دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
تحلیل نقش هنرهای بی‌کلام در شکل‌دهی به سبک زندگی

در این کتاب سعی شده است نقش پاره‌ای از هنرها در شکل‌دهی به سبک زندگی تحلیل شود و تمرکز تحقیق حاضر بر «هنرهای بی‌کلام انتقال پیام» است. این نوع هنرها هر چند هنرهایی غیرکلامی‌اند، نقشی کم‌نظیر، همیشگی و ماندگار در شکل دهی به سبک زندگی دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علل و عوامل فراوانی در شکل‌دهی و تغییر سبک زندگی فردی و اجتماعی نقش آفرینند. هنرهایی چون موسیقی، مد و مدسازی، اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های کودکان و نوجانان، معماری وشهرسازی که در کتاب «سبک زندگی و هنرهای بی‌کلام» با عنوان «هنرهای بی‌کلام» معرفی شده‌اند از جمله مهم‌ترین عوامل سبک سازند. این نوع هنرها نقشی کم‌نظیر، همیشگی و ماندگار در شکل‌دهی به سبک زندگی دارند. غفلت از این نوع هنرهای سبک‌ساز می‌تواند سایر فعالیت‌های آموزشی و تربیتی و تبلیغی در حوزه فرهنگ‌سازی را بی‌اثر یا بسیار کم‌اثر کند.

کتاب «سبک زندگی و هنرهای بی‌کلام» نوشته احمدحسین شریفی و احمد محمدی پیرو، در 160 صفحه و با قیمت 36000 تومان از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است. در این نوشته سعی شده است نقش پاره‌ای از هنرها در شکل‌دهی به سبک زندگی تحلیل شود و تمرکز تحقیق حاضر بر «هنرهای بی‌کلام انتقال پیام» است این نوع هنرها هر چند هنرهایی غیرکلامی‌اند، نقشی کم‌نظیر، همیشگی و ماندگار در شکل دهی به سبک زندگی دارند. غفلت از این نوع هنرهای سبک‌ساز می‌تواند سایر فعالیت‌های آموزشی و تربیتی و تبلیغی را بی‌اثر یا بسیار کم اثر کند.

البته نویسنده در این نوشته سعی کرده است مطالب خود را با محوریت سخنان مقام معظم رهبری و در راستای هفتمین توصيه کلی موجود در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سامان دهد. هرچند در متن بیانیه گام دوم به مقوله هنر و هنرهای بی‌کلام اشاره نشده و حتی درباره سبک زندگی نیز به بیان سر فصلی کلی بسنده شده است و تفصیل بحث را به جاهای دیگر واگذار کرده‌اند.

در «دیباچه» این کتاب آمده است: «تصور اخلاق و حیات اخلاقی بدون وجود جامعه دشوار است. از این رو، وضعیت جامعه و خوب و بد آن به سرعت در حیات اخلاقی افراد اثر می‌گذارد. پیوستگی اخلاق و سیاست در اندیشه کسانی مانند فارابی، در أصل، بازتاب همین واقعیت است. همان‌طور که در حدیث معروفی بیان شده است، غایت بعثت پیامبر گرامی اسلام تتمیم مکارم اخلاقی انسان است و چنین هدفی جز از طریق ساختن جامعه‌ای خوب ممکن نیست. اصلا دلیل توجه پیامبران به سیاست که می‌توان آن را مدیریت جامعه نامید، همین اثرپذیری حیات اخلاقی انسان از چگونگی زیست اجتماعی اوست.»

در «مقدمه» نیز می‌خوانیم: «مسئله سبک زندگی از مهمترین دغدغه‌های فرهنگی و اجتماعی و اخلاقی روزگار حاضر است. از منظرها و رویکردهای مختلفی مورد مطالعه قرار گرفته و تحقیقات فراوانی هم درباره ابعاد مختلف آن عرضه شده است. سبک زندگی پدیده‌ای است که به دلیل گستردگی فراوانی که دارد و همه حوزه‌های کنش‌های فردی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی آدمی را پوشش می‌دهد، علل و عوامل بسیار متنوع و مختلفی هم دارد. از علل و عوامل جبری و خارج از کنترلی مثل محیط جغرافیایی و شرایط اقلیمی و فرهنگ و سنت تاریخی گرفته، تا علل و عوامل اختیاری و کنترل پذیری، همچون باورها و ارزش‌ها و تعلیم و تربیت. به همین دلیل، از مهمترین مسائل علمی مربوط به سبک زندگی، تحلیل و تشریح «عوامل سبک ساز» است.»

در فصل اول این کتاب تحت عنوان «چیستی سبک زندگی» نیز آمده است: «پیش از هر بحثی درباره نقش هنرهای بی‌کلام انتقال پیام در مدیریت و ساماندهی به سبک زندگی، لازم است تعریفی روشن از آن ارائه دهیم. به همین دلیل در این فصل، ضمن اشاره‌ای مختصر به تعاریف و رویکردهای بسیار متنوعی که در تعریف سبک زندگی وجود دارد، تعریف موردنظر خود از سبک زندگی را بیان خواهیم کرد و به منظور داشتن تصویری روشن‌تر از این مفهوم نوپديد، الزام‌ها و لوازم نظری و عملی تعریف موردنظر خود را تشریح می‌کنیم. اشاره ای به تعاریف و تعریف منتخب معنای لغوی سبک زندگی روشن و بی‌نیاز از توضیح است؛ اما در اصطلاح، تعاریف متعددی از سبک زندگی ارائه شده است. در این تعریف‌ها، گاه بر الگوی مصرف، گاه بر روش‌های کلی زندگی و گاه بر الگوهای متمایزکننده و گاهی بر امور دیگر تأکید شده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها