شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
71 خاطره تلخ و شیرین از حافظان محیط زیست

کتاب «از چوبه دار تا سایه مجنون»، روایت‌گر 71 خاطره از 46 محیط‌بان کشور است. خاطراتی تلخ و شیرین از حافظان بی‌ادعایی که در سخت‌ترین شرایط و با کمترین امکانات، از جان خود نیز برای حفظ محیط زیست دریغ نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کشور کهن و پهناور ایران، در کنار پیشینه درخشان تاریخی، گنجینه‌های ارزشمند تمدنی و اقوام گوناگون در چهار گوشه خود، دارای اقلیم‌های مختلف و گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی است که حفاظت و نگهداری از آن‌ها بسیار مهم و حیاتی است. ایرانیان در طول تاریخ چندین‌هزار ساله خود، همواره به طبیعت و محیط زیست احترام گذاشته‌اند و برای حفظ و پاسداری از آن کوشیده‌اند.
 
جامعه محیطبانان کشور با ازخودگذشتگی در راستای باورهای قلبی متأثر از یادگارهای پیشینیان، از تنوع زیستی و منابع کشور نه به‌عنوان شغل، بلکه در کسوت علاقه‌مندان به هویت ملی-طبیعی، حفاظت می‌کنند.   
 
کتاب «از چوبه دار تا سایه مجنون» روایت‌گر 71 خاطره از 46 محیط‌بان با مقدمه‌ای از بهمن ایزدی از فعالان محیط زیست کشور، کویرشناس و بانی ثبت کویر لوت در فهرست میراث جهانی است.
 
ایزدی در بخشی از مقدمه این اثر نوشته می‌نویسد: «بارها و بارها در سرمای استخوان‌سوز و در گرمای زمین‌های تفدیده تابستان، در فراخ دشت‌ها، شکاف‌های سخت صخره‌ها، رودهای خروشان و ...، شاهد تلاش محیطبانانی بوده‌‌ام که با تحمل هفته‌ها دوری از خانواده و شرایط زندگی عادی، با پذیرفتن آتشین غاصبان و زیاده‌خواهان طبیعت و تنوع زیستی، به تنها چیزی که فکر می‌کنند، حفاظت از تنوع زیستی مظلوم و طبیعت بی‌پناه‌مان است. بارها شاهد سوگ و اشک‌های آن‌ها در پی آخرین وداع با همکاران شهیدشان در بلندای وطن وطن بوده‌ام و بازهم دیده‌ام که همچنان با مهر و صلابت، طریق متعالی آن رهیدگان را می‌پویند و پرچم آرمان‌شان را برفراز نگه می‌دارند.»


پلنگی که شکار دوربین نشد!
«حدود 5 سال پیش به ما گزارش دادند، سه چهار نفر متخلف شکارچی وارد منطقه شده‌اند. به همراه تعدادی از همکارانم راهی منطقه شدیم. رد متخلفان را دیدیم و چون به حضور آن‌ها حساس شده بودیم، سعی کردیم سروصدایی نکنیم تا آن‌ها متوجه حضور ما نشوند. بعد از حدود 20 دقیقه، صدای ناهنجاری به گوشمان رسید و نتوانستیم تشخیص دهیم صدا چیست. فقط حدس زدیم که یک حیوان وحشی، حیوان دیگری را شکار کرده است. به دنبال صدایی که شنیده بودیم رفتیم و دیدیم که پلنگی بزرگ یک توله گراز را گرفته و روی سنگ چمباتمه زده و دو گراز هم اطراف سنگ می‌چرخند.

من که یک دوربین فیلمبرداری هندی‌کم همراهم داشتم، از یکی از همکارانم خواستم نقش سه‌پایه دوربین را ایفا کند تا دوربین تکان نخورد و بتوانیم فیلم خوبی از این صحنه شکار کنیم. با ذوق و شوق تمام در حال فیلمبرداری از پلنگ بودم و سعی داشتم تمام جزئیات را ضبط کنم. بعد از اینکه حدود 20 دقیقه از پلنگ فیلم گرفتم، پلنگ ما را دید، شکارش را رها و به داخل بوته‌ها فرار کرد. ما برگشتیم که فیلم را ببینیم و دیدیم هیچ فیلمی توی دوربین نیست، چون از ذوقم فقط دوربین را روشن کرده و دکمه ضبط آن را نزده بودم!»


نخستین چاپ کتاب «از چوبه دار تا سایه مجنون» در 184 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 55 هزار تومان از سوی انتشارات ایران‌شناسی راهی بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها