شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
مجموعه شعر لُری «تَشبریق» به بازار آمد

نشر زانا در ایلام مجموعه شعر لری «تَشبریق» سروده «جعفر فَیلی» را در 76 صفحه و به قیمت 20 هزار تومان منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، نشر زانا مجموعه ‌شعر «تَشبریق» سروده‌ی: «جعفر فیلی» شاعر دره‌شهری، را در 76 صفحه و به قیمت 20 هزار تومان منتشر کرده است.
 
این کتاب دومین مجموعه شعر جعفر فَیلی است که بعد از «سویدا» مجموعه اشعار فارسی (غزل، مثنوی و رباعی) (94 / نشر زاگرو)، به تازگی در نشر زانا منتشر شده. این مجموعه از دو قالب غزل و مثنوی تشکیل شده و شاعر به زبان لری به بیان دغدغه‌های ذهنی اش پرداخته است.

در استان ایلام تنوع گویشوران زیاد است و در این استان زبان‌های فارسی، کردی و عربی و لری با گویش‌ها و لهجه‌های زیرمجموعه، تنوع ساختاری زبانی به این استان داده و در مناطقی از این استان شاعرانی به زبان و گویش‌های مادری شعر می‌سرایند. حوزه جنوبی استان ایلام در شهرستان‌های: دره شهر، دهلران و آبدانان شاهد تلاش ادبی و فرهنگی شاعران لرزبان هستیم و در این مناطق؛ شاعران به مضامینی همچون: وصف طبیعت، عشق به سرزمین و وطن، حماسه، آداب و رسوم و خُلق و خوی زندگی ایلی و عشایری، حوادث تاریخی و... طبع آزمایی و مخاطبان بی‌شماری این اشعار را دنبال می‌کنند و تلاش‌هایی خوبی در راه‌اندازی انجمن‌ها نشست‌ها و نقدهای و محافل ادبی و جشنواره‌های شعر دارند.

غالب اشعار شاعران لرزبان مثنوی و غزل است که انتخاب این قاب‌ها خصوصا مثنوی بهتر و کامل‌تر توانسته‌اند به بیان اندیشه‌هایشان بپردازند.

شهرستان دره‌شهر در همسایگی رودخانه خروشان «سیمره» و رشته کوه «کبیرکوه» که بخش جنوبی این شهر را احاطه کرده، طبیعت زنده و جاری، اماکن تاریخی و قدمت پرسابقه فرهنگی، قلعه‌های متعدد تاریخی و... بهانه‌های سرودن شعر را در میان شاعران جاری کرده و طبیعت زنده و متنوع و جریان‌ساز این منطقه، خاستگاه شاعران خوش ذوقی در ادبیات کلاسیک و معاصر بوده است.

شاعر در پیشگفتار کتاب از تلاش و همت عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دلکش خدایاری مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و خدیجه نصیری شاعر همشهری‌اش که در شکل‌گیری و انتشار این مجموعه نقش داشته اند، تقدیر کرده است.

نجم‌الدین گیلانی عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه فردوسی مشهد مقدمه‌ای بر این کتاب داشته: «... در مجموع اشعار جعفر فیلی یک موضوع خاص را دنبال نمی‌کنند به گونه‌ای که نمی‌توان شعر او را صرفاً غنایی حماسی یا عاشقانه دانست. نقطه قوت ایشان نیز در همین است که شعر یکسان و یکنواخت نسروده است.شعر آقای فیلی از یک سو، شور و حال و وجد و جاذبه را در خود دارد و از دیگر سو عقل و خرد با چاشنی عشق و رندی را. (ص 12).

نوشتن مقدمه بر مجموعه اشعار، خیلی حرفه‌ای و تخصصی نیست و التذاذ ادبی و همذات پنداری معنایی و محتوایی مخاطب با شاعر را کم رنگ می‌کند. مجموعه شعر خود به تنهایی گویای مضامین و اندیشه‌های شاعر است و معمولاً نیازی برای نوشتن مقدمه بر آن احساس نمی‌شود، مگر به ضرورت‌های ادبی، ساختاری، ابهام زدایی و واکاوی محتوایی و تکنیکی.

شاعر در این مجموعه تلاش داشته مفاهیمی همچون: طبیعت و توصیف آن، بازی‌ها، آواهای بومی و محلی، آداب و رسوم و سنت‌های منطقه و اندوه‌‌های نوستالوژی  و... را به مخاطب انتقال دهد.

خوشبختانه شاعران لرزبان استان ایلام در این چند سال تلاش‌های بسیاری در راستای انتشار مجموعه اشعار لری داشته اند و کوشش‌هایی مناسب اتفاق افتاده هر چند این کمیت، نیازمند تقویت محتوایی و گداخته شدن در کوره‌های نقد و بررسی و تحلیل است،با این حال «جعفر فیلی» شاعر خوب دره‌شهری در این مجوعه شعر تازه، دریچه‌هایی تازه به روی مخاطبان شعر لری باز کرده است.

نشر زانا این کتاب را با طرح جلدی از احمد عزیزپور و تاج الدین گیلانی در 1000 جلد و به قیمت 20 هزارتومان منشر کرده است. تشبریق به معنی (رعد و برق) است.
 

جعفر فَیلی (پریشان دره‌شهری) فروردین ماه 1338 در روستای شیخ‌مکان دره‌شهر ایلام و در میان خانواده‌ای اهل شعر و کلام و ادبیات به دنیا آمده و این میراث معنوی را از خانواده‌های پدری و مادری به ارث برده است. 

وی به زبان‌های فارسی و لُری شعر می‌سراید و در انجمن‌های ادبی شهرستان دره‌شهر به بالندگی و رشد فرهنگ و ادب این شهرستان کمک می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها