چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
«جان تا جمال جانان» در کتابی به قلم محمدرضا خالصی منتشر شد

کتاب «جان تا جمال جانان» بیست‌وپنجمین اثر مکتوب محمدرضا خالصی استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر معاصر که مدخلی بر شناخت کتاب عطف الالف المالوف علی اللام المعطوف نخستین کتاب در عشق الهی در جهان اسلام اثر ابوالحسن دیلمی است منتشر شد و در دسترس عموم مردم قرار گرفت.

یه گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، خالصی در مقدمه این کتاب نوشته است: عشق مقوله‌ای است هماره جذاب و دیریاب چنان چه گفته‌اند دریافتی، نایافتنی است و در گفته‌ها و شنیده‌ها نمی‌گنجد و دریایی ژرف و قعر ناپدید است. افسانه‌ها، داستان‌ها، اسطوره‌ها، شعرها، ادبیات، علم، فلسفه و عرفان ملهم از این موضوع است. از قرن دوم هجری صوفیان کم کم دریافتند که پرستش خدا از روی خوف و معامله بهشت و پاداش اخروی و گریز از جهنم، راه به جایی نمی‌برد و دست‌یابی به حقیقت حقیقی معرفت حق بدین شکل امکان‌پذیر نیست آن‌چه می‌تواند راه‌گشا باشد، میل و آرزوی دیدار خداوند در مقام محبوبیت است  و حب و عشق یگانه ره قرب و اتصال به اوست.

این استاد دانشگاه سپس ادامه داد: اغراق نیست اگر در این زمینه مدعی شویم مکتب عرفانی شیراز پیش از هر اندیشه و تفکری در گسترش و توسعه و بسط عشق الهی تاثیر داشته است.

این پژوهشگر معاصر افزود: مجموعه‌ای که هم‌اینک در اختیار شماست، حاصل سال‌ها پژوهش و تحقیق و تدقیق است که البته برخی از این سخنان و مکتوبات پیش از این ذیل عنوان اصلی مکتب عرفانی شیراز و عنوان فرعی نقش دیلمی در بسط و گسترش این مکتب در تالار حافظ شیراز به صورت ماهیانه و در دانشگاه‌های کشور برای دانشحویان و علاقه‌مندان طرح و بیان شده است.

وی افزود: نگارنده تلاش خود را کرده تا این کتاب که برای اولین بار در سطح کشور و جهان اسلام نگاشته شده است مدخلی باشد برای شناخت کتاب ارزشمند و پرتاثیر عطف الالف دیلمی، منابع و مآخذ بسیاری مورد مطالعه قرار گرفته و کتاب‌های فراوانی برگ زده و مطالعه گشته و یادداشت برداری شده است که گاه برای به دست آوردن آن‌ها در این وضعیت نابسامان پژوهشی کشور مدت‌ها وقت گرفته و مرا تا سرحد کلافگی و آشفتگی رسانده اما به لطف حق تا آن‌حا که از عهده‌ام برآمده کار سامان یافته است. 

به گفته خالصی، تلاش کردم مطلبی را در این زمینه مبهم و نامفهوم و غیرشفاف نگذارم؛ هرچند این موضوع برای نخستین بار مطرح می‌شود و کسی پیش از این بدان نپرداخته است سعی کردم از منابع و ماخذ همان زمان یا نزدیک بدان قرن بهره جویم؛ اصل مطلب را آوردم و آن‌ها که به زبان تازی یا به زبان دیگری نوشته شده است را ابتدا آورده و ترجمه‌ای که بتواند مطلب را برای خواننده روشن سازد ارایه دهم تا پس از این اگر محقق و پژوهشگر و علاقه‌مندی بخواهد در این زمینه گام بردارد حداقل‌هایی را در اختیار داشته باشد و سرگردان و سرگشته در مبان منابع دیریاب و کم‌یاب رها نشود.

این نویسنده و استاد دانشگاه در این کتاب 430 صفحه‌ای که در قطع وزیری منتشر شده است، به جیستی عشق، عشق در فرهنگ و تمدن اسلامی، زندگی ابوالحسن دیلمی، ابن خفیف، ابن باکویه، دیلمی شارح اندیشه‌های حلاج، علل نامگذاری عنوان عطف الالف، حلاج و دیلمی، دیلمی نخستین منبع و ماخذ اشعار حلاج، راویان شیرازی کتاب عطف الالف، سنت مشیخه‌نویسی در فارس، ماخذ دیلمی، تالیفات دیلمی، دیلمی و کتاب الزهره ابن‌داوود، حکمت و حکیم، حقیقت محمدیه، دیلمی و عشق عذری، دیلمی از نخستین راویان داستان مجنون و اشعار او، دیلمی و معنای شاهد و تاثیر دیلمی بر روزبهان بقلی شیرازی پرداخته است.

یادآور می‌شود: این کتاب با همت شهرداری شیراز و در سلسله مجموعه نقش ماندگار منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها