شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
کتابی درباره کافه‌های قدیمی رامهرمز در ویترین

یوسف مداحیان نویسنده رامهرمزی کتاب «پنج کافه درون شهری رامهرمز» را منتشر کرد.

نویسنده کتاب «پنج کافه درون شهری رامهرمز» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، در مورد هدف و انتخاب موضوع کتاب بیان کرد: با توجه به پیشینه تاریخی رامهرمز و سابقه شهرنشینی آن در بین شهرستان‌های استان خوزستان، برخورداری از باغ‌های زیاد در گذشته‌های دور - که این شهر را به باغ شهر مشهور کرد -، وجود آثار تاریخی پیدا و پنهان و گنجینه‌ معروف جوبجی که در اواخر دهه 80 کشف شد، همه و همه به نوعی قدمت این شهر را نشان می‌دهد و همه این عوامل سبب چاپ این کتاب شد.

مداحیان افزود: برای معرفی این کهن‌دیار به‌جای مستندنگاریِ صرف، تصمیم گرفتم تا مسائل اجتماعی، فرهنگی، آدم‌ها، مکان‌ها و فضاهای خاص رامهرمز در دوران گذشته را در قالب داستان بیان کنم.
 
نویسنده «بی‌قراری‌های دل» ادامه داد: این کتاب در 160 صفحه توسط انتشارات «شهرگل» به چاپ رسید و در آن بخشی از تاریخ اجتماعی شهر رامهرمز در 5 داستان با عناوین کافه حیدر، کافه صرافیون، کافه گلشن، کافه موسیو و کافه باغ ملی، روایت شده است. هر داستان در یکی از کافه‌های قدیمی این شهر که در حال حاضر اثری از آن‌ها نیست، اتفاق می‌افتد و به‌نوعی مردم‌نگاری آن دوران را در معرض خوانش خواننده قرار می‌دهد.
 
مداحیان در پاسخ به این سوال که آیا کتاب «پنج کافه درون شهری رامهرمز» برگرفته از کتاب «هفت کافه بین راهی» اردشیر صالح‌پور است؟ اینگونه توضیح داد: بله. آقای صالح‌پور از استادان و دوست 40 ساله‌ام است و همه آثارش را مطالعه کرده‌ام. کتاب «هفت کافه بین‌راهی» توسط ایشان به من هدیه داده شد. با مطالعه آن کتاب، طرح کتاب «پنج کافه ...» در ذهنم ایجاد شد و در مشورت با آقای صالح‌پور و تشویق وی، به نوشتن این کتاب مبادرت ورزیدم.

وی درباره آثار دیگر در دست انجام خود عنوان کرد: مجموعه داستانی به نام «رنج زنی ماندگار در روزانه‌هایش» و «سال‌های کرونا» را در دست انتشار دارم.

یادآوری می‌شود، از مداحیان تاکنون کتاب‌های «پیکاپ نجف»، «بی‌قراری‌های دل» و «پنج کافه درون‌شهری رامهرمز» به چاپ رسیده است و بیش از ۵۰ نمایش‌نامه را نوشته و حدود ۴۰ نمایش را کارگردانی کرده است. وی در حال حاضر سردبیری هفته نامه «رامهرمزنامه» را بر عهده دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها