پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
تصویر ساخت اجتماعی قلدری در دانشگاه

نگارنده «قلدری آکادمیک» به بررسی تجربه کنشگران علمی دانشگاه‌ها پرداخته و کوشیده است از این راه به ماهیت، ابعاد و سطوح اساسی مفهوم قلدری راه برد؛ و با توجه به عوامل برکشیده شده و از طریق پیمایش، تعمیم‌پذیری این پدیده را در جامعه‌ای بزرگ‌تر آزمون کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «قلدری آکادمیک» نوشته زهرا رشیدی در 241 صفحه به بهای 58 هزار تومان از سوی انتشارات موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی منتشر شده است.

در بخشی از مقدمه کتاب به قلم زهرا رشیدی آمده است: «هر جا سخن از دانشگاه به میان می‌آید به سراغ دانش می‌رویم، حال آن که از پرداختن به روح دانشگاه وا مانده‌ایم. روح و جان دانشگاه در مسیر شدن نیاز به نقدی سازنده دارد. نویسنده با این رویکرد نه برای کوچک کردن انسان اندیشمند دانشگاهی و دانشگاه ایرانی، بلکه برای درک این پدیده از منظر آنانی که برای داشتن‌ گام‌هایی استوار در قلمرو دانش نیاز به محیطی سالم و آرامشی درونی دارند؛ به کاوش و پی‌جویی رد پای پدیده قلدری در محیط دانشگاه و در روابط اعضای هیأت علمی آن پرداخته است.

آنچه در اینجا به قلم آمده، فقط نشان‌دهنده صداقت خودشکنانه در بیان مسائل بازیگران عرصه دانش است. چرا که برای فهم مشکلات اجتماعی چاره‌ای جز بیان حقیقت هر چند تلخ نیست. بی‌پردگی و داشتن قلمی روان،‌ در ضمن فرو نکاستن از نیکی‌ها و مطلوبیت‌ها، یگانه راه واکاوی، چاره‌جویی ژرف و موشکافانه حقایقی است که می‌تواند تعالی و اوج‌گیری دانشگاه و دانشگاهی را شدنی‌تر کند.

در این اثر برای درک مفهوم پدیده‌ای که در بافت دانشگاهی ایران ناشناخته و یا ورود به آن با اما اگرهای بسیاری روبرو بود، از پارادایم آمیخته اکتشافی و رویکرد کیفی-کمی مبتنی بر «تجربه زیسته» و «پیمایش» استفاده شده است. بر اساس این رویکرد، نگارنده به بررسی تجربه کنشگران علمی دانشگاه‌ها پرداخته و کوشیده است از این راه به ماهیت، ابعاد و سطوح اساسی مفهوم قلدری راه برد؛ و با توجه  به عوامل برکشیده شده و از طریق پیمایش، تعمیم‌پذیری این پدیده را در جامعه‌ای بزرگ‌تر آزمون نماید.

بر این اساس، فصل نخست با گذری بر دیرینه‌شناسی، فرهنگ و ویژگی قلدری تلاش دارد تا نمایی شفاف از مفهوم قلدری در محیط کار ارائه کند. سپس با پیگیری این مفهوم در محیط دانشگاه به دنبال آن است تا وابستگی بافتی و درک این مفهوم را از منظر کنشگران دانشگاه نشان دهد. در فصل سوم ساخت اجتماعی قلدری در دانشگاه بررسی شده است تا بتوان به درکی ژرف‌تر از این پدیده در نهاداجتماعی دانشگاه دست‌یافت. در فصل چهارم نویسنده با تحلیل و بررسی مفهوم قلدری از دیدگاه کنشگران علمی در دانشگاه‌های ایرانی، تلاش دارد تا مفهوم درک شده قلدری را به تصویر بکشد و در آخر برپایه نتایج به دست آمده، پیامدها و راهکارهای موثر در بافت دانشگاه ایرانی به قلم درآورد.»

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها