چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
«این چند تک‌گویی» در قاب یک کتاب

کتابی شامل یازده نمایشنامه مونولوگ از هشت نویسنده با عنوان «این چند تک‌گویی» به کوشش محمدامین آل یس، نویسنده، شاعر و نقاش شیرازی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، کتاب «این چند تک‌گویی» که مهیای ورود به بازار کتاب شده است، مجموعه‌ای شامل یازده نمایشنامه مونولوگ است که در 180 صفحه با قطع رقعی توسط انتشارات پژهان شیراز و در شهریورماه 1400 منتشر شد.
 
تک‌گویی یا مونولوگ یکی از شگردهای ادبیات داستانی و هنرهای نمایشی است که در آن، شخصیت یا گوینده، شعر، خطابه، داستان، وصف یا درددلی را به تنهایی، خطاب به خود یا بینندگان و شنوندگان، عرضه می‌کند؛ این امر در برابر دیالوگ قرار می‌گیرد. تک‌گویی ممکن است پاره‌ای از داستان و نمایشنامه را تشکیل دهد یا خود، داستان یا نمایشنامه‌ای مستقل باشد.
 
کتاب «این چند تک‌گویی» همانگونه که از نامش پیداست، شماری از نمایشنامه‌های مونولوگ را در بر دارد که در نگارش این کتاب تعداد هشت نفر از نویسندگان جوان نقاط مختلف کشور همکاری داشته اند. نویسندگان این آثار عبارتند از:
نمایشنامه‌های «دریای صحرایی» و «پشت دیوار چه خبر؟»: محمدامین آل یس از شیراز (فارس)
نمایشنامه‌های «اشک تمساح» و «آزاده»: ساره خادمی از شیراز (فارس)
نمایشنامه‌های «زندگی قمر» و «از یاد بردن منیرو کوچیکه در یک روز تابستان»: فهیمه مدحتی از امیدیه (خوزستان)
نمایشنامه «مأموریت یک روزه»: مهسا طالبی رستمی از بهشهر (مازندران)
نمایشنامه «زیر پوست فقر»: سپیده وهابزاده از کرج (البرز)
نمایشنامه «کونتامین»: سیده مریم یحیی زاده از تهران (تهران)
نمایشنامه «آن مرد با عصا آمد»: زهرا پناه از تهران (تهران)
نمایشنامه «خانه باغ»: نرگس حائری از تهران (تهران)

 
محمدامین آل یس، که متولّی فرآیند تهیه و تدارک این کتاب بوده و آثار فوق، به کوشش او منتشر شده است و خود نیز دو اثر در کتاب مذکور دارد، هدف از تشکیل چنین اثری را ایجاد مجموعه‌ای منسجم از نمایشنامه‌های مونولوگ، شناسایی و معرفی نویسندگان جوان سراسر ایران و شناخت بیشتر ایده‌های جدید در عرصه ادبیات نمایشی دانست.
 
او گفت: لزوم فعالیت نویسندگان نوظهور، جوان، خلاق و متعهّد به این عرصه، امری ضروری است که باید زمینه را برای رخ دادن چنین اتفاقی فراهم کرد.
 
آل یس ضمن تقدیر از تلاش تمامی نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط و فعال در زمینه نمایش و ادبیات نمایشی، یادآور شد: فعالیت‌های سازمانی و ارگانی به تنهایی برای پیشبرد این اهداف کافی نبوده و بدنه جامعه هنر و ادبیات، باید در جریان این حرکت مهم، فعالانه عمل کنند، که تلاش ما برای شکل‌گیری چنین کتابی در راستای این هدف بوده است.
 
او یکی از دلایل اقدام به نشر کتابِ «این چند تک‌گویی» را همین مسئله عنوان کرد و افزود: کتاب این چند تک‌گویی با کمک هیچ نهاد و سازمان و ارگانی منتشر نشده و شاید بتوان گفت فرآیند شکل‌گیری این کتاب، نوعی احساس وظیفه در برابر جریان گسترش ادبیات نمایشی بوده است که تلاش داشتم به نوبه خود و در حد توانم قدمی هرچند کوچک و کوتاه بردارم.
 
آل یس در پایان از زحمات ارزشمند تمامی نویسندگان جوان و خلاقی که از سراسر ایران در این کتاب حضور و همکاری داشتند و با نگارش آثار خود، او را در روند شکل‌گیری این اثر  همراهی کردند، تشکر و قدردانی کرد و امیدوار است اثر منتشر شده آن‌ها، مورد توجه و نظر لطف مخاطبان قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها