چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
سفرنامه «به خدای درختان انجیر» با موضوع اربعین منتشر شد

با نزدیک‌شدن به ایام اربعین حسینی(ع) و شروع پیاده­‌روی اربعین، انتشارات سروش کتابی با عنوان «به خدای درختان انجیر» تالیف محسن حسن‌زاده را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از معاونت فرهنگی انتشارات سروش؛ کتاب مذکور روایتی از سفر مولف به مدائن، العلوه الفحل، طریق العلماء، طریق بنی سلم،کفل، عوفی، طویریج و مشاهد مشرفه عراق است که با نگاهی تیزبینانه ابعاد پیاده‌روی اربعین حسینی را به تصویر می­‌کشد.

نویسنده در مقدمه کتاب بیان می­‌کند: «سفر اربعین سال 98، برای من از جنبه‌های گوناگونی، ویژه بود؛ شاید به همین خاطر است که جسارت کردم و قلم به دست گرفتم تا روایتگر این سفر باشم. طبعا نه صاحب این قلم را توانایی آن است که زیبایی‌های اربعین را به بند واژگان بکشد و نه ماجراهای سفر محدود به سطوری است که در ادامه می‌­آید. با این وجود کوشیده­‌ام ضمن پرهیز از اغراق، مشاهده­‌گری صادق باشم که تنها به تماشای ظاهر اکتفا نمی­‌کند؛ نیز تلاش بر آن بوده که تا حد ممکن، در ثبت اطلاعات دقیق باشم و برای کسب اطلاعات جستجو کنم. نتیجه، متنی هرچند ناقص اما تاریخ‌­آلود و جغرافیااندود است! امید که تجربه سفر اربعین 1441، واپسین تجربه شیفتگان حقیقت نباشد.»

همچنین در بخشی از کتاب آمده است: نمی‌دانم چرا از ابتدای سفر، یاد «ابوذر» را به همراه دارم:«ای ابوذر! تو تنها زندگی می­‌کنی، تنها می­‌میری، تنها مبعوث می‌­شوی و تنها وارد بهشت می‌شوی.» و من تنها وارد بهشت شده بودم؛ شاید به همین اعتبار گفتم حالا که خیلی‌­ها به نیابت از شهیدی آمده‌­اند، من نایب­‌الزیاره ابوذر می‌­شوم! سنگ بزرگی است؟!

یاد ابوذر را با خودم دوباره به کوچه‌پس‌کوچه­‌های کنار حرم امامین می­‌کشانم. تا رسیدن به مقصود، دو سه دکانِ حجامت نظرم را جلب می­‌کنند. یکی­‌شان نوشته است:«برای حشدالشعبی، حجامت رایگان است.» می‌خواهم در را باز کنم و از حَجام بپرسم که چرا رایگان؟ اما خب! وضع فجیعی که از پشت شیشه‌­های نه­‌چندان شفافِ دکان (و نه مطب!) دیده می­‌شود، مانعم می­‌شود. راهم را می­‌کشم و به سمت حرم می­‌روم.

شما هم احساس کرده‌­اید غربت حرم امامین را؟ این شاید اولین حسی است که به سراغم می‌­آید. و دوم، ناباوری! من، اینجا، در مدفن دو امام؟ هنوز با در و دیوار حرم حال و احوال نکرده‌­ام که وقت نماز فرامی‌­رسد. نماز را که می­‌خوانیم، واعظ عرب، چند جمله‌ای در فضیلت زیارت سید شهیدان میگوید؛ به نقل از امام صادق(ع): «خدایا! رحمت فرست بر صورت­‌هایی که آفتاب، رنگ آنها را تغییر داده و بر گونه‌­هایی که بر قبر حسین(ع) گذاشته می‌شود...». آفتابی که در روز تجربه­‌اش کرده­ام، نوید آن را داده بود که با صورت­‌هایی که جعفربن محمد از آن یاد کرده، ملاقات کنم! شعله‌­ای در دلم روشن می­‌شود. زیارت می­‌کنم و راهی می‌­شوم تا بار خستگی را جایی بر زمین بگذارم.

چاپ نخست این کتاب در 82 صفحه و با قیمت 38 هزار تومان توسط انتشارات سروش روانه بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها