دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
مختاری: تروریسم مختص ایدئولوژی خاصی نیست

کتاب «تروریسم در خاورمیانه»، نوشته محمدمهدی مختاری، نویسنده و پژوهشگر مطالعات سیاسی با ویراستاری کرامت یزدانی (اشک) توسط انتشارات نویسندگان پارس در شیراز منتشر شد.

محمدمهدی مختاری، در خصوص موضوع کتاب خود به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، گفت: پدیده تروریسم به عنوان رفتاری ضد‌انسانی و غیراخلاقی در عصر حاضر به‌طور ناباورانه‌ای در همه جوامع ریشه دوانده است. روزی نیست که رسانه‌های خبری رویدادهای دهشتناک و قتل‌عام افراد بی‌گناه از کودک و نوجوان گرفته تا سالمندان بی‌پناه توسط فرد یا گروه‌های ضد‌بشری را انتشار ندهند. 

وی افزود: هرچند تروریسم یک پدیده‌‌ جهانی و ریشه در تاریخ بشر دارد و در ادوار مختلف با اشکال و روش‌های مختلف و با تغییر زمان و مکان با حملات کور و بمب‌گذاری قربانیان خود را آگاهانه انتخاب می‌کنند، اما در عصر فنّاوری، شوربختانه این پدیده که با فطرت بشر نیز در تناقض است، چهره خونبارتری به خود گرفته است. این پدیده شوم که نه دین و ایدئولوژی می‌شناسد و نه وطن خاصی دارد، بزرگ‌ترین نگرانی و دغدغه مردم شده است.

این پژوهشگر در حوزه مطالعات سیاسی، رفتار رژیم اسرائیل با فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی، برخورد شدید و کشتار بی‌رحمانه بودائیان میانمار با مسلمانان روهنگیا، انتشار گازهای کشنده توسط پیروان شینتو در ژاپن، کشتار مسلمانان هند توسط هندوهای افراطی و کشتار سَبُعانه صدها دانش‌آموز بی‌گناه توسط داعش یا طالبانِ مدعی دین‌داری و مسلمانی در افغانستان ده‌ها مورد ازاین‌دست جنایات را که با هیچ معیاری قابل‌درک نیستند، نشان‌دهنده این موضوع دانست که تروریسم مختص دین و ایدئولوژی خاصی نیست.

مختاری در عین حال تاکید کرد: با ظهور پدیده‌ای چون داعش در عرصه جهانی و قدرت‌گیری این گروه در عراق و سوریه و رفتارهای عجیب عناصر این گروه تحت عنوان دین، جهانیان را بهت‌زده کرد و باعث شد که فهم این رفتارها برای مردمان عصر کنونی سخت و دشوار شود؛ پدیده‌ای که با هر چه که رنگ فرهنگ و تمدن و تاریخ را با خود داشت دشمنی ورزید و تخم نفرت پراکند و تروریست‌هایی‌ که نه ‌تنها از کشتن انسان‌های بی‌گناه هیچ ابایی نداشتند، بلکه تلاش می‌کردند تا تمام هویت فرهنگی انسان‌ها را نیز نیست و نابود کنند که خود نوعی تروریسم فرهنگی قلمداد می‌شود.

وی تصریح کرد: برای واکاوی این پدیده و اینکه چرا خاورمیانه که مهد تمدن و فرهنگ تاریخ بشر است، خاستگاه این نوع خشونت و تروریسم شد، حاکی از توطئه‌ای حساب‌شده است که من سعی کردم در کتاب حاضر با نگاهی بی‌طرفانه به آن بپردازم. 

یادآوری می‌شود، کتاب «تروریسم در خاورمیانه»، نوشته محمدمهدی مختاری، نویسنده و پژوهشگر شیرازی مقیم تهران با ویراستاری کرامت یزدانی (اشک)، نویسنده، شاعر، مترجم و پژوهشگر و ویراستار شیرازی در قطع رقعی در ۵۵۰ صفحه توسط انتشارات نویسندگان پارس 16 شهریورماه امسال منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها