شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
تفسیرهای الهیاتی از نظریه تکامل داروین

کتاب حاضر از جهت خود نظريه داروين، تحولات بعدی آن توسط اندیشمندان دیگر، و پیامدهای الهیاتی آن، و نیز از جهت فشرده بودن و ساده بودن زبان آن بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «درآمدی بر نظریه تکامل» نوشته دیلان اونر با ترجمه محمدمسعود نخستین، راهنمای تصویری و گام‌به‌گام درباره «ایده خطرناک داروین» است و نگاه تازه‌ای به مفاهیم انتخاب طبیعی و ژن خودخواه دارد که اغلب دچار کژفهمی می‌شوند. این کتاب با تکیه‌ بر یافته‌های اخیر علم ژنتیک، بوم‌شناسی، رفتارشناسی حیوانات و نظریات دانشمندانی همانند ریچارد داوکینز و استیون پینکر، شواهد بسیاری در طرفداری از نظریه تکامل و قدرت گرفتن روزافزونش ارائه می‌دهد.

این کتاب در 165 صفحه و با قیمت 60000 تومان از سوی انتشارات لوگوس منتشر شده است که در بخش «مقدمه ناشر» آن آمده است: «نهضت ترجمه‌ای که در دوره عباسیان در جهان اسلام شکل گرفت، بر این باور مبتنی بود که اسلام دینی کامل است و عالمان با تفکر منطقی و درست می‌توانند به استقبال مسائل و نوپدید بروند. لذا اندیشمندان آن دوره بی‌هیچ واهمه‌ای ابتدا به ترجمه گسترده آثار علمی و اروپا و یونان باستان پرداختند و سپس به‌تدریج از ترجمه صرف به سمت نوعی گفت‌وگوی علمی انتقادی بین جهان اسلام و غرب حرکت کردند. نتیجه آن شکوفایی و پیشرفت علمی در سرزمین‌های اسلامی بود. اکنون نیز با مسائل و شبهات گوناگونی مواجه هستیم و به جای حذف و طرد آن که خود باعث برجسته‌تر شدن آن‌ها در ذهن اندیشمندان جوان می‌شود، باید در جهت، ابتدا، فهم درست این مسائل و، سپس، فراهم‌ساختن زمینه برای گفتگوی علمی- انتقادی و در نهایت، ارائه پاسخی درخور به آنها فعالیت کنیم.

در دهه‌های اخیر در غرب و به تبع آن در ایران نظریه تکامل (فرگشت) داروین که اساسا نظریه‌ای در حوزه علوم طبیعی و زیست شناسی است به بحث مهمی در علوم انسانی تبدیل شده است. در همین راستا، برخی از اندیشمندان، و البته نه همه آن‌ها، تلاش کرده‌اند تفسیری الهیاتی از آن ارائه داده، نظریه تکامل را نافی وجود خداوند معرفی کنند. نشر لوگوس وظیفه خود می‌داند، در گام اول، زمینه را برای فهم دقیق‌تر و عمیق‌تر این نظریه و تفسیرهای الهیاتی آن فراهم کند؛ چرا که برای نقد عالمانه هر چیز ابتدا باید آن را خوب فهمید. در گام بعد، تلاش خواهد شد نقدهای این نظریات نیز تهیه و منتشر شود تا مخاطبان با هر دو سوی این استدلال ها آشنا شوند.

کتاب حاضر از چند جهت حائز اهمیت است: 1. خود نظريه داروين، تحولات بعدی آن توسط اندیشمندان دیگر، و پیامدهای الهیاتی آن، هرچند بسیار اندک و گذرا، در اینجا معرفی شده‌اند که شناخت اولیه و جامعی از این مبحث را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. 2. زبان کتاب فشرده و در عین حال بسیار ساده است. تصاویری که به همراه توضیحات آمده‌اند نیز کمک بیشتری به انتقال راحت تر مطالب می‌کنند.»

همچنین در بخشی از کتاب تحت عنوان «ایده مرکزی در زیست‌شناسی» آمده است: «هیچ چیز در زیست‌شناسی جز در سایه تکامل معنا پیدا نمی‌کند. این را تئودوسیوس دوبژانسکی (۱۹۰۰-۱۹۷۵)، دانشمند بزرگ روسی در زمینه ژنتیک و زیست‌شناسی تکاملی اظهار کرده است. نظریه تکامل در واقع ایده مرکزی زیست‌شناسی جدید است. در آگوست ۱۹۹۹، یک صد و چهل سال پس از انتشار کتاب منشأ انواع، شورای آموزش دانشگاه ایالتی کانزاس مبحث تکامل را از برنامه آموزشی رسمی حذف کرد.»

در بخش «پرسش‌های قدیمی» این کتاب نیز می‌خوانیم: «نظریه تکامل داروین مردم را برآشفت؛ چون ضد بسیاری از باورهای قدیمی آن‌ها درباره بشر است. در طی هزاران سال، بشر درباره معنای زندگی در حیرت بوده است. «از کجا آمده‌ایم؟» و «هدف زندگی ما چیست؟»، پرسش‌هایی قدیمی هستند؛ و پاسخی که بسیاری از ادیان به این پرسش‌ها داده‌اند، معمولا بر محور خداوند یا خدایان می‌چرخد. خداوند ما را آفریده است و برای هدفی مشخص ما را بر روی کره خاکی قرار داده است. در تمامی این پاسخ‌ها، انسان مخلوقی استثنائی در نظر گرفته شده است. انسان با حیوان یکسان نیست. انسان برخلاف حیوان روح و وجودی روحانی دارند. تنها انسان است که دارای اختیار و زندگی پس از مرگ است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها