سه‌شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
چقدر در مورد عشق می‌دانیم؟

چقدر در مورد عشق می‌دانیم؟ آیا عشق پایدار باقی می‌ماند؟ آیا انواع متفاوتی دارد؟ آیا افراد به ­گونه متفاوتی از هم عاشق می‌شوند؟ چه عواملی زمینه‌ساز بروز عشق هستند؟ آیا وجود عشق ضروری است؟ کتاب حاضر کوشیده است تا به این سوالات و برخی سوالات دیگر پیرامون عشق پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «روان شناسی عشق» اثر کارین استرنبرگ به ترجمه میثم همدمی از سوی انتشارات دانژه منتشر شده است. اغلب ما در دوره‌ای از عمرمان تحت تأثیر عشق رمانتیک قرار می‌گیریم، هیجانی نافذ و نیرومند که تمامی وجودمان را فرامی‌گیرید، بر تصمیم‌هایمان سایه می‌اندازد و حتی مسیر زندگی‌مان را تغییر می‌دهد - گاه سبب پیشرفت‌مان می‌شود و گاه اُفول ما را به دنبال دارد. عشق است که اغلب به مهم‌ترین تصمیم زندگی‌مان، یعنی ازدواج جهت می‌دهد.

چقدر در مورد عشق می‌دانیم؟ آیا عشق پایدار باقی می‌ماند؟ آیا انواع متفاوتی دارد؟ آیا افراد به ­گونه متفاوتی از هم عاشق می‌شوند؟ چه عواملی زمینه‌ساز بروز عشق هستند؟ آیا وجود عشق ضروری است؟ کتاب حاضر کوشیده است تا به این سوالات و برخی سوالات دیگر پیرامون عشق پاسخ دهد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «من و شوهرم هرکدام دوستی مجرد داریم که به دنبال همسر مناسب شان می گردند. پیشنهاد شوهرم این بود که دوستان مان را با یکدیگر آشنا کنیم، شاید از هم خوش شان آمد؛ اما وقتی همسرم با دوست خانمش گفت و گو کرد، دریافت، شوهر بالقوه او باید کسی باشد که معیارهای فهرستی دور و دراز از صفات را برآورده سازد. همسر ایدئال او بایستی فردی معتقد به مسیحیت مشایخی می بود، در شهری خاص زندگی می کرد. در محدوده سنی مشخصی قرار می داشت و به لحاظ اقتصادی هم وضع مالی خوبی می داشت. دوست آقای ما به اندازه ی کافی با این معیارها مطابقت نداشت؛ و از این رو تلاش ما جهت آشنا کردن دو دوست مان برای ازدواج در همان آغاز ناکام ماند. با این همه، این تجربه نمونه خوبی از رویکرد پراگماتیک به عشق را به تصویر می کشد. شخصیت شارلوت در رمان غرور و تعصب هم نمونه خوبی از عشق پراگماتیک را نشان می دهد. او برای به دست آوردن امنیت مالی با ازدواج با یکی از خواستگارانش موافقت می کند.
آگاپه ترکیبی از اروس و استورج است. این سبک عشق را می توان گونه ای از نوع دوستی و بخشندگی دانست. در این عشق، فرد سعادت و مصلحت معشوق را مقدم بر سعادت و مصلحت خود می داند. نخستین نامه به قرنتیان در کتاب مقدس از آگاپه به عنوان عشقی ایدئال دفاع می کند؛ با این همه غالبا نمی توان این نوع عشق را در روابط رمانتیک امروزی یافت. میزان بروز آگاپه در شرایطی نظیر بیماری شریک زندگی افزایش می یابد؛ اما بیشترین میزان فراوانی آن در قالب عشق والدین به فرزندان روی می دهد. آگاپه را می توان در فیلم قلب وحشی یافت (فیلم داستان دختری است که عاشق پسری می شود و پس از آنکه در می یابد پسر مشکل قلبی دارد و مدت طولانی زنده نخواهد ماند کماکان در کنار او می ماند).»

کتاب «روان شناسی عشق» اثر کارین استرنبرگ به ترجمه میثم همدمی در 240 صفحه به بهای 60 هزار تومان از سوی انتشارات دانژه منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها