پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
به «تماشای اصفهان» در دهه چهل

کتاب «تماشای اصفهان»، مجموعه‌ای جذاب از عکس‌های مرتضی بخردی از معماری شهری اصفهان، از سوی نشر گفتمان اندیشه معاصر منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در اصفهان، مرتضی بخردی؛ گالری‌دار، عکاس معمار، مرمتگر، و مؤسس خانه توریستی بخردی، متولد سال 1323 شمسی و یکی از هنرمندانی است که عشق به اصفهان، 60 سال سابقه فرهنگی در این شهر از گالری‌داری تا عکاسی و معماری را برای او رقم زده است.

کتاب «تماشای اصفهان» که در اسفندماه رونمایی شد، شامل 200 عکس است که توسط حامد قصری و البرز بخردی، برای این کتاب انتخاب شده‌اند.

این تعداد از میان بیش از 2 هزار فریم عکس از نخستین عکس‌های این هنرمند از ایران سال‌های 40 شمسی انتخاب شده است. بعضی عکس‌ها با متنی کوتاه از اتفاق‌ها و شرایط پشت دریچه دوربین در آن سال‌ها می‌گویند؛ از شخصیت‌های آن زمان می‌گویند و زندگی سال‌های 40 ایران را به تصویر می‌کشند.

بخردی نخستین دوربین خود را که یک دوربین لوبیتل روسی بود از تهران می‌خرد و با این دوربین، لحظه‌های اصفهان و ایران در دهه 40 را ثبت می‌کند.

تصاویر کتاب  در هشت فصل ( پل، بازار، نیایشگاه، کاخ، مهمانسرا، مدرسه، آرامگاه و خانه) گنجانده شده است.  بخشی از عکس‌های مرتضی بخردی از بناهایی است که امروزه شکل دیگری دارند. رویکرد گذار از فضای سنتی به مدرن و رجعت دوباره به آن در عکس‌ها دیده می‌شود.
 
مرتضی بخردی؛ اولین گالری حرفه‌ای را در اصفهان تأسیس و سپس خانه پدری خود را مرمت کرد.

این هنرمند در زمان رونمایی این اثر در اسفندماه 1399، درباره کتاب گفت: «در 20 سالگی یک دوربین لوبیتل خریدم، دوربین ارزانی بود و توانایی‌های زیادی هم داشت. با توجه به نگاه و ایده‌هایی که داشتم، عکاسی می‌کردم و از بابت آن کم نمی‌گذاشتم. هیچگاه گمان نمی‌کردم 50 سال بعد کارهایم کتاب شود و در اینجا درباره آن صحبت کنیم. خودم را عکاس نمی‌دانم، بلکه معتقدم یک ثبت خاطره از آن زمان انجام داده‌ام. عکس‌هایی که گرفته بودم، همه در چند کارتن و صندوق جمع بود، تا اینکه 10 سال پیش نمایشگاهی از آن‌ها در گالری آرته برگزار کردم. پسر بزرگم از همان 10 سال پیش اصرار داشت که عکس‌ها چاپ شود. بعد از چند سال با حامد قصری که خود عکاس است، آشنا شدیم که دلسوزانه عکس‌ها را انتخاب و تدوین کرد و کتاب منتشر شد.»

نخستین عکس کتاب، متعلق به سال 1344 شمسی است؛ یک گاری اسبی، یک پیاده، یک ماشین، یک دوچرخه‌سوار روی پل خواجو در یک کادر ماندگار ثبت شده‌اند.
عکس‌های بخردی از کاشی‌های معرق اصفهان، اگرچه سیاه‌ و سفید، اما پر از حس هنری هستند.

بخشی مهمی از آثار مرتضی بخردی نیز از مراحل زیباسازی هتل شاه‌عباسی هستند؛بخردی به پیشنهاد مهندس مهدی ابراهیمیان؛ مجری معماری داخلی هتل شاه‌عباسی از این پروژه عکاسی می‌کند.

عکس‌های کتاب در ابتدا با کادر 10 در 10 به چاپ رسیده و در کتاب «تماشای اصفهان» نیز همین کادر حفظ‌ شده است. البرز بخردی، عکاس برای برخی از عکس‌ها روایت‌ کوتاه مستند خودش را بازگو کرده است.

کتاب «تماشای اصفهان» اثر مرتضی بخردی با همکاری حامد قصری و البرز بخردی از سوی نشر گفتمان اندیشه معاصر با قیمت 70 هزار تومان منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها