گام دوم انقلاب اسلامی است که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رهبری انقلاب اسلامی صادر شد. بیانیه از سویی به افق پیش رو و دهه‌های آینده توجه دارد، که آرمان خود را تحقق حیات طیبه در سایه دین اسلام می‌داند، و از سوی دیگر وضعیت گذشته و حال را مورد توجه قرار می‌دهد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» اثر محمدجواد نوروزی از سوی سازمان سمت در 241 صفحه با شمارگان 300 نسخه و قیمت جلد شومیز 39 هزار تومان و جلد سخت 53 هزار تومان منتشر شد.

کتاب از ده فصل -که دربرگیرنده شرح و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است- تشکیل شده است. نویسنده فصل نخست را به مفهوم‌شناسی و چیستی اختصاص داده در این فصل نخست از یک‌سو مفهوم بیانیه و مفاهیم مشابه و از سوی دیگر روش مورد استفاده در بیانیه و اهداف آن بررسی شده است و در فصل دوم نظریه نظام انقلابی را مورد بحث و بررسی قرار داده در فصل سوم به جوانان، زمینه ساز تحقق و استمرار نظریه نظام اسلامی به دو زمینه فکری و عینی تحقق نظریه نظام انقلابی پرداخته و فصل چهارم را به سلطنت طاغوتی، حاکمیت انحطاط اختصاص داده است.

فصل پنجم با عنوان انقلاب اسلامی، پایان انحطاط و سرآغاز تعالی به مسئله آغاز انقلاب و تأسیس نظام اسلامی از نقطه صفر و در فصل ششم انقلاب اسلامی و تغییر هندسه قدرت به بررسی تحلیل وضعیت انقلاب اسلامی در عرصه نظام بین‌الملل اشاره می‌کند. فصل هفتم دستاورهای انقلاب اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و در فصل هشتم به مقایسه انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌های دیگر اختصاص یافته است در این فصل با رویکردی مقایسه‌ای، وجوه اشتراک و افتراق انقلاب اسلامی با انقلاب‌های روسیه، فرانسه و دیگر انقلاب‌ها بررسی و علل ناکامی جوامع در استمرار انقلاب و عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی تشریح شده است. فصل نهم به آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی اختصاص یافته است. در بیانیه ضمن دفاع از راه طی شده، کاستی‌ها و فاصله طولانی تا بایسته‌ها و آمادگی برای تصحیح خطا پذیرفته شده است و در نهایت فصل دهم با موضوع آینده‌پژوهی و راهبرد تحقق آینده تمدنی، راهبردهای نیل به افق تمدنی بررسی شده است.

در مقدمه این اثر آمده است: «نوشتار حاضر حاوی شرح بیانیه گران‌سنگ گام دوم انقلاب اسلامی است که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رهبری انقلاب اسلامی صادر گردید. بیانیه از سویی به افق پیش رو و دهه‌های آینده توجه دارد، که آرمان خود را تحقق حیات طیبه در سایه دین اسلام می‌داند، و از سوی دیگر وضعیت گذشته و حال را مورد توجه قرار می‌دهد.»

نویسنده در ادامه همین مقدمه اشاره می‌کند: « بیانیه در عین برخورداری از رهنمون راهبردی دارای راهکارهای پرمغز و معناست؛ پیراسته از هرگونه حشو و زوائد و در عین حال حاوی متانت و استواری و یادآور پیام امام خمینی (ره) در وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی وصیت‌نامه سیاسی ـ الهی امام خمینی (ره) در پایان دهه نخست و بیانیه گام دوم در آغاز دهه پنجم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری هر دو دستاورد انقلاب اسلامی به حساب میآیند. بیانیه حاوی یک دوره انقلاب‌شناسی و فلسفه تاریخ انقلاب اسلامی با محوریت گذشته، حال و آینده است. بیانیه که گام دوم انقلاب خوانده می‌شود، نقشه راه پیمایش مسیر انقلاب در افق آینده است.

بی‌شک تجربه گذشته و توجه به نقاط قوت و ضعف‌ چراغ راه آینده است. بیانیه توصیفی واقع‌بینانه از تحولات انقلاب اسلامی در گستره منطقه و جهان ارائه می‌کند؛ وضعیت جامعه را در افق چهل سال آینده و مسیری که باید طی کند، نشان می‌دهد و عظمت اصل انقلاب را به رغم تلاش رسانه‌های نظام سلطه که سعی در وارونه نشان دادن موفقیت‌های آن دارند و به منظور القای ناکارآمدی از هیچ تلاشی فروگذار نیستند به رخ می‌کشد.»

نویسنده درباره اهمیت این اثر آورده است: «اهمیت اثر پیش رو در تشریح بیانیه گام دوم آن است که معتقد است گفتمان‌سازی بر مدار بیانیه، راهبرد گذر از حوادث سهمگین حاضر و آینده می‌باشد. بیانیه به خامه رهبری به رشته تحریر در آمده، که در ذهنیت مسلمانان از جایگاهی سترگ و ارزشمند برخوردار است؛ و در حافظه آزادمردان منطقه و جهان حتی فارغ از آموزه‌های دینی نماد حکمت و عدالت، سلطه‌ستیزی و دفاع از مظلوم، خنثی کننده توطئه‌ها و نقشه‌های دشمنان به شمار می‌رود. نکته دیگر حائز اهمیت در بیانیه نگاه و رویکرد علمی حاکم بر آن است. بررسی علمی این ابعاد، مقتضی بررسی آن از منظر دانش‌های گوناگون است.»

نویسنده در جایی دیگر بیان می‌کند:‌ «در پژوهش حاضر از آنجا که بنا داریم بیانیه را در قالب متنی درسی شرح دهیم، و متن آموزشی نیز فاقد سؤال‌های اصلی و فرعی است، با وجود این می‌توان برای بررسی ابعاد مختلف این پژوهش، پرسش‌هایی را به قرار زیر برشمرد:
ـ مسئله اصلی بیانیه گام دوم که سایر مسائل بر مدار آن تبیین‌شدنی است چیست؟
و سؤال‌های فرعی عبارت‌اند از:
1. تحلیل بیانیه از گذشته انقلاب اسلامی و فرایند شکل‌گیری آن کدام است؟
2. تحلیل بیانیه از وضعیت کنونی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آن چیست؟
3. راهبردهای تحقق آینده انقلاب اسلامی در پرتو بیانیه گام دوم چیست؟
4. نقش عامل انسانی، به ویژه جوانان، در تحقق راهبردهای انقلاب اسلامی کدام است؟»
 
در پشت جلد این کتاب نیز درج شده است: «چه بوده‌ایم؛ چه گشته‌ایم؛ چه باید باشیم؛ سه پرسش بنیادین گام دوم انقلاب اسلامی است که پاسخ درخور به آن، در سلوک فردی به خودسازی و پیمودن مسیر لقاءالله و در سلوک اجتماعی به تمدن نوین اسلامی و تحقق ولایت عظمای حضرت ولی عصر (عج) منتهی خواهد شد. انقلاب اسلامی به انحطاط تاریخی برآمده از استبداد داخلی و استعمار خارجی پایان داد و امروزه در عرصه‌های مختلف، از سویی الهام‌بخش عزت و عزیمت به جایگاه واقعی ایران اسلامی است و از سوی دیگر، با به کارگیری راهبردهای هفت‌گانه مندرج در بیانیه، درصدد محقق ساختن تمدن نوین اسلامی است. آرمانی که رمز دستیابی به آن، کاربست نظریه نظام انقلابی است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها