سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
«تقریرهای رقیب درباره مدرنیته ایرانی» در راه است

کتاب «تقریرهای رقیب درباره مدرنیته ایرانی» با عنوان فرعی «اعتراض و وفاداری» اثر جدید مختار نوری به‌زودی منتشر می‌شود.

مختار نوری، مدیر گروه روندهای فکری پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و مولف این اثر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان با اشاره به اینکه جامعه ایران در شرایطی قرن پانزدهم خورشیدی را آغاز می‌کند که همچنان مجادله پرشور میان سنت و مدرنیته را با خود به همراه دارد، تاکید کرد: با وجود ارتقا آگاهی شهروندان ایرانی از دنیای مدرن و دستاوردهای آن، ناگزیر هستیم مجادله مذکور را از پشت عینک روشنفکری بنگریم، زیرا روشنفکران ایرانی بیش از هر صنفی نسبت به این مجادله واکنش نشان داده‌اند.

وی درباره نثر این کتاب افزود: اثر حاضر با زبان و نثری ساده و فارغ از پیچیدگی، ایده‌های اصلی برخی از مهمترین روشنفکران ایرانی در مواجهه با مدرنیته غربی و جدال آن با سنت به مثابه معضلی قدیمی را شرح داده است. در میان جهت‌های مختلفی که در این بحث می‌توان متصور شد، اثر حاضر بر دو جهت اصلی این حوزه یعنی «جهت و روایت اعتراضی» و «جهت و روایت وفادارانه» نسبت به مدرنیته و تجلیات آن در جامعه ایرانی تمرکز کرده است.

نوری گفت: روشنفکرانی چون فردید، نصر و داوری اردکانی با رویکردی اعتراضی به نقد مدرنیته غربی پرداخته‌اند و روشنفکرانی چون شایگان، سروش و رجایی نیز ضمن اتخاذ رویکردی انتقادی نسبت به مدرنیته در زمره وفاداران به آن شناخته شده‌اند. روشنفکران معترض و حامیان اجتماعی آنها با نگاهی رادیکال به دنیای مدرن باعث تقویت حکومت و سیاست محافظه‌کار شده‌اند، در مقابل روشنفکران وفادار به مدرنیته و طرفداران آنها با داشتن رویکردی انتقادی سعی در گسترش دموکراسی و فرایندهای دموکراتیک به عنوان اموری حیاتی دارند.

مدیر گروه روندهای فکری پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه ادامه داد: در این کتاب به بررسی حیث تئوریک مبتنی بر آرای متفکران معاصری چون‌ هایدگر، پوپر و تیلور پرداخته‌ایم. به نظر می‌رسد دستگاه فکری چارلز تیلور فیلسوف کاتولیک و اجتماع‌گرای معاصر در قامت متفکری توامان دیندار و تجددخواه از این قابلیت برخوردار است که ما را از دوگانه‌ هایدگری و پوپری و تعارضات پیشین در میدان روشنفکری ایرانی برهاند.

وی در پایان گفت: باور من به عنوان نویسنده کتاب این است که صرفا در پرتو سامان‌دادن معقول به این مجادله و حرکت به سمت مدرن‌سازی ساختارهای موجود است که می‌توان به حل و فصل بحران‌های ایران امروز و پاسداشت کرامت انسان ایرانی امیدوار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها