سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
«نویسنده‌های بزرگ، خواننده‌های کوچک» در بازار کتاب

«گربه‌های کپنهاگ» اثر جیمز جویس، «نادان» نوشته لئو تولستوی و «پسرک فقیر» اثر مارک تواین با ترجمه غلامرضا امامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «گربه‌های کپنهاگ» اثر جیمز جویس، «نادان» نوشته لئو تولستوی و «پسرک فقیر» اثر مارک تواین از مجموعه «نویسنده‌های بزرگ، خواننده‌های کوچک» با ترجمه غلامرضا امامی از سوی نشر پرتقال برای کودکان و نوجوانان منتشر شد.
 
مجموعه «نویسندگان بزرگ، خواننده‌های کوچک» نشر پرتقال شامل داستان‌هایی است که نویسندگان بزرگ تاریخ ادبیات برای کودکان نوشته‌اند. غلامرضا امامی، نویسنده و مترجم، انتخاب داستان‌ها و ترجمه این مجموعه را برعهده دارد. او در انتخاب قصه‌های این مجموعه، به گفته خودش، کوشیده است آثاری را انتخاب کند که دربردارنده چهار عنصر شادی، بازی، لذت و آگاهی برای کودکان و نوجوانان باشند. هدف از انتشار این مجموعه آشناکردن کودکان و نوجوانان با اندیشه‌های نویسندگان پرآوازه جهان است.
 
«گربه‌های کپنهاگ»
«گربه‌های کپنهاگ» قصه‌ای است که جیمز جویس سال ۱۹۳۶ از دانمارک برای نوه چهارساله‌اش فرستاد. این داستان سال‌های اخیر پیدا و با تصویرگری کلود کیسی سارو منتشر شده است. داستانی که گذشته از جنبه طنزآمیزش، از یک قصه کودکانه سرگرم‌کننده فراتر می‌رود و صورت تندوتیز ضداستبدادی به خود می‌گیرد. راوی در گربه‌های کپنهاگ، پایتخت دانمارک را برای نوه‌اش توصیف می‌کند و افسوس می‌خورد که نمی‌تواند برای او گربه‌ای بفرستد؛ چون در کپنهاگ اصلا خبری از گربه نیست. او پیش‌تر گربه‌ای عروسکی -که داخلش پر از شکلات بوده- برای نوه‌اش پست کرده است. واژه‌ها و تصویرهای این کتاب مخاطب را به تفکر وامی‌دارند.
 
جیمز جویس (۱۸۸۲ دوبلین - ۱۹۴۱ زوریخ) مشهورترین نویسنده جهان معاصر به شمار می‌آید که همه داستان‌هایش به زبان انگلیسی انتشار یافته‌اند. عمده شهرت او به خاطر نگارش رمان‌هایی چون «اولیس»، «بیداری فینیگان‌ها» و «سیمای مرد هنرآفرین در جوانی» است. او پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی به اروپا مهاجرت کرد و در کشورهای ایتالیا، سوئیس، فرانسه و دانمارک به نوشتن پرداخت.
 
نشر پرتقال، کتاب «گربه‌های کپنهاگ» را با شمارگان هزار نسخه، ۲۴ صفحه و بهای ۲۹‌هزار تومان منتشر کرده است.
 
«نادان»
«نادان» عنوان اثری از لئو تولستوی است که با تصویرگری کلود لاپوئنت منتشر شده است. داستان این‌گونه آغاز می‌شود: «روزی روزگاری در کشور روسیه مرد ساده‌لوح نادانی راهی سفر به دور دنیا شد. او می‌خواست به تنهایی دور دنیا بگردد و شرق، غرب، شمال و جنوب جهان را ببیند. همین‌طور که به راهش ادامه می داد، چشمش به دو کلبه کوچک خالی افتاد که کسی داخلش نبود. درِ زیرزمین‌ها کاملا باز و توی آنها پر از شیطان بود. ریش شیطان‌ها همه سیخ شده؛ کله‌هایشان نوک‌تیز و کشیده و انگشت‌هایشان کج‌وکوله و دراز بود. آنها مشغول قمار و ورق بازی بودند. آنها مشغول حساب‌کردن بردهایشان بودند که موقع خداحافظی مرد نادان برای آنها روز خوبی را آرزو کرد و گفت: شیطان‌های داخل این اتاق خدا نگهدارتان باشد...»
 
لئو تولستوی (۱۸۲۸-۱۹۱۰ م) نویسنده اهل روسیه با نوشتن داستان‌ها و رمان‌های جنگ و صلح و آناکارنینا مشهور شد. او به پایه‌ریزی دبستان‌هایی با برنامه‌های تازه و نوشتن داستان‌های زیبایی برای کودکان و نوجوانان پرداخت و در راه انسان‌دوستی و برقراری صلح و عدالت اجتماعی بسیار تلاش کرد. تولستوی به خاطر توقیف پیش‌نویس رمان‌هایش در سال ۱۹۰۸ و نیز مشکلات خانوادگی ناچار شد به جنوب روسیه سفر کند و در این سفر از دنیا رفت.
 
نشر پرتقال کتاب «نادان» را در ۲۴ صفحه با شمارگان هزار نسخه و قیمت 29‌هزار تومان منتشر کرده است.
 
«پسرک فقیر»
«پسرک فقیر» اثر مارک تواین و تصویرگری نیکولت است. «پسرک فقیر» داستان طنزی است که شیوه روایتش به صورت داستان در داستان است. این داستان در پارت اولش قصه پسرک فقیری در فیلادلفیا را روایت می‌کند که برای یافتن شغل به بانکی می‌رود و در نهایت مدیر بانک بخشی از ثروتش را به او اهدا می‌کند و بعد پسرک با دختر مدیر بانک ازدواج می‌کند. در پارت دوم مخاطب متوجه می‌شود که این قصه‌ای بوده که عموی راوی برایش تعریف کرده و راوی قصه هم که پسری خردسال است، به بانکی می‌رود تا همان شیوه پسرک فقیر پارت اول را پیاده کند؛ اما موفق نمی‌شود.
 
مارک تواین (درگذشته به سال ۱۹۱۰) نویسنده شهیر آمریکایی است. وی در دوازده‌سالگی پدرش را از دست داد و نخست به کارگری و حروف‌چینی و بعد به ناخدایی کشتی پرداخت. داستان‌های زیبای طنزآمیز تواین به بیشتر زبان‌های زنده دنیا ترجمه شده‌اند و هرساله میلیون‌ها نسخه از قصه‌هایش منتشر می‌شود. عمده شهرت مارک تواین به خاطر نگارش رمان‌هایی چون «ماجراهای هاکلبری فین»، «ماجراهای تام سایر» و «شاهزاده و گدا» است. از این آثار بارها برای ساخت فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی و سریال‌های انیمیشن، اقتباس شده است.
 
نشر پرتقال، کتاب «پسرک فقیر» را در ۲۴ صفحه با شمارگان هزار نسخه و بهای ۲۹‌هزار تومان منتشر کرده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها