شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
کتاب «مقام رضا (ع)» منتشر شد

کتاب «مقام رضا (ع)» اثری درباره زندگانی امام رضا (ع) ابنیه حرم و آداب زیارت، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، کتاب «مقام رضا (ع)» یا «مقامات الرضا (ع)» از جامع‌ترین و مفصل‌ترین آثاری است که تاکنون به زبان فارسی درباره شرح حال زندگانی حضرت اباالحسن علی بن موسی الرضا (ع) نوشته شده است.

کتاب حاضر یکی از برجسته‌ترین کتاب‌های انتشار یافته در ذیل عنوان «کتاب رضوی» به شمار می‌رود زیرا افزون بر هویت تاریخی و قرارگرفتن در زمره نسخه‌های خطی تصحیح و تحقیق‌شده، برخوردار از تنوع موضوعات هم‌پیوند با فرهنگ و سیره رضوی است و شامل موضوعاتی همچون: ولادت، ولایتعهدی و شهادت آن حضرت، برکات و کرامات به ظهور رسیده از آن مضجع نور باران، چگونگی زیارت ایشان و حرم و ضریح مطهر است که هر یک در جای خود، شایسته پژوهش و عرضه دستاوردهای علمی آن است.

مضامین و مندرجات این کتاب نفیس و ارزنده بر اساس اسناد و روایات معتبر نقل از کتب علما و مراجع مشهور تشیع نگاشته شده است.

مولف این کتاب دانشمندی خراسانی به نام محمد معصوم خادم مشهدی است که در حدود سه قرن قبل می‌زیسته است و به واسطه ارادتی که به خاندان نبوت داشته، این کتاب را تالیف کرده است، وی کار تالیف کتاب را در سال 1115 قمری آغاز کرده و پس از 5 سال در ماه ربیع الاول سال 1120 قمری آن را به سرانجام رسانده است.

مطالب این اثر شامل دیباچه، مقدمه و 5 باب و یک خاتمه است و هر باب آن نیز مشتمل بر فصل‌هایی در موضوعاتی جداگانه در شرح حال زندگانی امام رضا (ع) است.

در خصوص مطالب و موضوعاتی که مؤلف در کتاب «مقام رضا (ع)» مطرح کرده است می‌توان گفت، دیباچه کتاب را با ایراد خطبه‌ای در حمد و ستایش پروردگار و نعت نبی مختار و اولاد اطهار او مزین کرده و پس از آن به انگیزه خود از تالیف کتاب و تاریخ آن و همچنین فضیلت زیارت مشاهد مشرفه و بقاع متبرکه خاندان عصمت و طهارت (ع) پرداخته که یکی از آن مشاهد شریف، مشهد مقدس حضرت رضا (ع) است.

در مقدمه کتاب به بیان اولاد امام هفتم (ع) حضرت موسی بن جعفر (ع) پرداخته است و پس از آن به ذکر نام ایشان و اولاد و شرح حال مادر گرامی حضرت رضا (ع)، القاب، انساب و کُنیه ایشان و نیز چگونگی ولادت و زادگاه و مدت عمر شریف حضرت ثامن‌الائمه (ع) و برخی معجزات ایشان اشاره شده است.

دلیل حضور امام رضا (ع) در خراسان و نحوه شهادت ایشان، ولایتعهدی، بیعت گرفتن مامون از مردم برای امام، عداوت مامون با امام رضا (ع)، چگونگی شهادت آن حضرت، ثواب زیارت حرم علی بن موسی الرضا (ع)، آداب زیارت آن حضرت و فضیلت آن، بیان برخی از مسائل شرعیه متعلقه به ضرایح متبرکه و مشاهد مبارکه و... برخی از مطالب این کتاب را تشکیل می‌دهد.

این کتاب به تازگی توسط سیدجلیل ساغروانیان رضوی تصحیح شده است و در شمارگان 300 نسخه در قطع وزیری توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده و در اختیار علاقمندان به کتاب و مطالعه قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها