شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
افزایش قدرت سکوت ذهن؛ راهی برای بازیابی روح

برای تسلط کامل بر زندگی شخصی در هر شرایطی بدون توجه به شلوغی و همهمه محیط، سکوت ذهن ضروری است. به همین دلیل هدف کتاب «قدرت سکوت ذهن»، چگونگی کشف و جلب سکوتی است که همیشه در خود داریم.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بر اساس شواهد تاریخی، همیشه توانایی تقویت آرامش و فرونشاندن آشفتگی درونی، آرام‌کردن ذهن، درک احساسات و کنترل جسممان بسیار دشوار بوده است؛ چنانکه بلز پاسکال در سال ۱۶۵۴ گفته است: تمامی مشکلات بشر از آنجایی ناشی می‌شود که انسان نمی‌تواند به‌تنهایی در اتاقی آرام بنشیند.
 
بر اساس نظریه تکامل گونه‌های مجزایی مانند پرندگان و خفاش‌ها جهت بقا سازگاری‌های مشابهی داشتند. درباره مکاتب فلسفی که کیلومترها از هم دورند و فاصله‌‎ای به وسعت اقیانوس‌ها دارند نیز چنین است. همان مکتب‌هایی که با روش‌های منحصربه‌فردشان به مقصد مهم مشابهی رسیده‌اند. این که برای تسلط کامل بر زندگی شخصی و برای زنده‌ماندن و رشدکردن در هر شرایطی بدون توجه به شلوغی و همهمه محیط سکوت ذهن ضروری است.
 
در این میان رایان هالیدی یکی از نویسندگان و ذهن‌های برتر عصر ماست که در کتاب «قدرت سکوت ذهن» یک طرح کلی برای پاک‌کردن ذهن، شارژ دوباره روح و پس‌گرفتن قدرت در اختیار مخاطبان می‌گذارد. کال نیوپورت، نویسنده کتاب‌های پرفروش کار عمیق و مینی‌مالیسم دیجیتال معتقد است که بعضی از نویسندگان در کتاب‌هایشان مشاوره می‌دهند؛ اما در این کتاب رایان هالیدی عصاره خرد را در اختیار ما می‌گذارد. در واقع قدرت سکوت ذهن روشی برای عاقل‌ماندن، شفاف‌اندیشیدن و غلبه بر مشکلات در دنیای دیوانه‌وار امروز است.
 

 
شما پیشتر سکوت ذهن را تجربه و آن را در روحتان حس کرده‌اید و خواهان میزان بیشتری از آن هستید و به همین دلیل هدف این کتاب، چگونگی کشف و جلب سکوتی است که همیشه در خود داریم و به پرورش و برقراری ارتباط با آن نیروی قدرتمندی مرتبط است که در بدو تولد به ما داده شده است؛ نیرویی که در زندگی مدرن و شلوغ ما تضعیف شده است. این کتاب درصدد است تا به سوالی که مصرانه در عصر ما پرسیده می‌شود، پاسخ دهد. اگر لحظاتی که در آرامش و سکوت سپری می‌شوند بهترین لحظات هستند و اگر بسیاری از افراد خردمند و بافضیلت نیایش‌هایشان را لو داده‌اند، پس چرا چنین لحظاتی تا این حد نادرند؟
 
پاسخ این است که اگرچه به‌طور طبیعی سکوت ذهن را در خود داریم؛ اما دست یافتن به آن آسان نیست. انسان باید واقعا گوش کند تا وقتی این سکوت با ما سخن می‌گوید، صدایش را بشنود و پاسخگویی به چنین ندای نیازمند استقامت و تسلط بر خویشتن است.
 
گفتنی است، سکوت به‌آرامی هویدا می‌شود و دنیای مدرن با این آرامش و سکوت میانه خوبی ندارد؛ زیرا علاوه بر هیاهو و سر و صدا، دسیسه‌ها و کشمکش‌های تنگاتنگ مربوط به عصر سنکا، صدای بوق ماشین‌ها، صدای استریوها، زنگ تلفن‌ها و زنگ هشدار برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی، صدای اره برقی‌ها و هواپیماها را هم داریم. مشکلات شخصی و اجتماعی ما نیز به همان نسبت بیشتر شده است. رقبا به زور وارد پیشه و هنر ما می‌شوند؛ میزهایمان با انبوهی از کاغذ انباشته و صندوق الکتریکی ما از پیام‌ها سرریز می‌شود. همیشه در دسترس هستیم و این بدان معناست که در جریان موضوعات و مسائل روز قرار داریم.
 
لازم به ذکر است، کتاب «قدرت سکوت ذهن» در سه بخش نوشته شده است که بخش اول، ذهن، بخش دوم، روح و بخش سوم، جسم را دربرمی‌گیرد و خوانندگان متوجه می‌شوند که این کتاب بیشتر از آنچه که فکرش را می‌کردند، می‌تواند در دنیای کنونی به دردشان بخورد. گفتنی است این اثرِ فرناز کامیار، از سوی انتشارات گوتنبرگ راهی بازار کتاب شده است.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها