شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
چاپ کتابی درباره یک اثر ملی در خمینی‌شهر

کتاب «دیوانخانه سرتیپ سدهی» تالیف علیرضا اشرفی و افسانه فیروزنیا منتشر شد. این کتاب شیوۀ مرمت و بازسازی دیوانخانۀ سرتیپ امینی سدهی واقع در شهرستان خمینی­‌شهر را به­ صورت یک گزارش تصویری همراه با نحوه مرمت و بازسازی آن ارائه داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، کتاب «دیوانخانه سرتیپ سدهی» تالیف علیرضا اشرفی و افسانه فیروزنیا منتشر شد. این کتاب شیوه مرمت و بازسازی دیوانخانه سرتیپ امینی سدهی واقع در شهرستان خمینی­ شهر را به­ صورت یک گزارش تصویری همراه با نحوه مرمت و بازسازی آن ارائه داده است.

این کتاب می‌تواند بخشی از خلاء کتاب‌های مرمت و معماری را پر کند و تجربه‌ای عملی برای مرمت آثار تاریخی به نمایش بگذارد. خانه‌های تاریخی بخشی ارزشمند از بافت‌های تاریخی شهرها محسوب می‌شوند. در این میان، بافت تاریخی شهر اصفهان با تعداد بسیاری از بناهای بر جای مانده از ادوار مختلف به‌عنوان یکی از بافت‌های غنی کشور قلمداد می‌شود، که عمده خانه‌های ارزشمند آن متعلق به دوره قاجاریه هستند، اما متأسفانه این خانه‌ها به واسطه متروک ماندن در معرض زوال قرار گرفته‌اند.

دیوانخانه سرتیپ امینی سدهی یکی از عمده خانه­‌های ارزشمند شهرستان خمینی شهر است که قبل از مرمت و بازسازی آن توسط شهرداری این شهرستان، آسیب­‌های فراوانی از این رهگذر دیده بود. خوشبختانه در سال 1387 خورشیدی این بنای باشکوه توسط ورثه سرتیپ سدهی به شهرداری واگذار و مرمت شد.

ارائه گزارش ‌ها و نمونه طرح­‌های موجود برای به نمایش گذاشتن و در معرض دید همگان قرار دادن آنها می‌‌تواند آشتی بین مردم و بناهای تاریخی کشور را دوباره ایجاد کرده و همچنین دانشجویان، هنرجویان و علاقه­‌مندان به آموزش مرمت بناها و بافت­‌های تاریخی با رویه مرمت و بازسازی این­گونه بناها آشنا شده و تجربه‌­ای خواهند داشت برای آینده.

در بخشی از معرفی این اثر تاریخی آمده است:
«دیوانخانه سرتیپ سده‌ای مربوط به دوره قاجار بوده و در خمینی­ شهر، محله لادره فروشان، (بلوار توحید) واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۵۴۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ساخت آن را به سرتیپ محمد حسین خان امینی سدهی که از فرماندهان قشون ظل­‌السلطان حاکم وقت اصفهان و پسر ناصرالدین شاه قاجار بوده‌ است نسبت می‌دهند. بر روی سر در ورودی، کتیبه‌ای وجود دارد که ساخت بنا را به سال ۱۳۱۶ –۱۳۱۴ هجری قمری نشان می­‌دهد و با استناد به کتیبه‌ای که هم‌‌اکنون در تالار پذیرایی (شاه نشین) قرار دارد، می‌توان نتیجه گرفت که ساخت این بنا به احتمال زیاد طی دو سال صورت گرفته ‌است. در این دیوان‌خانه، تالار (شاه­نشین)، اتاق­‌های بَروار، حوضخانه، نارنجستان، بادگیر، اتاق‌­های تابستان‌نشین و زمستان‌نشین دیده می‌­شود.»

این کتاب به تازگی توسط انتشارات گفتمان اندیشه معاصر منتشر شده است. از این مولف، پیشتر کتاب‌های «از گوردخمه تا آرامستان» و «فرنگی‌سازی در معماری ایرانی» و «خانه‌های ایرانی» توسط همین ناشر منتشر شده است.

یادآوری می‌شود، کتاب «از گوردخمه تا آرامستان» به عنوان برگزیده دوسالانه کتاب اصفهان معرفی شد. به بیان خوانندگان، مجموعه این چهار عنوان کتاب می‌تواند از متون ضروری برای دانشجویان معماری و مرمت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها