دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
«گردشگری در دسترس» اثری کاربردی برای افراد دارای معلولیت

کتاب «گردشگری در دسترس» با عنوان فرعی «سازگاری شهری برای گردشگران دارای معلولیت و سالمندان» به قلم علی عباسی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، نویسنده کتاب «گردشگری در دسترس» که فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه اصفهان و خود نیز دارای معلولیت است، اثر خود را بر اساس شعارهای ذهنی و سانتی‌مانتالیستی درباره معلولان، ننوشته است؛ بلکه نشان داده که مشکلات افراد دارای معلولیت را با تمام وجود درک می‌کند.

عنوان فرعی کتاب «سازگاری شهری برای گردشگران دارای معلولیت و سالمندان» است و عباسی در این کتاب در چهار فصل به بررسی تسهیل گردشگری برای افراد دارای معلولیت و سالمندان پرداخته است.

علی عباسی در مقدمه کتاب می‌نویسد: در این کتاب تلاش شده تا چشم‌اندازی جامع از گردشگریِ در دسترس در اختیار سیاستگذاران، متولیان و فعالان بخش خصوصی و پژوهشگران حوزه گردشگری قرار گیرد.

وی ادامه می‌دهد: گردشگری در دسترس از منظر توسعه اجتماعی کشور نیز اهمیت فراوانی دارد؛ چرا که موجب می‌شود مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت و سالمندان در این حوزه افزایش یابد.

عبارت «گردشگریِ در دسترس» (Accessible Tourism) یا گردشگری برای افراد ناتوان جسمی و ذهنی، در سال 2009 توسط دیکسون و دارسی مطرح شد. این شاخه از گردشگری علاوه بر گردشگران معلول، نابینا، ناشنوا، افراد دارای اختلالات گفتاری و کم‌بینا، تسهیلاتی را برای زنان باردار، سالمندان و مادرانی که با کالسکه و نوزاد سفر می‌کنند، فراهم می‌کند. در سال‌های اخیر تعاریف متعددی از گردشگری در دسترس ارائه شد. گردشگری در دسترس را فرایند توانمندسازی معلولان و سالمندان بر اساس اصول برابری به وسیله ارائه خدمات، محیط و محصولات گردشگری تعریف کرده‌اند.

در تعریفی دیگر، گردشگری در دسترس عبارت است از طراحی مقاصد گردشگری، اطلاعات و محصولات به طوری که متناسب با رفع نیازهای افراد با دسترسی‌های خاص باشد. در تعریفی حتی گردشگرانی که زبان انگلیسی نمی‌دانند نیز جزو گردشگران در دسترس و افراد با نیازهای خاص به شمار می‌روند.

یکی از راه‌های نوین افزایش تعداد گردشگر که طی 10 سال گذشته مورد توجه بسیاری از کشورهای موفق در عرصه گردشگری قرار گرفته، توجه به گردشگری در دسترس برای افراد دارای معلولیت و سالمندانی است که به نوعی با انواع ناتوانایی‌های جسمی و حرکتی مواجه هستند.

فصل نخست کتاب «گردشگری در دسترس» به بررسی مفاهیم و تاریخچه موضوعی و مواردی مانند طراحی‌های جهانی، مدل پزشکی، گردشگری برای همه و حتی تعریف معلولیت می‌پردازد.

در فصل دوم، کتاب به حقوق افراد دارای معلولیت، قوانین و مقررات دسترس‌پذیری شهرها در سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، سازمان جهانی گردشگری و حتی کشورهایی مانند اسپانیا و ... می‌پردازد.

در فصل سوم کتاب، شباهت‌ها و تقاوت‌های گردشگری در دسترس اصفهان و کوالالامپور و بارسلون بررسی می‌شود. در این بخش همچنین برنامه عملیاتی کوالالامپور برای در دسترس بودن این شهر برای گردشگران دارای معلولیت و سالمندان بررسی و از اهمیت بخش خصوصی و دولتی برای تسهیل گردشگری گفته می‌شود.

دیدگاه کاتالونیای 2020 برای گردشگری معتبر، راهکارهای هیات سلطنتی اسپانیا برای گردشگری افراد دارای معلولیت و راهبردهای شهر اصفهان نیز از دیگر موضوعات بررسی شده در این بخش است.

فصل چهارم «گردشگری در دسترس» به طور خاص اصفهان و مساله گردشگری در دسترس را مورد بررسی قرار داده و به اصفهان می‌پردازد. به نوشته علی عباسی شهر اصفهان که یکی از شهرهای مهم فرهنگی و تاریخی جهان اسلام است و هرساله بازدیدکننده‌های فراوانی را به خود می‌بیند، نیاز فراوانی به بررسی‌ها و کتاب‌هایی در این موضوع برای بررسی وضعیت گردشگران دارد. علاوه بر گردشگران خارجی، گردشگران داخلی نیز سهم قابل توجهی از صنعت گردشگری اصفهان را به خود اختصاص داده‌اند و با وجود افزایش تعداد گردشگران داخلی و خارجی وارد شده، به گفته بسیاری از فعالان حوزه گردشگری، اصفهان می‌تواند تعداد بسیار بیشتری گردشگر داخلی و خارجی را جذب کند.

از بخش‌های جالب کتاب، مقایسه هدفمند قوانین و اقدامات انجام شده برای افراد دارای معلولیت در اصفهان و بارسلون به عنوان بهترین شهر برای گردشگری در دسترس و کوالالامپور است.

کتاب «گردشگری در دسترس» یا «سازگاری شهری برای گردشگران دارای معلولیت و سالمندان» را انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و تفریحی شهرداری اصفهان با قیمت 35 هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها