چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۶
نظریه بسیج در معماری اجتماعی امام(ره)

کتاب «نظریه بسیج در معماری اجتماعی امام(ره)» بنا دارد با ارائه یک نظریه بنیادین و ریشه‌ای، نخ تسبيح مفاهیم موجود حول بسیج را که توسط امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان شده است، به مخاطبان ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به‌نظر می‌رسد ریشه بسیاری از مشکلات و ارزیابی‌های غلط کسانی که در جاهای مختلف کشور بعضاً دست‌اندرکاران تشکیلات بسیج‌اند، این است که از پدیده بسیج و از جایگاه آن در معماری امام(ره) برای جامعه اسلامی و در مرتبه دیگر برای نظام اسلامی، فهم مشترک و درستی ندارند. هدف این کتاب این است که با ارائه یک نظریه بنیادین و ریشه‌ای، جایگاه این شجره طبيه را در نظام فکری امام(ره) بهتر و عمیق‌تر بشناساند.
 
 معمولاً با مطالعه گفتارهای امام(ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره بسیج، ممکن است در نگاه اول خواننده متوجه نظريه عالی امام(ره) و نظم شگفت‌انگیز و تفسیر منسجم آیت‌الله خامنه‌ای از این نظریه نشود. لذا این کتاب بنا دارد با توکل بر خدا، نخ تسبيح مفاهیم موجود حول بسیج را که توسط امام(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی بیان شده است، به مخاطبان ارائه کند و گامی بدان نظريه انسجام‌بخش پیرامون بسیج در نظام اندیشه امام(ره) نزدیک‌تر شویم.
 
برای دستیابی به این مقصود در بخش اول کتاب، به این موضوع پرداخته می‌شود که بسیج در ذهن امام(ره)، پدیده‌ای است دارای سازوکار مشخص و ایشان از چند سال پیش از انقلاب، برای آن طرح داشتند و این‌طور نبود که ایشان بعد از انقلاب با ظرفیتی مواجه شوند و تنها به دنبال بالفعل‌کردن آن ظرفیت مقطعی باشند.
 
در بخش دوم، به این موضوع پرداخته می‌شود که امام(ره) مدعی‌اند که بسیج در اسلام امری سابقه‌داراست و ابداع ایشان نیست. در حالی که ما تصوری خلاف این داریم. لذا با بررسی و تفقه در منابع دست اول دین معلوم می‌شود بسیج معادل چه مفهومی از مفاهیم دینی است که این کار از یک دین‌شناسی عمیق مبتنی بر اسلام ناب برآمده است.
 


در بخش سوم تلاش می‌شود با طرح سؤالاتی از شبیه‌سازی‌های مرسوم مردم و نخبگان، بررسی شود که نسبت بسیج با سازمان‌ها و الگوهای سازمانی و تشکیلاتی موجود و مجموعه‌هایی که در نگاه مردم شبیه بسیج هستند، مثل سپاه پاسداران و جهادسازندگی و... چیست؟ چرا با وجود آن سازمان‌ها باز هم بسیج از نگاه امام(ره)، پدیده‌ای ضروری است؟
 
همچنین پس از سلب مشابهات بسیج از آن توضیح داده می‌شود که پديده بسیج در نسبت با کل نظام جمهوری اسلامی، در کجای معماری امام(ره) برای نظام اسلامی قرار دارد؟ مجتبی عرب مازار یزدی، نویسنده این کتاب امیدوار است که با مطالعه این کتاب وجوه بنیادین بسیج، جایگاه آن در انقلاب اسلامی، فرق آن با سایر تشکل‌های انقلابی، مأموریت‌های بسیج دانشجو و بسیج طلبه به صورتی عمیق و کاربردی تبیین و باب اندیشیدن حول آن مطالب مفتوح شود.
 
این کتاب در 143 صفحه توسط انتشارات باقرالعلوم(ع) به زیور طبع آراسته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها