شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
رویکردی متفاوت و جامع به دستاورهای علمی در کتاب تازه سازمان انرژی اتمی ایران

سازمان انرژی اتمی ایران کتابی دوجلدی به نام «آشنایی با انرژی هسته‌ای و کاربردهای آن» را با هدف آشنایی اقشار جامعه به‌ویژه دانش‌آموزان در سطوح پایان دوره متوسطه با مبانی دانش هسته‌ای و کاربردهای متنوع آن تهیه کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، توسعه روزافزون بهره‌برداری از مواهب فناوري صلح‌آميز هسته‌ای به‌ويژه در دهه‌های اخير و تأثير گسترده آن در تامين رفاه جوامع بشری موجب آن شده است تا گسترش فعاليت‌های سازمان انرژی اتمی ايران خصوصاً در سال‌های پس از پيروزی انقلاب اسلامی با هدف بهره‌مندی كشور از مزايای اين فناوری نوين، با رشدی شتابان همراه شده و تثبيت حقوق انكارناپذيرِ نسل‌های كنونی و آينده ايران اسلامی با قدرت و صلابت در دستور كار قرار گيرد.

برنامه‌ريزی بلندمدت به‌منظور توليد برق هسته‌ای، تكميل زنجيره تأمين سوختِ مورد نيازِ واحدهای نيروگاهی، توسعه روزافزون كاربرد پرتوها در حوزه بهداشت و درمان، صنعت، كشاورزی و نيز ايجاد بسترِ مناسب برای بهره‌مندی بهينه از امكانات و ظرفيت‌های موجود در حوزه علوم و فنون ليزر و كوانتوم، بخشی از چشم‌انداز ترسيم‌شده برای پيشبرد اهداف كلان صنعت هسته‌ای است.

مطالب مندرج در دو جلد كتابِ «آشنایی با انرژی هسته‌ای و کاربردهای آن» با هدف آشنايی تمام جامعه، به‌ویژه دانش‌آموزان در سطوح پايان دوره متوسطه با مبانی دانش هسته‌ای و كاربردهای متنوع آن تهيه شده است.

در نگارش دو جلد کتاب اين نكته مورد توجه قرار گرفته كه بخش وسيعی از افراد جامعه و كسانی كه از آشنايی مختصری با علوم و فنون هسته‌ای برخوردارند، از اين توانايی بهره‌مند شوند تا خود را مخاطب اصلی اثر بيابند.

در جلد اول، به استفاده از ظرفيتِ نيروگاه‌هاي هسته‌ای جهت تأمين بخشی از برق مورد نياز جهان و معرفی نيروگاه اتمی بوشهر پرداخته شده است. افزون بر اين، مراحل توليد سوخت هسته‌ای در كنار تأسيسات مربوط به چرخه سوخت به‌طور اجمالی مورد اشاره قرار گرفته است. در ادامه به بررسی روش‌های توليد آب سنگين و ساير ايزوتوپ‌های پايدار، آشنايی با سيستم پيشران هسته‌ای و انرژی همجوشی هسته‌ای و دستاوردهای كشور در این حوزه‌ها پرداخته شده است.

در جلد دوم نيز برخي از كاربردهای متنوع و متعدد پرتوها در حوزه‌های مختلف از جمله در عرصه پزشكی، صنعت، كشاورزی و مواد غذایی و همچنين در زمينه محيط زيست تشريح شده و در ادامه به بررسی فناوری‌هايی همچون رآكتورهاي تحقيقاتی، شتاب‌دهنده‌ها، ليزر، كوانتوم و سانتريفيوژهای مورد استفاده در سلامت و صنعت و دستاوردهای كشور در این حوزه‌ها پرداخته شده است.

در پايان اثر نیز  برای آشنايی مخاطبانِ با اهمیت و حساسیت مبحث ايمنی در صنعت هسته‌ای و پسمانداری، برخی از اقداماتی كه در اين بخش با موفقیت همراه بوده، معرفی شده است.

در این اثر با رويكردی متفاوت تصويری اجمالی و در عين حال جامع و كاربردی، مطالب و موضوعاتِ علمی مرتبط با انرژی هسته‌ای ارائه شده تا فضای مناسبی جهت معرفی دقيق‌ترِ دستاوردها و افتخارهای صنعت هسته‌ای كشورمان فراهم شود.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها