دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
«کفش‌هایش لنگه به لنگه بود»

مجموعه داستان کوتاه «کفش‌هایش لنگه به لنگه بود»، نوشته مریم کوه‌پیما، نویسنده‌ای جوان از شهرستان کوار ازسوی انتشارات نویسندگان پارس در شیراز منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، «کفش‌هایش لنگه به لنگه بود»، مجموعه داستان‌های کوتاه مریم کوه‌پیما، دانشجوی رشته ادبیات نمایشی و از بانوان اهل قلم شهرستان کوار منتشر شده است.
 
مدیرمسئول انتشارات نویسندگان پارس و ناشر این مجموعه داستان درباره این کتاب گفت: ادبیات هر سرزمین بازتاب، اندیشه، فرهنگ و احساسات مردم است. به همین جهت اگر بخواهیم با زبان افکار، عقاید و عواطف مردم در هر دوره و سرزمین آشنا گردیم باید به مطالعه آثار ادبی آن زمان بپردازیم. چرا که داستان‌ها، اشعار و آثار هنری هر دوره آیینه‌ای است که احوال آن روزگار را بازمی‌نماید.
 
به گفته کرامت یزدانی (اشک)، داستان کوتاه همیشه مدافع حرمت و منزلت و پشتیبان حقوق انسان‌های محروم و تنها و درمانده است. بی‌آنکه از کیفیت هنریش کم شود. از آنجا که داستان کوتاه روایتگر آفات و تغییرات مدام است، محمل تجربه‌های تازه است و انواع گوناگون و رنگارنگی از آن آفریده می‌شود. از طرفی زبان و ساختار ادبی هر دوره هم بی‌تأثیر از تحولات متفاوت سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و .... نیست.
 
این ناشر استان فارس ادامه داد: مریم کوه‌پیما، در «کفش‌هایش لنگه به لنگه بود»، پنج داستان کوتاه را به نام‌های «به رنگ سرمه‌ای»، «تداعی یک رؤیا»، «کفش‌هایش لنگه‌به‌لنگه بود»، «یک تلنگر» و «معجزه عشق» روایت می‌کند. داستان‌ها بر محور ماجرا و حادثه قرار دارند. یعنی حوادث دست به دست هم می‌دهند و داستان را به جلو می‌برند. داستان‌ها ساده و شیرین هستند و به زبان عامیانه نوشته شده و پر از اصطلاحات عامیانه است.
 

 
وی افزود: درون‌مایه داستان‌های مریم کوه‌پیما بسیار ساده است بی‌آنکه قهرمانان او تحلیل روانی شوند نثری دارند. او در هر داستان با نثری شیرین به تصویر یک تیپ اجتماعی پرداخته و آن را به طور ساده توصیف می‌کند. بافت زبان داستان‌ها بافت ساده و سهل و ابتدایی است. نویسنده کوشیده است همان‌طور بنویسید که مردم امروزی حرف می‌زنند و به بیان دیگر کوشیده است تا زبان داستان‌ها را به زبان محاوره نزدیک کند. داستان‌‌های کوتاه این نویسنده جوان برگرفته از زندگی افراد معمولی بوده که پیرامون ما زندگی می‌کنند ولی اتفاقات زندگی‌شان وقتی به زبان داستان بیان می‌شود، جالب‌تر و جذاب‌تر هستند. این داستان‌های کوتاه گاه آموزنده هستند و با هم‌ذات‌پنداری می‌توان به اصلاح رفتار فردی دست زد. داستان‌های مریم کوه‌پیما، سرشار از عشق، طنز، غم، دوری و فراق و اشک و خنده است. دقیقاً مثل اسم کتاب که کفش‌هایش لنگه به لنگه است، غم و شادی و عشق و تنفر را به نمایش می‌گذارند.
 
یزدانی تاکید کرد: در سال‌های اخیر، آثار خوبی در حوزه ادبیات داستانی در شهرستان کوار از توابع استان فارس منتشر شده است که جا دارد متولیان امر، با جدیت از این آثار و نویسندگان نوجوان و جوان این شهرستان حمایت کنند.
 
یادآور می‌شود: مجموعه داستان کوتاه «کفش‌هایش لنگه به لنگه بود»، نوشته مریم کوه‌پیما با ویراستاری فاطمه رمضانی‌زاده سیدانی و مهشید میرزایی در قطع رقعی توسط انتشارات نویسندگان پارس منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها