سه‌شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
«چن» بر گیشه کتاب نشست

«چن» نام مجموعه شعر جدید کاظم نظری بقاست که به تازگی از سوی انتشارات محقق اردبیلی منتشر شده و روی گیشه کتابفروشی‌ها قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، این اثر که مجموعه‌ای از اشعار هجایی و غزل را در بر گرفته، به ترکی آذربایجانی نوشته شده و در 132 صفحه با شمارگان 500 نسخه منتشر شده است.

«دمیر یوللار یوخوسوندا»، «بیر دنیز میرواری»، «دانیشیر آراز»، «گونه‌باخان‌لار»، «هارای‌دا بسله‌نیرم»، «باغ‌لار ایچین چالیر»، «بیری یوخ ایدی»، «آخیر سونات»، «گؤزلرینده مین ارکید» و «سن اولماسایدین» عناوین دیگر کتاب‌های ترکی این شاعر اردبیلی است.

«نظری بقا» در زمینه شعر فارسی نیز آثاری را منتشر کرده است؛ از جمله: «بر آن بلند سکوتستان»، «در تارهای صوتی بلبل»، «با ترانه‌های زلال»، «روز دهم»، «اسفار آفتاب»، «عطر شکوفه‌های جهان»، «مزامیر باران»، «عکسی کنار فلسفه»، «کلاغ»، «ساعت وخیم»، «دقیقه‌های پر از یاسمن»، «چرا درخت نباشم؟»، «نَه!»، «مارال»، «از کلمات» و «غزال» که مجموعه غزل‌ فارسی است.

همچنین، مقالات و نقد شعرهای وی در 6 مجموعه با عناوین: «شعر، واسطه بیان همه طبیعت»، «زوایای تاریک و روشن»، «سماع کلمات»، «بی‌ملاحظه»، «چهل بامداد» و «از چند نگاه» گردآوری و منتشر شده است.

«بقا» در کنار ترجمه «کلیدی که در جیب زنگ می‌زند» (ترجمه شعر جمهوری آذربایجان) و «قطار شب» (ترجمه شعر)؛ «کیمیای سخن» (فارسی عمومی، مشترک)، «انجمن عشق» (تذکره شعرای انجمن حافظ اردبیل)، «صائبین غزللری» (مشترک)، «حاصل اوقات» (آنتولوژی شعر)، «نور سرخ عشق» (جشن‌نامه جواد وهاب‌زاده منشی) و «سیمرغ و کیمیا» (جشن‌نامه محمد برزگر جلالی) را نیز در کارنامه ادبی خود ثبت کرده و «مکتومات»(خاطرات و یادداشت‌ها) و «درِ ویرانه» (یادنامه محمد تقایی، مشترک) را نیز در صف انتشار دارد.
 
از جمله اتفاقاتی که اشعار وی رقم زده است، این بوده که در متن موسیقی نشسته و با صدای ودود مؤذن، بهاءالدین خراسانی، بهمن بصیری، مهدی حمزه‌زاده، محمد میرزاده، سیدحسن مرتضوی، شاهین سلیمانی، منصور زمان‌نژاد، محمدعلی احدی و ناصر عطاپور به اثری متفاوت‌ و شاید ماندگارتر بدل شده است.

مسئولیت واحد آفرینش‌های ادبی و کارگاه شعر حوزه هنری استان، مسئولیت کانون‌های ادبی کتابخانه مرکزی استان، دبیری علمی جشنواره شعر دفاع مقدس استان، دبیری جشنواره داستان اردبیل، ویراستاری و ترجمه شعر، عضویت در خانه فرهنگ و هنر و مدیرعاملی خانه داستان اردبیل، بخشی از فعالیت‌های علمی، ادبی و اجرایی نظری بقا در حوزه فرهنگ این دیار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها