سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
این کتاب به شما یاد می‌دهد خشمتان را مدیریت کنید!

این کتاب طی 17 جلسه تمرین‌هایی را برای آموزش مهارت‌های اولیه مدیریت خشم ارائه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) جلد دوم کتاب «خونسردی خود را حفظ کنید: درمان شناختی رفتاری برای کودکان و نوجوانان پرخاشگر» تألیف مایکل نلسون، آ. جی فینچ به ترجمه نسترن حبیبی و شهرام حیدری با شمارگان هزار و 100 نسخه در 256 صفحه به بهای 59 هزار تومان از سوی انتشارات کتاب ارجمند منتشر شده است.

نوجوانان طیف گسترده‌ای از هیجانات را تجربه می‌­کنند، بنابراین هر اندازه توانایی آنها برای مدیریت این هیجانات بیشتر باشد، موفقیت بیشتری در مدرسه، روابط خانوادگی و روابط با همسالان به دست می­‌آورند. یکی از مهم­ترین و مشکل­ سازترین این هیجانات خشم و عصبانیت است و لازم است که نوجوانان به عنوان یکی از مهارت­‌های اساسی زندگی روش مدیریت آن را بیاموزند.

کتاب کار «مدیریت خشم» به عنوان کتابچه آموزشی تمرینی برای نوجوانان در همراهی با راهنمای درمانگر «خونسردی خود را حفظ کنید» قابل استفاده است. این کتاب شامل برنامه‌­ای گام­ به ­گام برای آموزش این مهارت به نوجوانان پرخاشگر است شامل تکنیک­‌هایی برای شناسایی زودهنگام موقعیت‌های بالقوه مسئله‌ساز، پردازش دقیق‌­تر به سرنخ­‌های موجود در محیط و چند بازی یا مهارت برای مدیریت خشم.

رویکرد کلی این کتاب شناختی- رفتاری است و به صورت انفرادی و یا برای گروه‌­های کوچک نوجوانان، طی 17 جلسه قابل اجراست. هر جلسه حداقل 50 دقیقه به طول می‌­انجامد. مهارت‌­های اصلی شامل هدف­گذاری، نظارت بر خود، استفاده از خودگویی، بررسی نگرش، شناخت باورهای منطقی/ غیرمنطقی، آموزش آرام­سازی، حل مسئله، آموزش جرات‌ورزی و شوخی است. از چندین روش برای آموزش این مهارت­ها شامل بحث و گفتگو، تمرین‌­های ایفای نقش و تکلیف خانه استفاده می‌شود.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «بیشتر وقت‌ها ما مثل گربه‌های خونسرد آرام رفتار می‌كنیم ولی گاهی هم به یك سگ عصبانی تبدیل می‌شویم. همه ما این توانایی را داریم كه حتی در شرایط سخت هم آرامش خودمان را حفظ کنیم ولی انجام این کار احتیاج  به تمرین دارد. با استفاده از این كتاب شما یاد می‌گیرید كه با باقی ماندن در حالتی كه یک گربه خونسرد دارد از تبدیل شدن به یك سگ عصبانی دوری كنید (آرام بمانید و عصبانی نشوید). شما با روش‌های تشخیص این نكته آشنا می‌شوید كه چه زمان­هایی قدرت عصبانیت از قدرت شما بیشتر می‌شود. همچنین شما یاد می­‌گیرید روش‌های بهتری را برای حل کردن مشكلات و فكر كردن درباره راه حل‌های مختلف یك مشكل امتحان كنید. هدف این کتاب ساده است: كمك به شما برای اینكه یاد بگیرید در موقعیت‌هایی كه قبلاً به خاطر عصبانیت شدید مثل یك سگ عصبانی رفتار می‌كردید، حالا مثل یك گربه آرام و خونسرد باشید.»

این کتاب طی 17 جلسه تمرین‌هایی را برای آموزش مهارت‌های اولیه مدیریت خشم ارائه می‌دهد. جلسات 18 تا 28 نیز تمرین‌های مداومی جهت کسب مهارت‌های پایه ارائه می‌کند و این تمرین‌ها را به یک عادت رفتاری تبدیل می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها