دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶
بررسی کرونا با رویکرد روان‌شناسی سلامت

کتاب «کرونا، مهمان ناخوانده» به قلم احمد قلی‌زاده با نگاهی متفاوت و زبانی ساده، در قالب نمودار به مباحث کرونا با رویکرد روان‌شناسی سلامت پرداخته‌ است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «کرونا، مهمان ناخوانده» به قلم احمد قلی‌زاده در 212 صفحه به بهای 70 هزار تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است. این کتاب با نگاهی متفاوت و زبانی ساده، در قالب نمودار به مباحث کرونا با رویکرد روان‌شناسی سلامت پرداخته‌ است. این اثر، در نوع خود اولین کتابی است که با توجه به نیاز جدی جامعه به پرداختن به مسائل روانی ناشی از کرونا و با نگاهی نسبتاً جامع به موضوعات کرونا با عینک روان‌شناسی سلامت، توجه ویژه نموده است.

مواجهه با کرونا، باورهای غلط، خانواده و کرونا، اقدامات لازم در دوره شیوع کرونا، واکنش‌های شایع روان‌شناختی، استرس و کرونا، کرونا و افسردگی، وسواس و کرونا، پیامدهای چاقی و کرونا، سیگار و کرونا، الکل و کرونا، شخصیت و کرونا، حمایت اجتماعی و کرونا، بیماری‌های مزمن و کرونا و سوگ از جمله مطالبی است که در این کتاب مطرح شده است.

حسن احمدی استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی در پیشگفتاری بر این کتاب نوشته است: «مدت‌هاست سایه سیاه کرونا زندگی انسانها را تحت تأثیر خود قرار داده است. عده زیادی به آن‌ مبتلا شده‌اند و در معرض عوارض آن هستند و نگران ابتلای مجدد به آن می‌باشند، عده‌ای با وحشت در اجتماع حاضر می‌شوند که مبادا این ویروس خطرناک آنها را در امان نگذارد، عده‌ای جان خود را از دست دادند و یا عزیزانشان در اندوه در خود نهفته به عزایشان نشسته‌اند و در سوگی خاموش و بدون درک آغوش گرم اطرافیان که مرهم دردشان باشند ، در خود می‌سوزند.

با کشف واکسن روزنه‌های امید در بین بشریت روشن گردید و اما تا واکسینه شدن همه انسانها راه درازی باقی مانده و به فرض واکسینه شدن همه، اثرات اضطراب، افسردگی، ترس و در یک جمله اثرات روانشناختی کرونا تا سالها باقی خواهد ماند، اختلالاتی که می‌توانند کیفیت زندگی انسانها را تحت تأثیر قرار داده و از انسان آرام متعادل، انسانی مضطرب و ناآرام بسازند. از این رو لازم است که روانشناسان به طور جدی وارد عرصه شوند و در بازگشت تعادل به مسایل روانشناختی انسانها و جامعه نهایت تلاش خود را بکنند. بی شک با توجه به موضوع ویروس کرونا، روانشناسان سلامت باید اهتمام بیشتری بورزند چرا که وظیفه عمده آنها پیشگیری و کمک به بهبود افراد مضطرب ، افسرده و اختلالات ناشی از مباحثی مانند بیماری های مزمن و یا فراگیر مانند کرونا است. مسلما این کتاب که به مباحث اساسی اثرات منفی کرونا از دید روانشناسی پرداخته است می‌تواند راهنمای خوبی برای خانواده ها و فرزندان آنها باشد.»

محسن صادقی فوق تخصص بیماری‌های ریه نیز در مقدمه‌ای بر این کتاب می‌نویسد: «در هر اپیدمی‌ مهم‌ترین راه برای مقابله، جلوگیری از انتشار عامل بیماری‌زا است، اصلی ترین راه انتقال ویروس از راه تنفس می‌باشد، چه از طریق استنشاق مستقیم ذرات ویروسی و چه از طریق مالیدن دست آلوده به دهان و بینی. پس از نظر عقلی نیز سه راه ذکر شده، مهم‌ترین راههای پیشگیری هستند. با توجه به گستردگی بیماری در سطح دنیا و همینطور میزان انتقال بسیار بالای بیماری از فرد به فرد و همینطور جهش‌های مختلفی که ویروس در نتیجه انتقال بیش از حد پیدا می‌کند، محققین بر آن شدند که راه حل دیگری جهت ایمنی شدن پیدا کنند، ایمنی از دو طریق اتفاق می‌افتد یکی ایمنی فعال (یعنی ابتلا به بیماری و ایجاد ایمنی ، یا تزریق واکسن)، دیگری ایمنی غیرفعال (از طریق تزریق عناصر پیش ساخته سیستم ایمنی) که ایمنی غیر فعال در همه گیری کرونا تحت عنوان تزریق سرم افراد بهبود یافته به افراد مبتلا مورد بررسی قرار گرفت ولی نتایج قابل قبولی نداشت. مسیر اول به عنوان ایمنی گله‌ای در اوایل شروع اپیدمی‌کرونا در ایران مطرح شد که با توجه به میزان شیوع بالا و مرگ و میر زیاد فرضیه درستی نبود و به کلی رد شد. خوشبختانه با ظهور واکسن و تولید آن توسط شرکت‌هاي خارجی و ایرانی، نورامیدی جهت کنترل این همه‌گیری در دل بشر تابیده شد.

تا اینجا در مورد کلیات بحران‌ها اختصاصاً اپیدمی، پاندمی‌صحبت کردیم. خصوصاً در مورد پاندمی‌کنونی که در حال مبارزه با آن هستیم، جنبه‌های معمول دیگر در مورد پاندمی‌وجود دارد که حتماً باید به آن توجه کرد، تا در برابر مشکل‌های پساپاندمی‌خصوصاً پسا کرونا آمادگی کامل داشته باشیم، علاوه بر مشکلات بیماری و هزینه‌های ناشی از درمان، میزان مرگ و میر و هزینه‌هایی که بر خانواده‌ها بر اثر فقدان سرپرست خانواده ایجاد می‌شود نیز حائز اهمیت است. مشکلات روحی، روانی و فرهنگی در جامعه نباید کتمان شود. افول آموزشی از سطوح مختلف آموزشی، اعم از دبستان، دبیرستان و دانشگاه حتماً باید مدنظر قرار بگیرد.

خوشبختانه کتاب حاضر که توسط جناب آقای دکتر احمد قلی‌زاده به رشته تحریر درآمده است، تمامی‌جنبه‌های برخورد با این بحران را با جزئیات، به زبان ساده و سهل الوصول، به صورت گام به گام (از قبل از مواجهه، مواجهه و پسا مواجهه) بر اساس مباحث روانشناسی سلامت ، به زبان و بیان بسیار ساده ،مورد بررسی قرار داده است.

مجموعه‌ای بی نظیر که جای خالی آن در این نزدیک به دوسالی که از مواجهه و مبارزه با ویروس کرونا می‌گذرد به شدت حس می‌شود. مجموعه‌ای کاربردی و عملیاتی، به نوعی از صفر تا صد رویارویی با عفونت کرونا در قالب اینفوگرافی، دسته‌بندی شده است، به گونه‌ای که تمامی‌اطلاعات مربوط به علائم بیماری، روش‌های پیشگیری، درمان اولیه با تمرکز اصلی بر مباحث روانشناختی در آن در نظر گرفته شده است...»
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها