یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
واقعه کربلا از دریچه شعرهایی نوجوانانه

به بهانه 5 صفر سالروز شهادت حضرت رقیه (س)، «ایبنا» کتاب «یک دختر بی‌گوشواره» مشتمل بر اشعار مذهبی درباره واقعه کربلا برای مخاطب نوجوان را مرور کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، «یک دختر بی‌گوشواره»، مجموعه شعری عاشورایی از شاهین رهنما است که چندین شعر نیمایی را با موضوعات مذهبی و عاشورایی ویژه نوجوانان دربرمی‌گیرد.
 
«تکرار خورشید»، «تشنه‌تر»، «پرواز اول»، «شرم»، «دختر ماه»، «روی نیزه» و ... عناوین اشعار این کتاب ر تشکیل می‌دهد؛ سروده‌هایی که در ارتباط با شهدای قیام کربلا، برای مخاطبان نوجوان سروده شده است.
 
«یک دختر بی‌گوشواره» سال 98 در سومین دوره جایزه کتاب سال عاشورا که مراسم آن در خانه اندیشمندان علوم انسانی در تهران برگزار شد، در بخش شعر کودک و نوجوان، عنوان برگزیده را از آن خود کرد.
 
در یکی از سروده‌های این کتاب با عنوان «پرواز اول» می‌خوانیم:
«بچه‌ها/ تشنه لب/ خیمه‌ها سوخته/ چهره خورشید برافروخته/ آسمان شاهد پرپرشدنی دیگر است/ نوبت پرواز علی اکبر است».
 

شاهین رهنما 12 مرداد 1354 در املش گیلان به دنیا آمد. اولین اثر منتشرشده او کتاب «سبزتر از بهار» بود که توانست در سال 78 از سوی مجله «سلام بچه‌ها» برگزیده شود. وی دارای آثار برگزیده دیگری نیز هست که از آن جمله می‌توان به دریافت دو دوره جایزه شعر فجر و جایزه عباس یمینی شریف برای کتاب «یک راه کوتاه تا ماه» اشاره کرد.
 
بهتر از فرشته‌ها، اگر کسی بخند، ستاره بازی، خنده‌های ماه، گاو کوچولو، از راه شیری تا ابریشم، پدربزرگ من عصا ندارد و یک دختر بی‌گوشواره، از جمله آثار او در قالب شعر است و زندگی نواب صفوی، رمان چو با چو، در سینه‌ام اسبی می‌دود، چارلی، دل‌های لرزان، نشانی دلت چه بود و شهید مهدی عراقی، از آثار رهنما در بخش داستان است.
 
کتاب 23‌صفحه‌ای «یک دختر بی‌گوشواره» سروده شاهین رهنما با تصویرگری ملیحه احمدی در قالب کتاب‌های پروانه سال 96 برای نخستین بار توسط به‌نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها