شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
کتاب «درآمدی بر فرهنگ زیارت» به چاپ چهارم رسید

همزمان با ایام پایانی ماه صفر، به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «درآمدی بر فرهنگ زیارت؛ الگوی زندگی در حریم رضوی» چهارمین بار تجدید چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، فرهنگ زیارت یکی از حوزه‌های زیرمجموعه فرهنگ دینی است که به یُمن وجود پربرکت مرقد مطهر حضرت رضا (ع) در مشهد مقدس می‌تواند منشأ رشد و توسعه همه جانبه جامعه اسلامی ما شود.

از این رو در کتاب «درآمدی بر فرهنگ زیارت» سعی شده است با تبیین و جریان دادن حقایق و آثار زیارت به عرصه‌های مختلف زندگی، هویت فرهنگ زیارت یا الگوی زندگی در حریم رضوی و نسبت آن با دیگر ابعاد فرهنگ دینی بیان و به این وسیله گامی در راستای فرهنگ‌سازی دینی برداشته شود.

در این کتاب که به قلم «حسین زمانی» نگاشته شده، سعی شده است با تبیین و جریان دادن حقایق و آثار زیارت به عرصه‌های مختلف زندگی، هویت فرهنگ زیارت یا الگوی زندگی در حریم رضوی و نسبت آن با سایر ابعاد فرهنگ دینی بیان شود.

ارائه مدلی در زمینه مهندسی فرهنگ زیارت، تبیین معارف و اسرار موجود در زیارت و مؤلفه‌های مرتبط با آن، تبیین آثار تربیتی و اخلاقی زیارت و دستاوردهای آن و چگونگی بهره‌برداری از آن در آراسته شدن به اخلاق الهی و دست‌یابی به ایمان حقیقی و همچنین تبیین چگونگی آثار و ثمرات زیارت به عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی در راستای تعمیق و توسعه فرهنگ زیارت از جمله مواردی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

ترسیم فرهنگ زیارت
مباحث اصلی در یک مقدمه در زمینه مهندسی فرهنگ زیارت و در 3 فصل متوالی با عناوین «هندسه مفهومی زیارت»، «حریم زیارت میدان تقویت ایمان و تقوا» و «مهندسی فرهنگ زیارت» تدوین شده است. در فصل «هندسه مفهومی زیارت»، مفاهیم مرتبط با زیارت از جمله امامت، ولایت، شفاعت، شفاء و زیارت بررسی شده و با نگاهی توحیدی حقایق آن‌ها مورد توجه و بازنگری قرار گرفته است.

شکرانه دیدار، بسط آثار و نتایج زیارت در اخلاق و باورها و رفتار فردی، مراقبت‌های بعد از زیارت، مراتب تأثیرپذیری از زیارت، منطق عبودیت و انتظارات از زیارت و ارائه راهکارهایی برای تقویت ایمان و تقوا از طریق عملی نمودن معارف در روش زندگی از جمله مواردی است که در این فصل از کتاب به آن پرداخته شده است.
 
بررسی نگاه فرهنگی و اجتماعی به زیارت
نگاه فرهنگی و اجتماعی به زیارت، تعمیم زیارت به عرصه فرهنگی جامعه، چشمه زیارت برای تغذیه فرهنگ دینی، تطبیق معنای زیارت در متن زندگی فردی و اجتماعی، تعاملات فرهنگ زیارت با ابعاد دیگر فرهنگ دینی، ترسیم چشم‌انداز مطلوب فرهنگ مجاوران حضرت رضا (ع) و مسیرها و راهکارهای فرهنگ‌سازی در جهت ارتقای فرهنگ زیارت از جمله مباحثی هستند که در فصل سوم این کتاب مورد تأمل و توجه قرار گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها