شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
چاپ دوم «آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ» با تجدیدنظر و مطالب جدید منتشر شد

چاپ دوم کتاب «آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ» شامل گفتگو حامد زارع با رضا داوری اردکانی به همت انتشارات ققنوس با تجدیدنظر و مطالب جدید منتشر و عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ» شامل گفتگوی حامد زارع با رضا داوری اردکانی به‌تازگی با تجدیدنظر و اضافات از سوی انتشارات ققنوس در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 
چاپ اول این‌کتاب فروردین‌ماه ۹۵ منتشر شد و یکی از عناوین مجموعه‌گفتگوهای فلسفی حامد زارع با چهره‌ها و پیشکسوتان حکمت و معرفت است. از این‌مجموعه کتاب‌های «آفاق حکمت در سپهر سنت» (گفتگو با سید حسین نصر) در سال ۹۳،‌ «آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ» (گفتگو با رضا داوری اردکانی) در سال ۹۵، «آفاق معرفت در سپهر معنویت» (گفتگو با غلامحسین ابراهیمی دینانی) در سال ۹۶ و «آفاق فکرت در سپهر فطرت» (گفتگو با غلامرضا اعوانی) در سال ۹۸ منتشر شده‌اند که به‌تازگی و طی روزهای گذشته کتاب «آفاق حقیقت در سپهر شریعت» شامل گفتگو با سید مصطفی محقق داماد هم به این‌مجموعه افزوده شد.
 
زارع برای چاپ دوم این‌کتاب، مقدمه‌ای نوشته و توضیحاتی درباره نظریات و آراء داوری اردکانی ارائه کرده است. او مقدمه چاپ اول را فروردین ۹۴ و مقدمه چاپ دوم را خردادماه سال ۹۷ نوشته است.
 
زارع در این مقدمه رضا داوری اردکانی را فیلسوفی معرفی می‌کند که سالهاست می‌خواند، می‌نویسد و می‌اندیشد و اکنون که وارد هشتاد و هفت سالگی شده جهد جوانانه او پس از پنجاه سال به ایستگاه توسعه نیافتگی رسیده است و همچنان تداوم دارد.
 
به اعتقاد او، داوری اردکانی اگرچه از فارابی تا هایدگر و همچنین از فلسفه اسلامی تا فلسفه آلمانی را در طی طریق پنجاه ساله خود اجتهاد کرده، اینک بیش از آنکه فیلسوفی کلاسیک نظیر غلامحسین ابراهیمی دینانی باشد مجتهدی خبره در علوم اجتماعی است. درست به همین دلیل است که بیست سال اخیر بیش از آنکه در کار تمجید عقل مجرد باشد، در کار تمهید شرایط بسط عقلانیت در جامعه بوده است.
 
زارع یادآور می‌شود که داوری اردکانی در دهه نهم زندگی‌‌اش صریح‌تر از هر زمان دیگری سخن می‌‌گوید. او در مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها، گفتارها و همچنین در مقالات ده سال اخیر خود بارها درباره علم، برنامه‌ریزی برای توسعه علم، موانع رشد علم، امکان و امتناع تولید علم و از همه مهم‌تر امکانات و مخاطرات بحث درباره توسعه نیافتگی سخن به میان آورده است.
 
اکنون این دفتر با افزودن دو مصاحبه و یک مقدمه تازه از سوی داوری اردکانی و همچنین با اصلاحات و تجدیدنظرهای ویرایشی برای بار دوم تجدید چاپ شده است.
 
داوری اردکانی نیز در پیشگفتاری بر چاپ دوم این اثر به برخی از انتقاداتی که درباره او مطرح شده، پاسخ می‌دهد و می‌نویسد: «از اینکه هنوز در آغاز راه علوم انسانی قرار داریم و بعضی از مبتدیان دعوی‌های بیهوده‌ای دارند و این دعوی‌ها احیانا مهم تلقی می‌شود نمی توان خشنود بود و تاسف نخورد، اما خوش‌وقتم که نشانه‌های تذکر و توجه در بعضی نوشته‌ها و گفته‌های نویسندگان جوان پیدا شده و جامعه علمی ما کمتر به بیهودگی نزاع‌های رایج توجه می‌کند و حتی دارد کم کم می‌پرسد که چه داشته‌ایم و چه کرده‌ایم و چه می‌توانیم بکنیم و باید بکنیم و هم‌اکنون در کدام راهیم و به کجا می‌رویم...»
 
«آفاق فلسفه در سپهر فرهنگ»، گفتگوهای حامد زارع با رضا داوری اردکانی را از سال ۸۸ تا ۹۴ در بر می‌گیرد و ۶ فصل دارد که عناوین شان به ترتیب عبارت است از: طرحی از زندگی فکری، اندیشه در ایران، علم در ایران، منورالفکری ایرانی، تفکر فلسفی، حاشیه‌های زیست فرهنگی. گفتگوهای فصل دوم، سوم، چهارم و پنجم این‌کتاب، پیش‌ از انتشار در قالب این‌اثر در شماره‌های مختلف مجله «مهرنامه» منتشر شده‌اند. فصل اول کتاب نیز با وجود این‌که پیش‌ از انتشار کتاب، منتشر شده بود، ساختار و قالبی جدید به خود گرفت و برای اولین‌بار به شکلی که در کتاب آمده، به انتشار رسید.
 
مخاطبان در فصول این‌کتاب می‌توانند با موضوعاتی چون هویت اندیشی، انقلاب اسلامی، انقلاب فرهنگی، پست‌مدرنیسم، روشنفکری دینی، گفتمان فکری شریعتی، مطهری و سیدحسین نصر، گفتمان فکری رضا داوری اردکانی، تاریخ تفکر و امکان های آینده ما، فلسفه اسلامی در ایران زمین، سرنوشت فلسفه در مغرب جهان اسلام، مدینه فاضله و نسبت آن با اوتوپی، وجوه سیاسی و پژوهشی روشنفکری دینی و ... آشنا شوند.
 
چاپ دوم این‌کتاب در ۳۲۰ صفحه مصور، شمارگان ۵۵۰ نسخه و به قیمت ۵۵ هزار تومان از سوی انتشارات ققنوس منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها