چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
وقایع عصر آهن در آذربایجان کتاب شد

سیدمرتضی حسینی نویسنده زنجانی، وقایع مربوط به عصر آهن در آذربایجان را در قالب اثری پژوهشی با عنوان «سه دریاچه، یک گهواره» گردآوری و به چاپ رساند.

سیدمرتضی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان گفت: پیش‌فروش کتاب «سه دریاچه، یک گهواره» با عنوان فرعی «تاریخ تمدن در آذربایجان از ابتدا تا پایان عصر آهن» آغاز شده است و به مدت 12 روز ادامه خواهد داشت.

این نویسنده زنجانی با اشاره به اینکه کتاب یادشده مباحث جدید و ویژه‌ای را درباره عصر آهن مطرح کرده است که تاکنون مغفول بوده است، افزود: هدف از نوشتن این کتاب گفت‌‌وگو با مقطعی از تاریخ این جغرافیای واحد فرهنگی (آذربایجان) است که به دست فراموشی سپرده شده است.

وی افزود: این کتاب به ارائه‌ تصویر و پرتره‌ای کلی تا حد امکان مطابق با واقعیت از وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منطقه مورد مطالعه کوشیده است.

حسینی با اشاره به اینکه من برخلاف سنت و عادت رایج بین تاریخ‌نویسان، در تالیف و تحریر این کتاب به هیچ وجه از منابع تاریخی و نگاه تاریخ‌نگارانه و روایی بهره نگرفته‌ام، اضافه کرد: این کتاب با استناد به مدارک و گزارشات روشمند و مستند باستان‌شناسی نوشته شده است.

نویسنده زنجانی کتاب نگارش شده را نوعی پژوهش درباره عصر آهن در آذربایجان تلقی کرد و گفت: شیوه من در این پژوهش با روش و بینش کلاسیک موجود در تاریخ‌نگاری‌های رایج، از جمله تاریخ‌نگاری‌های ایدئولوژیک ‌و ملی‌گرایانه متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه کتاب یادشده در 600 صفحه نوشته شده است، گفت: تشریح جغرافیای شرق نزدیک، رابطه باستان‌شناسی و تاریخ، محوطه‌های حاوی بقایای تمدن‌های کهن در منطقه، بررسی سیمای کلی تمدن‌ در منطق و عصر مفرغ و فرهنگ کور ارس از جمله فصول این کتاب است.

حسینی تصریح کرد: فرهنگ استپ‌ها یعنی فرهنگ قورقان، مطالعه‌‌ و ارزیابی تمدن مکشوفه در تپه حسنلو، مسئله  انهدام کامل و سراسری تمدن‌های عصر آهن، خلا و رکود تمدن در منطقه پس از انهدام تمدن‌های عصر آهن نیز از دیگر فصول این کتاب است.

به گفته این نویسنده زنجانی، تشریح جغرافیای شرق نزدیک، رابطه باستان‌شناسی و تاریخ، محوطه‌های حاوی بقایای تمدن‌های کهن در منطقه، بررسی سیمای کلی تمدن‌ در منطق و عصر مفرغ و فرهنگ کور ارس از جمله فصول کتاب «سه دریاچه، یک گهواره» است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها