سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
کتاب «مبانی اقتصادسنجی» منتشر شد

گروه اقتصاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی اولین اثر آموزشی تخصصی خود در زمینه اقتصاد متعارف را با عنوان «مبانی اقتصادسنجی» منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان‌رضوی، خوانش انتقادی نقش بسزایی در تولید علم و گسترش مطالعات علمی دارد. رویکرد نظام‌مند به علم و پژوهش باعث می‌شود نگرش‌های موضوعی به علوم رخ نمایند و رشته‌هایی تخصصی زاده شوند که هریک کارکرد مهمی در ارتقای اندیشه بشر و رونق زندگی مادی و معنوی او دارد.
 
در این میان، جایگاه دانش اقتصاد در گستره دانش و حیات بشر، به دلیل پیوستگی پایدارش با سایر شئون زندگی قابل‌توجه است. علوم اقتصادی به‌عنوان علمی تجربی، به یمن تحلیل‌های روشمند، از تحول و دگرگونی شتابانی برخوردار شده و در حوزه‌های مختلف گسترش یافته است. یکی از زیرشاخه‌های این علوم، دانش اقتصادسنجی (Econometrics) است که به مطالعه نظام‌مند پدیده‌های اقتصادی بر اساس داده‌های عینی می‌پردازد. درباره این دانش مقالات و کتب فراوانی در ایران تحریر و ترجمه شده است، اما کم‌اند آثاری که با صبغه آموزشی، پیچیدگی مباحث آماری و ریاضی را قابل فهم کرده باشند. کتاب «مبانی اقتصادسنجی» سعی کرده است این موضوع را رفع کند.
 
این کتاب که جلد اول و مقدمات این مباحث را در بر دارد نوشته دکتر سید احمد عاملی و به عنوان متن درسی رشته اقتصاد دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در پی پوشش خلاء آموزشی در دوره کارشناسی این رشته در درس اقتصادسنجی تالیف شده است تا دانشجویانی که پایه ریاضی و آماری قوی ندارند بی بهره نمانند.
 
این کتاب دارای پنج فصل مصوب در دوره کارشناسی است که در پایان هر فصل برای عمق بخشی به آموزش، مجهزبه آزمون شده تا مهارت و توان تحلیلی دانشجو را  پرورش دهد.
 
فصل پایانی کتاب در باب معرفی نرم افزار  ای ویوز (EViews) و کاربرد آن در اقتصاد سنجی است که به منظور آموزش عملی و کاربردی این درس، تطبیق مباحث فصول کتاب با نرم افزار صورت گرفته است.
 
كتاب حاضر با رویكردی ریاضی تحلیلی و با استفاده از جداول، نمودارها، مثال‌های متعدد و كاربرد آن در قالب نرم‌افزار،  درصدد تبیین و توصیف روابط و  پدیده‌های آماری و اقتصادسنجی است.
 

 
شیوه نگارش كتاب شیوه‌ای میانه است و با هدف نظام واره شدن یادگیری مفاهیم اقتصادسنجی بین كتاب‌هایی كه بیان صرفاً ریاضی و آماریِ فشرده بدون توصیف و تحلیل كافی دارند، و بین كتاب‌هایی كه مفاهیم را كاملاً مبسوط و با ذكر مثال‌های طولانی و حواشی علمی و تاریخی تبیین می‌كنند، نگارش شده است.
 
مؤلف در کتاب «مبانی اقتصادسنجی» با بهره‌مندی از تجربیات چندساله‌اش در تدریس و پژوهش در علم اقتصاد، تلاش کرده است تا با توجه به طیف مخاطبانش که غالباً دانشجویان دوره کارشناسی رشته اقتصادند، مباحث اقتصادسنجی را با شیوه‌ای متعادل تدوین نماید. ازاین‌رو، نه گرفتار اطناب‌های ملالت‌بار شده است که دانشجو را سردرگم کند، و نه چنان گذرا و شتاب‌زده رفتار کرده که مباحث، ابتر بمانند. او در این کتاب ضمن بیان مباحث اقتصادسنجی، متناسب با سرفصل‌های مصوب آن در دوره کارشناسی، می‌کوشد تا با هدف تعمیق آموزش، آزمون‌هایی را در پایان هر فصل از فصول پنج‌گانه کتاب طراحی کند تا مهارت و توان تحلیلی دانشجو پرورش یابد.

مؤلف در تبیین مباحث اقتصادسنجی هرجا که لازم بوده است، مباحث ریاضی و آماری را یادآور شده است تا دانشجو بتواند به‌سهولت همتش را مصروف درک مفاهیم اقتصادسنجی و تحلیل رفتاری پدیده‌های آماری آن کند. معرفی نرم‌افزار ای‌ویوز (EViews) و کاربرد آن در اقتصادسنجی فرجامین فصل کتاب است که هرچند می‌توان آن را مستقلاً مطالعه کرد، اما تطبیق مباحث فصول کتاب با این نرم‌افزار به‌منظور آموزش عملی و کابردی این درس است.
 
کتاب «مبانی اقتصادسنجی» به قلم سیداحمد عاملی استادیار دانشگاه خوارزمی با ویراستاری علمی مرتضی مرتضوی استادیار دانشگاه رضوی و با داوری علمی محمدقربانی استاد دانشگاه فردوسی مشهد در شمارگان 500 نسخه وارد بازار کتاب شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها